جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 3 اسفند 1393     
ویژگی های سالم ترین نان را بشناسید

باشگاه خبرنگاران: دکتر مینا عبدالهی دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نان ها و غلات در تامین مواد مغذی از جمله ویتامین های گروه B، آهن و... نقش بسزایی دارند. لذا توجه به اینکه که چه نوع نان و غلاتی مصرف کنیم اهمیت ویژه ای در تامین مواد مغذی و بر سلامت بدن دارد.

وی افزود:  نان ها انواع مختلفی دارند که از نظر میزان انرژی، مقدار  و نوع مواد مغذی با یکدیگر تفاوت دارند. نانی نان کامل محسوب می شودکه از آرد گندم  کامل (بدون سبوس گيري) تهيه شده باشد نظیر نان سنگگ که  از آرد گندم کامل تهیه می شود. برخی نان ها نظیر نان لواش، نان های فانتزی و نان تافتون بخشي از سبوس گرفته مي شود. نان سبوس دار در مقایسه با نان سفيد، حدود دو برابر ويتامين، مواد معدني و مواد فيبري بیشتری دارد. فيبری که در نان ها و غلات سبوس دار وجود دارد سلامتی از جنبه های زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.

به عنوان مثال باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش می دهد. همچنین در بهبود و جلوگیری از پیشرفت بیماری و یل پیشگیری از دیابت نیز مفید می باشد. مصرف فیبرها به همراه آب فراوان و فعالیت فیزیکی مناسب از درمان های اولیه ی یبوست به حساب می آید.  

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه اين مواد به اصطلاح پروبیوتیک هستند تصریح کرد:  بدین معنا که باعث رشد باکتري هاي مفید در روده می گردند که این امر به نوبه ی خود سبب بهبود عملکرد سيستم ايمني بدن می شود. علاوه بر این فیبرها کلسترول و مواد سمي و مضر را جذب و از روده دفع می کنند.

 همانگونه که ذکر شد نانها و غلات  سبوس دار سرشار از ويتامين های گروه B می باشند؛ این گروه از ویتامین ها علاوه بر نقش در تنظیم متابولیسم بدن با سلامت مغزی و روانی در ارتباط می باشند و مصرف مقادیر کافی از آنها می تواند حافظه، تمرکز و رفتار را بهبود بخشد.  

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود تمامی افراد در برنامه ی غذایی خود نان کامل سبوسدار و همچنین غلات کامل را جایگزین نان سفید و غلات تصفیه شده کنند. اما توجه داشته باشید که هرچند نان هاي کامل و سبوسدار از نظر ارزش غذايي غنی تر از نان سفيد هستند، اما از نظر محتوی کالری با نان های دیگر تفاوت چندانی ندارند و نبايد در مصرف آنها زياده روي گردد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: