جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 16 اسفند 1393     
باب المندب، دغدغه تازه تل آویو

ایسنا: به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی اخیرا به تمامی شرکت‌های کشتیرانی این رژیم دستور داده تا با سواحل یمن به عنوان سواحل کشوری دشمن برخورد و تدابیر شدیدی را در هنگام عبور از تنگه "باب المندب" اتخاذ کنند. همچنین در هنگام عبور از این تنگه در حالت آماده باش قرار بگیرند و احتیاط لازم را به خرج دهند.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشته است: نهاد امنیتی اسرائیل شدیدا نگران تلاش ایران برای بستن تنگه باب المندب یا شلیک موشک از ساحل به سمت کشتی‌های اسرائیلی است.

تنگه باب المندب یک مسیر دریایی اصلی برای ناو تجاری اسرائیل و دروازه ورود به دریای سرخ محسوب می‌شود که گذرگاه حیاتی کشتی‌ها در مسیرشان از شرق دور به بندر "ایلات" یا کانال سوئز است.

این روزنامه اعلام کرد: هشدار نهاد امنیتی اسرائیل به شرکت‌های کشتیرانی خود به این معناست که این کشتی‌ها برای تردد باید از مسیرهای خیلی دورتر از سواحل یمن استفاده کنند. با این اقدام وضعیت این سواحل مثل وضعیت سواحل دیگری همچون سودان و سومالی است که اسرائیل آن را سواحل کشورهای دشمن به حساب می‌آورد.

یدیعوت آحارونوت نوشت: سواحل یمن ویژگی‌ دارند که آن را از دیگر سواحل متمایز می‌کند. ویژگی‌ آن این است که مسافت وسیعی در داخل دریای سرخ وجود دارد که ساحل سودان و سومالی را از عمق دریا جدا می‌کند و این مساله به کشتی‌ها اجازه می‌دهد تا از آن دور شوند اما عرض تنگه آبی باب المندب در مقابل سواحل یمن در تنگ‌ترین نقطه به 25 کیلومتر می‌رسد و این مساله نشان می‌دهد که دور شدن از این سواحل بسیار محدود است.

به گزارش یدیعوت آحارونوت اسرائیل از زمان کنترل شیعیان حوثی (انصارالله) بر یمن، آن را دشمن خود می‌داند و نگران پیوستن حوثی‌ها به جبهه مقاومت است.

این روزنامه نوشته است: بندر "الحدیده" یمن که یکی از بزرگترین بنادر در خاورمیانه است تحت کنترل حوثی‌هاست و طرف‌های ذی‌ربط در اسرائیل معتقدند که همه چیز به زمان بستگی دارد تا ایرانی‌ها سامانه موشکی زمین به دریا را که آزادی کشتیرانی در منطقه باب المندب را تهدید می‌کند به کار بیندازند. اسرائیل همچنین معتقد است که هر مساله‌ای که ایران بخشی از آن باشد به تلاش ایرانی‌ها برای محدود کردن آزادی کشتیرانی در این مرکز استراتژیک ختم خواهد شد.

آحارونوت مدعی شده است که عربستان و مصر نیز نگران کنترل ایران بر یمن هستند برای همین مصر اقدام به خرید کشتی‌های جنگی پیشرفته از فرانسه کرده تا اگر ایران مسیر کشتیرانی به سمت کانال سوئز را ببندد با آن مقابله کند.

باب المندب تنگه آبی در قسمت جنوبی دریای سرخ به اقیانوس هند و آبراهی است بسیار استراتژیک که راه کشتی‌های تجارتی و مسافرتی در دوران قدیم را از دریای عرب و اقیانوس هند به درون دریای سرخ هدایت می‌دهد و سپس با گذر از کانال سوئز به دریای مدیترانه ادامه می‌دهد. این آبراهه بسار مهم در فاصله 36 کیلومتری ناحیه جنوب روستای "ذباب" در کرانه خلیج عدن واقع شده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: