جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 3 اسفند 1393     
پرچم ترکیه در آشمه سوریه نصب شد

تسنیم: احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، پس از ورود تانک‌های ترکیه به خاک سوریه به منظور تخلیه مقبره سلیمان شاه در شمال این کشور گفت: "برای اینک پیکر سلیمان شاه، امانت اجدادمان نزد ما، به مکان دیگری منتقل شود به صورت موقت به کشورمان منتقل شده است."

وی در ادامه افزود: "منطقه آشمه که قرار است پیکر سلیمان شاه به آنجا منتقل شود اکنون تحت کنترل ارتش‌مان قرار دارد و پرچم‌مان در آنجا نصب شده است."

صبح امروز (یکشنبه) در حدود 50 تانک ارتش ترکیه با پشتیبانی نیروهای هوایی و کماندوهای این کشور وارد خاک سوریه شده و در مقبره سلیمان شاه که در 25 کیلومتری مرز ترکیه و سوریه در حاشیه رود فرات قرار دارد، مستقر شدند.

طی این عملیات که داوداوغلو آن را عملیات "شاه فرات" نامیده است، تمام پرسنل، اشیاء و پیکر شاه سلیمان خارج شده و به ترکیه بازگردانده شدند.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان ترکیه در جریان این عملیات یک سرباز ترک نیز کشته شده است. ارتش ترکیه ضمن تأیید این خبر اعلام کرده که این سرباز بر اثر یک سانحه جان خود را از دست داده است.

سلیمان شاه پدر ارطغرل غازی و پدر بزرگ عثمان اول، بنیانگذار سلسله عثمانی، است. منطقه آرامگاه وی بر اساس قرارداد سال 1921 بین ترکیه و فرانسه که قیمومیت سوریه را بر عهده داشت به آنکارا واگذار شده است.

مکان این آرامگاه یک بار دیگر در سال  1973 و با تصمیم دولت سوریه برای احداث سدی بر روی رود فرات که موجب زیر آب رفتن آن ه می‌شد به جای دیگری منتقل شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: