جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 17 اسفند 1393     
پرتقال مرغوب ۱۲ هزار تومانی دربازار !

مهر: هنوز چند روزی به پایان سال باقی مانده و دولت هم به صورت عملی، وارد فضای توزیع میوه‌های شب عید نشده، این در حالی است که همین اقدام کافی است تا دلالان دست به کار شده و با حضور در میادین اصلی میوه و تره‌بار، میوه‌های مرغوب را خریداری کرده، انبار کنند و در موعد خود به فروش برسانند؛ آن هم البته نه به نرخ عادلانه و منصفانه و با سود متعارف، بلکه به چندین برابر قیمت.

آغاز شکل‌گیری بازار سیاه میوه

گشتی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر نیز این را به خوبی نشان می‌دهد، میوه‌های مرغوب کمتر در پیشخوان مغازه‌ها وجود دارد و بیشتر میوه‌ها، کم کیفیت هستند و اگرچه قیمت بالایی دارند، اما مشتری هم مجبور به تامین مایحتاجش است و باید آن را بخرد، در حالی که اگر مشتری میوه مرغوب‌تری را بخواهد، باید چند برابر قیمت بالاتری بپردازد تا شاید از پشت وانت و انبار میوه‌فروشی، دستش به میوه مرغوب برسد.

در عین حال، همان میوه مرغوبی که تا چند روز پیش مردم می‌توانستند با قیمت مناسب خریداری کنند، اکنون در میادین اصلی میوه و تره بار با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد و البته دلالان هم سود خوبی می‌برند و از این فضا راضی هستند، فضایی که به گفته وزیر دادگستری، چندان نظارت‌ها بر آن کارساز نبوده و دولت تاکنون نتوانسته حتی با حضور نیروهای انتظامی هم این دلالی ها را سامان دهد.

حتی رئیس اتاق اصناف ایران هم که به طور مستقیم، میوه‌فروشی‌های سطح شهر را تحت نظارت دارد و کنترل می‌کند، در میدان اصلی میوه و تره بار پایتخت حضور یافت، اما گویا نتوانست کاری از پیش ببرد و شبکه دلالی سنگین فروش میوه را کنترل کند. به هرحال اکنون هنوز نظارت‌ها نتوانسته وضعیت مساعدی را برای میوه فروشان فراهم کند و رضایت مردم را به خصوص در ایام پرتقاضا به دست آورد.

پرتقال‌های ۱۲ هزار تومانی در میادین اصلی میوه و تره بار

یکی از فروشندگان میوه در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در میدان میوه و تره بار قیمت میوه به شدت بالا رفته است، به خصوص پرتقال تا ۱۲ هزار تومان هم عرضه می شود که عمدتا پرتقال‌های جنوب و بسیار شیرین هستند که مشتریان فراوانی هم دارند. این نوع پرتقال تا هفته گذشته، نهایتا به قیمت ۶ هزار تومان به فروش می‌رسید اما اکنون در میدان اصلی میوه و تره بار، به قیمت ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی می افزاید: میوه فروشان هم عمدتا این پرتقال را خریداری نمی‌کنند، چون اگر همین پرتقال را بخواهند با ۳۰ درصد سود هم بفروشند، قیمت یک کیلوگرم پرتقال مرغوب جنوب به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد، در حالی که هیچ مشتری به خصوص در مناطق مرکزی و شرقی شهر حاضر به خرید آن نیست، شاید مناطق شمالی آن هم برای سفارتخانه ها و برخی محافل خاص، چنین پرتقالی خریداری شود.

یکی دیگر از فروشندگان می‌گوید: قیمت میوه ظرف روزهای گذشته به شدت بالا رفته است و عملا میوه مرغوب هم در میادین به دست نمی آید، مردم هم توقع دارند که میوه با کیفیت مناسب و قیمت در دسترس آنها باشد، اما متاسفانه اکنون قیمت در میادین اصلی بالا رفته و بنابراین مغازه دار هم باید روی جنس خود رقم گزافی را اضافه کند که این منجر به کاهش قدرت خرید مردم می شود.

وی می افزاید: هر مغازه داری با توجه به هزینه های خود، نرخ میوه را تعیین می کند و متاسفانه نظارت هم به خوبی صورت نمی گیرد، مگر فردی با توجه به عقاید شخصی و مذهبی خود، سود معقول را رعایت کند، در غیر این صورت هیچ مشتری نمی تواند از مغازه دار بپرسد که چرا میوه اینقدر گران است.

کاهش قدرت خرید مردم در روزهای پایانی سال

گرانی میوه در مغازه‌ها سبب شده تا بازار وانت بارهایی که میوه می فروشند، بهتر باشد. آنها به کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌روند و مردم را به خرید ترغیب می کنند، اگرچه چند روزی است که کمتر از آنها هم خبری است و به دلیل گرانی میوه، گویا آنها هم دست به کار شده اند تا میوه های خریداری شده خود را دسته بندی کرده و مرغوب هایش را برای بازار شب عید بفروشند.

در عین حال، مردم هم از بازار این روزهای میوه شکایت دارند و معتقدند که قیمت بسیار بالا رفته و از سوی دیگر، کیفیت هم پایین آمده است، آنها از دولتمردان انتظار دارند تا اگر هم شده توزیع پیش از موعد میوه را در دستور کار قرار دهند تا بلکه حساب و کتاب دلالان بر هم خورد و قیمت‌ها در بازار بشکند.

اما به هرحال، قدرت خرید مردم در این روزها به شدت کاهش یافته و زمینه برای کم رونق شدن بازار میوه فراهم شده، البته استقبال از خرید میوه در میادین میوه و تره بار سطح شهر بالاتر رفته و به همین دلیل، جمعیت زیادی در این میادین به چشم می خورند، اگرچه به تبع بازار و میدان اصلی میوه و تره بار، باز هم قیمت در میادین میوه و تره بار شهرداری هم اندکی افزایش یافته است، اما به هرحال برای مردم قابل تحمل تر از مغازه هایی است که میوه را به هر نرخی عرضه می کنند.

قیمت انواع میوه در بازار

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم پرتقال درجه یک ۶۸۰۰ تومان، پرتقال درجه دو ۴۸۰۰ تومان، پرتقال توسرخ ۴۸۰۰ تومان، لیموشیرین ۵۸۰۰ تومان، خیار درختی ۲۸۰۰ تومان، خیار بوته ای ۲۵۰۰ تومان و موز ۵۲۰۰ تومان است.

همچنین قیمت سیب قرمز درجه یک ۶۵۰۰ تومان، سیب قرمز درجه دو ۴۵۰۰ تومان، سیب زرد درجه یک ۶۰۰۰ تومان، سیب زرد درجه دو ۴۰۰۰ تومان است، ضمن اینکه نارنگی ۳۸۰۰ تومان و نارنگی انشو ۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: