جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 10 ارديبهشت 1393     
سرزمین گمشده‌ی آفریقا پیدا شد/عکس

 
 
باشگاه خبرنگاران: این منطقه که از گذشته‌های دور سوال‌برانگیز بوده و از آلابامای آمریکا تا جورجیا و شمال سواحل کارولینا ادامه دارد، به نظر بخشی از صخره‌های قدیمی است که در زمان برخورد قاره آفریقا و آمریکای شمالی درحدود 250 میلیون سال پیش به‌وجود آمده‌ است.

به گفته رابرت هتچر زمین‌شناس دانشگاه تنسی در ناکسویل، در میان داده‌های زمین شناسی و مغناطیسی این منطقه که به ناهنجاری مغناطیسی برنزویک شهرت دارد و دیگر ویژگی‌های مغناطیسی منطقه، گسل‌های زیادی دیده می‌شود که برای مدتی طولانی فعال نبوده‌اند. به گفته وی این گسل‌ها از نوع امتداد‌ لغز هستند.

 
 

در این صورت قاره آفریقا بخشی بزرگ از خود را در زمان برخوردش با آمریکا و جدا شدنش از آن که منجر به تولد اقیانوس اطلس شد، در بخش‌های جنوبی این قاره جاگذاشته‌است.
 
به نظر این گسل بقایای برخورد و سپس جدایی دو قاره آفریقا و آمریکا از یکدیگرند. شکاف در پوسته زمین زمانی ایجاد می‌شود که پوسته از دو سو کشیده می‌شود، زمانی که این کشش 50 میلیون سال پس از برخورد دو قاره آفریقا و آمریکا آغاز شد، شکافی در نزدیکی منطقه برخورد قدیمی آغاز به شکل گرفتن کرده،‌اما به تدریج به سوی شرق و به سوی بخش‌های ضعیف‌تر پوسته کشیده شده‌ است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: