جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 3 اسفند 1393     
اداره شهر به پاروزنان زيادي نياز دارد اما يك سكاندار مي‌خواهد

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز،شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در آستانه برگزاري «چهاردهمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيك» با اعلام اين كه اداره شهر به پاروزنان زيادي نياز دارد اما تنها يك سكاندار مي‌خواهد، گفت: كلان‌شهري همچون تهران بايد از يك دستگاه واحد مديريتي برخوردار باشد و تا مادامي كه ما در شهر جزيره‌هايي داريم كه هر كدام كار خود را انجام مي‌دهند، نمي‌توانيم چندان اميدوار باشيم كه برنامه‌هايمان به نتيجه دلخواه برسند.

مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: مترو، مفيدترين سيستم حمل و نقلي است و به عنوان يك سرمايه ماندگار براي شهر و شهروندان، به لحاظ زيست محيطي، سالم‌ترين و به لحاظ جابه‌جايي، كارآمدترين وسيله حمل و نقلي است، اِشغال سطح آن هم در حد صفر است و به عنوان سيستم پدافند غير عامل مي‌تواند در زمان بحران‌هاي احتمالي، در خدمت شهر و شهروندان باشد و از اين رو، موضوع توسعه حمل و نقل ريلي با محوريت مترو در «كنفرانس مهندسي ترافيك» به صورت ويژه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وي با تأكيد بر اين كه با وجود انبوه مزايايي كه مترو دارد، چون دستگاه‌هاي گوناگوني در باره ميزان اعتبار آن و اختصاص اين اعتبار تصميم‌گيري مي‌‌كنند، اهداف پيش‌بيني شده براي آن به طور تمام و كمال محقق نمي‌شود، اعلام كرد: وقتي در متن كار مترو وارد مي‌‌شويم، با ده‌ها مانع مواجه هستيم كه مهم‌ترين موانع، عدم تخصيص اعتبار مورد نياز و عدم انجام به موقع وظايف هر يك از دستگاه‌ها در زمان لازم است.

حتي يك كيلومتر مترو نيز نمي‌توان با بودجه دولتي ساخت

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه به عنوان نمونه، سال‌ها براي پايداري يك فاينانس يا گشايش يك ال‌ سي به منظور فراهم آمدن امكان ساخت مترو زمان صرف مي‌شود اما اين كار در پيچ و خم يك شبكه اداري متوقف مي‌شود، اظهار كرد: در حال حاضر منابع سپرده‌گذاري شده كشور، در چين مي‌تواند به تسهيلات تبديل شده و نيازهاي مترو به سرمايه‌گذاري را به صورت فوري رفع كند اما در عمل با به اصطلاح هزار و يك مشكل قابل پيش‌بيني و غير قابل پيش‌بيني روبه‌رو هستيم.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه با وجود همه مشكلات موجود بر سر راه ساخت مترو، كارها به صورت معجزه‌گونه انجام شده و پيشرفت مترو در سال جاري و در سال‌هاي اخير چشمگير بوده، تصريح كرد: كل بودجه‌اي كه مجلس در سال جاري براي مترو تصويب كرده، بايد توسط دولت پرداخت شود، 195 ميليارد تومان است كه با گذشت 11 ماه از سال، تنها 90 ميليارد تومان آن از طرف دولت پرداخت شده و با توجه به اين كه در حال حاضر ساخت هر كيلومتر مترو حدود 100 ميليارد تومان هزينه دارد، با بودجه دولتي كه تا اين تاريخ به مترو اختصاص پيدا كرده، حتي يك كيلومتر مترو نيز نمي‌توان ساخت.

وي با تأكيد بر اين كه برآورد هزينه ساخت هر كيلومتر مترو را بايد با سه و نيم برابر شدن قيمت دلار در مقايسه با سنوات گذشته در نظر گرفته و كاهش ارزش پول ملي طي سال‌هاي اخير را نيز در نظر داشته باشيم، اضافه كرد: فراموش نكنيم متروي تهران جزو ارزان‌ترين متروها در بين شهرهاي دنياست، ضمن اين كه در حال حاضر برآوردهايمان در طراحي مترو بر اساس سرفاصله دو دقيقه هدف‌گذاري شده است.

آثار و عوارض فعاليت خودروسازان به شهر و شهروندان بر مي‌گردد

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه به دليل تثبيت مديريت شهري در 9 سال گذشته، در داخل اين مجموعه به يكپارچگي بسيار خوبي رسيده‌ايم و درك و فهم مشتركي در همه مسائل داريم، اظهار كرد: مشكل اصلي، نبود يكپارچگي بين دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي ديگر با مديريت شهري است و براي مثال، خودروسازان كار خود را مي‌كنند و مسائل مربوط به شهر را در محاسبات خود لحاظ نمي‌كنند و نيازهاي شهروندان را مورد توجه قرار نمي‌دهند، در صورتي كه آثار و عوارض ناشي از فعاليت آن‌ها در نهايت به شهر و شهروندان باز مي‌گردد.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه موتورسيكلت‌هاي بنزيني موجود، استاندارد يورو يك را هم نمي‌توانند پاس ‌كنند و آلايندگي آن‌ها هفت و نيم برابر يك خودروي يورو دو است، تصريح كرد: ميزان آلاينده‌هايي كه از اگزوز يك موتورسيكلت بيرون مي‌آيد، 15 گرم در هر كيلومتر پيمايش است، در صورتي كه اين آلودگي در خودروي يورو دو، 2 گرم در هر كيلومتر پيمايش است و البته اين ميزان در استانداردهاي بالاتر به زير يك گرم نيز كاهش پيدا مي‌كند.

وي با تأكيد بر اين كه موتورسيكلت‌هاي بنزيني موجود به شدت آلاينده هستند و مهم‌ترين منبع آلودگي صوتي نيز به شمار مي‌‌آيند و علاوه بر اين، به عنوان پر خطرترين وسيله آمد و شد، بالاترين آمار مرگ و مير در شهرها را دارند و بالاترين تخلفات به كمك آن‌ها شكل مي‌گيرد، اضافه كرد: با اين وجود، چون منفعت سازندگان در توليد موتورسيكلت است، اين وسيله به راحتي توليد و به بازار عرضه مي‌شود و از اين رو، مديريت شهري ورود پيدا كرده و به دنبال جايگزين كردن موتورسيكلت‌هاي برقي به جاي موتورسيكلت‌هاي بنزيني است.

گفتني است «چهاردهمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيك»، طي روزهاي ‌سه‌شنبه و چهارشنبه پنجم و ششم اسفند از سوي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران برگزار مي‌شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: