جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 5 اسفند 1393     
منشور روحانیت باید احیا و عملیاتی شود

تریبون مستضعفین: نشست «روحانیت اصیل» عصر دوشنبه چهارم اسفند در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات حوزه علمیه شعبه تهران برگزار شد. در این نشست آیت الله عباس کعبی به بررسی منشور روحانیت پرداخت.

استاد حوزه علمیه قم بازخوانی این پیام و استخراج نظام فکری امام در مورد گذشته و حال و آینده روحانیت را باعث تحول در نهاد روحانیت و ساماندهی آن برای تحقق اهداف خود دانست و گفت: این پیام در واقع مکتب امام و ایدئولوژی حضرت امام است. احیای مکتب امام در دوران معاصر باعث احیای مکتب اسلام اهل بیت خواهد بود و منشور روحانیت راهبرد اصلی مکتب امام است.

وی بااشاره با سالروز صدور منشور روحانیت در سوم اسفند ۶۷ توسط حضرت امام به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرد: به مناسبت هر سال سوم اسفند به نام «حوزه علمیه، امام و روحانیت» در تقویم نام گذآری شود تا این پیام از مظلومیت تاریخی در بیاید و طلاب در یک هفته توصیه‌های امام و رهبری از حوزه را مطالبه کنند.و این روزها به بهرمندی از دروس تاریخی امام تبدیل شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرازهایی از سخنان امام خمینی در منشور روحانیت خاطر نشان کرد:  امام در منشور روحانیت حداقل در ده مورد کارنامه روحانیت را درخشان و موفق می داند لذا نباید به بهانه برخی ضعف‌ها کلیت روحانیت را نفی کنیم و زیر سوال ببریم. وی افزود: از نظر امام حذف و کمرنگ کردن نقش روحانیت در عرصه های راهبردی توطئه دشمن و انحرافی در انقلاب است. لذا نگاه امام به روحانیت بسیار عالی و مطلوب است.

وی ادامه داد: علی‌رغم دفاع تمام و کمال امام از روحانیت ایشان در این پیام هشدارهای تندی هم به روحانیت می دهد که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که پیام امام با اینکه ۲۶ سال از آن گذشته است همچنان برای امروز قابل استفاده است. کعبی بابیان اینکه این پیام امام بستر مناسبی برای تحول در حوزه و ماموریت‌های امروزطلاب است اظهار داشت: جا دارد کمیسیون‌هایی برای پیگیری مطالبات و هشدارهای امام، در حوزه تشکیل شود و منشور روحانیت امام را احیا و عملیاتی کنند.

عضو خبرگان رهبری افزود پیش از این دشمنان در صدد نفوذ افراد به حوزه بودند ولی امروز در صدد هستند حوزه بسازند و خودشان طلبه پرورش دهند. وی به همایشی که توسط یک روحانی نما در واشنگتن برگزار شد اشاره کرد و گفت جریانی موسوم به جریان روحانیت سنتی نجف و قم که جایگاه انها در وانشگتن است شبکه ماهواره ای سلام را دارد.

در این همایش به نام روحانیت چالشها راهکارها و افقهای آینده، تعداد زیادی از روشنفکران فراری و معاندین و ضد انقلاب و متحجر حضور فیزیکی یا با ویدیو کنفرانس داشتند تاکید داشتند که نحوه مواجهه ما تا کنون با حوزهنادرست بوده و همیشه آنها را نقد می کردیم است و باید به جذب روحانیون ساکت بپردازیم. این عضو جامعهمدرسین با اشاره به تاکید امام خمینی در پیام منشور روحانیت به تقویتجامعه مدرسین، خاطر نشان کرد جامعه مدرسین را نباید تضعیف کرد چرا که سبب ترویج مرجعیت بدلی می شود چرا که دشمنان قصد مرجع‌تراشی دارند تا مرجعیت اصیل را حذف کنند. کعبی بابیان اینکه امام به گونه های مختلف روحانیت اشاره می کند افزود: باید جریان شناسی روحانیت راه انداخته شود و جریانهای اصیل حوزه را از جریان متحجر و اسلام امریکایی تمییز داد. به عقیده امام جریان غالب حوزه علمای انقلابی هستند.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه در مکتب امام، بین درس و بحث و بین مسوولیت احتماعی تفکیکی نیست و نظام حوزه یک نظام تعلیم و تعلم صرف نیست بلکه نظامی است که علم و عمل را با هم در آمیخته است، اظهار داشت: همان گونه که ایستایی، انفعال، محافظه کاری و گوشه گیری در نظر امام مطلوب نیست، از آن سو همبرخی به اسم انقلابی‌گری و حق و عدالت در مجموعه‌های طلبگی، هنجارشکنی می‌کنند و سوژه دست دشمنان می‌دهند که این هم مخالف نظر امام است لذا یک عقلانیت انقلابی لازم است.

کعبی اضافه کرد: اگر روحانیت انقلابی متحد نشود و تجزیه شود حاکمیت دست متحجرین می افتد و سکولاریسم تقویت می‌شود.هر حرکتی باید به سمتی برود تا دشمنان مایوس شود.

وی با تاکید بر اینکه امام همچنین از خطر انقلابی نماها که به نام عقلای قوم وارد کار می شوند و ارزشها را قبول ندارند هشدار دادند گفت: اینها همان تکنوکراتهایی هستند که معتقدند دوران انقلاب اسلامی تمام شده است و دوران جمهوری اسلامی شروع شده و اقتضائات خاص خود را دارد.

 عضو خبرگان رهبری گفت: فتنه ۸۸نقطه اتصال روشنفکر سکولار غربزده و جریان متحجر در حوزه شد.

وی با اشاره به برخی اختلافات در انتخابات اخیر گفت: یک انحراف تازه باعنوان گذر از روحانیت در سیاست در حال شکل گیری است که به بهانه اختلاف برخی علما قصد دارند مشورت با علما را کنار بگذارد این در حالی است که امروز بزرگان روحانیت با هم تفاهم دارند.

کعبی با اشاره به تفکر امام مبنی بر اینکه خدمت به نظام اسلامی کاری مقدس است بیان کرد: نباید روحانی فاضلی که کار اجرایی می کند و یا امام جماعت و قاضی شده است را تحقیر کنیم..

امروز باید حوزه های علمیه از لحاظ کمی و کیفی ارتقا پیدا کند تا نیازهای نظام اسلامی را برطرف کنند تا حاکمیت دینی با  قدرت ادامه پیدا کند.

پیش از سخنان آیت الله کعبی، از آیت الله روح الله قرهی ار علمای برجسته تهران و استاد فقه، اصول، فلسفه و اخلاق حوزه علمیه امام مهدی(عج) و نیز جانباز دفاع مقدس به عنوان روحانی اصیل و همچنین استاد حسن رحیم‌پور ازغدی به دلیل روشنگری‌هایش در برابر جریان تشیع لندنی و اسلام امریکایی تقدیر و تجلیل شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام علایی جانشین رییس سازمان بسیج طلاب در سخنان کوتاهی به نقش بسیج طلاب درمبارزه با تحجر پرداخت و با اشاره به خواص مردود در صدر اسلام عنوان کرد هرگونه اهانت به روحانیت و انحراف در سازمان روحانیت از سفارت انگلیس منشا می گیرد. وی با بیان این که امروز تشیع انگلیسی هیچ ارادتی به مراجع و بزرگان دین ندارد گفت: عده‌ای طلبه بی سواد که از امریکا و انگلیس خط می گیرند با رسانه و ماهواره که در اختیار دارند به اسلام ناب و مراجع حمله میکنند

این نشست با همکاری دفتر تبلیغات حوزه علمیه شعبه تهران، سازمان بسیجطلاب تهران، جمعیت طلاب انقلاب اسلامی، خانه رسانه طلاب، ستاد ترویجاحکام تهران، کانون نخبگان تبلیغ و مجمع نمایندگان طلاب تهران و ستاد مردمی مبارزه با تحجر و اسلام امریکایی برگزار شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: