جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 17 اسفند 1393     
11درصد تصادفات منجر به جرح و فوت ناشی از نقص فنی خودروها است

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران همچنین گفت: بنابر آمار جهانی 11درصد از تصادفات منجر به جرح و فوت ناشی از نقص فنی و 40 درصد بر اثر واژگونی خودرو است که می تواند بر اثر خطای انسانی و یا پایین بودن سطح ایمنی خودرو در حفظ پایداری سمتی خودرو حادث شده باشد.

وی ادامه داد: در شرایطی که سالانه 18 هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند ، به طور قطع با مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی قبل از سفر و صرف زمان کمتر از 15 دقیقه برای هر خودرو می توان با لحاظ نقش 11 درصدی نقص فنی در تصادفات حداقل جان ارزشمند 2هزار  انسان را نجات داد.

وی اظهار داشت: به گفته آذروش جهت تشویق و ترغیب شهروندان به انجام معاینه فنی و تکریم ارباب رجوعانی که با گرفتن معاینه فنی وظیفه و مسئولیت اجتماعی خود را در قبال احترام به قانون و دیگر شهروندان به انجام رسانده اند، در راستای استقبال از بهار از ابتدای اسفند ماه 93 تا پایان 15فروردین ماه 94 در سه بازه 15 روزه به قید قرعه در هر بازه به سه نفر از مراجعه کنندگان هدیه  استفاده سه نوبت معاینه فنی رایگان اهدا خواهد شد.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه80 درصد از آلودگی هوا ناشی از آلودگی منابع متحرک (خودروها) است، گفت: آئین نامه اجرایی معاینه فنی سال 82 اصلاح شده و ابهامات موجود در آیین نامه برطرف شده است. ابهاماتی که در قبل بوده کاملا" برطرف شده و دستگاه هایی که باید نظارت مستقیم داشته باشند و متولی این مسئله می باشند در آئین نامه اجرایی جدید کاملا" قید گردیده است .

اعتبار معاینه فنی بر اساس نوع خودرو تعیین می شود

آذروش با تاکید بر اینکه می تواند گامی موثر در جهت بهبود وضعیت معاینه فنی در سطح کشور باشد، گفت: در آئین نامه جدید دوره زمانی اعتبار معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه به تفکیک نوع کاربری مشخص شده که در مقایسه با آئین نامه اجرائی سال 1382 تنها تغییرات بسیار جزئی در مدت اعتبار وسایل نقلیه عمومی داشته است ، همچنین  از موارد بسیار مهمی که در این آئین نامه می توان به آن اشاره کرد الزام مراکز معاینه فنی به استفاده از سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی با قابلیت تجمیع اطلاعات و برخط بودن با بهره‏ گیری از زیرساخت های الکترونیکی جهت اتصال این سامانه به بانک اطلاعاتی پلیس راهنمائی و رانندگی نیروی انتظامی می باشد.

به گفته وی در این آئین نامه به طور مشخص مسئولیت نظارت برمراکز برعهده ستادهای معاینه فنی است که به نحوی عملکرد این ستادها توسط یک کارگروه استانی با مسئولیت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نظارت خواهد شد. این در حالیست که باتوجه به آنکه در حال حاضر تعدادی از شهرداری های در سطح کشور دارای تشکیلات متمرکز ستادهای معاینه فنی نمی باشند در این آئین نامه دیده شده که نهایتاً در ظرف 6ماه ساختارهای ستادهای معاینه فنی توسط وزارت کشور به شهرداری ها ابلاغ گردد.

آذروش تصریح کرد : به طور قطع  با انجام این کار دغدغه های پلیس در خصوص این مساله که نظارت بر مراکز در سطح کشور دارای متولی مشخص نمی باشد نیز مرتفع خواهد شد و پلیس هم می تواند پس از استقرار سامانه ملی در مراکز بنابر مصوبه هیات وزیران در اردیبهشت ماه 94 نسبت به اعمال قانون و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت مکانیزه اقدام نماید.

آذروش در ادامه از راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با سیستم یکپارچه معاینه فنی در کلیه مراکز سطح کشور این دغدغه پلیس که تعدادی از مراکز سطح کشور با تساهل و یا احیانا" بدون حضور خودرو برگه معاينه صادر می کنند برطرف خواهد شد و پلیس می تواند به تکلیف قانونی خود که به تصویب  هیات دولت در اردیبهشت 93 رسیده، در خصوص اعمال قانون و جریمه به صورت نرم افزاری در خصوص خودروهای فاقد معاینه فنی اقدام کند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: