جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 21 اسفند 1393     
خواص جوانه های خوراکی

ایرنا: مصرف جوانه های خوراکی چند سالی است که به عنوان گزینه غذایی سالم بسیار رایج شده است.شناخت بیشتر فواید سلامتی بخش و ارزش غذایی جوانه های خوراکی باعث شده است تا این مواد علاوه بر منازل، در صنایع غذایی، رستوران ها و گروه هایی همچون گیاه خواران و ورزشکاران مورد اقبال واقع شود.
 
دکتر سید مهدی شادنوش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص اظهار داشت: با شیوع بیماری های مزمن مانند اختلالات قلبی - عروقی و فشار خون بالا، تهیه وعده های غذایی حاوی جوانه های خوراکی مورد توجه واقع شده است .
 
شاد نوش اظهارداشت: افزودن جوانه های خوراکی از جمله جوانه عدس، نخود، گندم و لوبیا می تواند گزینه بسیار عالی برای دست یابی به اهداف یاد شده باشد.
 
وی ادامه داد: فرایند جوانه زدن باعث تغییر آنزیم های موجود در دانه ها، سهولت بیشتر هضم آنها، افزایش زیست دسترسی پروتئین ها و آمینو اسیدهای ضروری، ویتامین هایی همچون ویتامین های گروه B (بی)، ویتامین C (سی)، فیبر و مواد معدنی می شود.
 
شادنوش اضافه کرد: همچنین با توجه به وزن این مواد غذایی، آنها منابع غنی و با دانسیته (غلظت) بالایی از نظر دارا بودن ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها به شمار می آیند.
 
میزان و نوع مصرف جوانه های خوراکی
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: جوانه ها نیز مانند سایر مواد و گروه های غذایی باید بطور متناسب و در تعادل با سایر مواد غذایی استفاده شوند ؛ زیرا کاهش و افزایش بیش از حد مصرف هر ماده یا گروه غذایی می تواند در دریافت و جذب سایر مواد اختلال ایجاد کند.
 
وی ، مصرف حدود نصف فنجان از جوانه ها بصورت روزانه را توصیه کرد و گفت: بهتر است جوانه ها بصورت خام و تازه استفاده شود. همچنین می توان جوانه ها را به همراه سالاد، ساندویچ و اسنک ها ، بین روز مصرف کرد و یا آن ها را پس از پایان پخت به غذاهایی مانند سوپ و املت اضافه کرد.
 
متخصص تغذیه و رژیم درمانی همچنین دربخش دیگری از سخنانش ، گفت: بطور کلی خواص جوانه ها تفاوت های عمده و چشمگیری با یکدیگر ندارد ولی ممکن است تفاوت های جزیی بین آنها وجود داشته باشد به عنوان مثال هر یکصد جوانه لوبیا قرمز در مقایسه با یکصد گرم جوانه عدس، نخود و گندم ، انرژی کمتر اما ویتامین C (سی) بیشتر دارد.
 
شادنوش افزود: همچنین جوانه عدس دارای آهن بیشتر، جوانه نخود ، کلسیم بیشتر و جوانه گندم ، روی بیشتری نسبت به سایر انواع جوانه ها دارد.
 
اثر جوانه های خوراکی در درمان بیماری ها

 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نقش عمده جوانه ها مانند بسیاری دیگر از موادغذایی در درجه اول ، از ابتلا به بیماری های مزمن پیشگیری می کنند.ضمن اینکه جوانه های خوراکی به علت محتوی با کیفیت مواد مغذی ، گزینه عالی برای گنجاندن در رژیم غذایی روزانه به شمار می آیند.
 
شادنوش افزود: جوانه های خوراکی می توانند در شرایطی مانند رشد در دوران نوجوانی، بارداری و یا بیمارانی چون موارد سوختگی که به جایگزینی سریع بافت ها نیاز دارند ، اثرات مثبتی داشته باشند.
 
جوانه های خوارکی به صورت تازه استفاده شوند
 
متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: بهتر است مانند سایر انواع گیاهان ،این گروه از مواد غذایی نیز بصورت تازه و پیش از بروز کهنگی و علایم فساد مورد استفاده قرار گیرد.
 
شادنوش افزود: فرایندهای مختلف مانند خشک کردن اگرچه می تواند فساد مواد یاد شده را به تاخیر اندازند اما ممکن است محتوی و اثر بخشی برخی مواد مغذی را تغییر دهند.
 
موارد منع استفاده از جوانه های خوراکی

 
وی ادامه داد: بطور کلی منعی برای استفاده از جوانه های خوراکی وجود ندارد مگر در شرایط خاص ؛مثلا فرد به یک نوع از غلات یا حبوبات مانند باقلا حساسیت داشته باشد که در این صورت بهتر است از مصرف جوانه خودداری شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: