جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 30 بهمن 1393     
توصیه‎ تغذیه‌ای برای مشکلات هورمونی

تسنیم: تخمدان پلی کیستیک موجب بروز قاعدگی نامنظم می‎شود که در مقایسه با قاعدگی‌های قبلی غیرطبیعی است و تخمدان پلی کیستسک از شایع ترین مشکلات هورمونی است.

به غیر از تخمدان پلی کیستسک عواملی مانند حاملگی، استرس، ورزش، تغییر رژیم غذایی یا عادات تغذیه خاص، مصرف الکل، قرص‎های ضدبارداری، یائسگی و مصرف داروها مربوط است که مشکلات قاعدگی برای زنان ناراجت کننده است.

توصیه های تغذیه ای برای درمان PCO یا تخمدان پلی کیستیک

1.کاهش حداقل 5 تا 10 درصدی از وزن در افراد دچار اضافه وزن و چاقی حداقل در شروع درمان است.

2. رسیدن به وزن مطلوب همراه با یک برنامه غذایی مناسب

3. استفاده از غذاها با نمایه گلایسمی و بار گلیسمی کمتر (به معنی محدود کردن دریافت قندهای ساده و نشاسته)

4. استفاده بیشتر از کربوهیدرات‎های پیچیده مانند غلّات کامل و نان‎های سبوس‎دار، مصرف میوه و سبزیجات حداقل 6-5 واحد در روز

5. دریافت متعادل از منابع پروتئینی ( انواع گوشت ها، حبوبات و...)

6. رعایت برنامه غذایی کم چرب، همراه با دریافت چربی‎های غیراشباع ضروری مانند مغزهای آجیلی و روغن‎های مایع گیاهی

7. برقراری تعادل بین انرژی دریافتی و مصرفی؛ از طریق کنترل برنامه غذایی در حد نیاز و فعّالیّت بدنی مناسب، به صورت حداقل 4 بار در هفته پیاده‎روی با شدّت متوسّط یا سایر ورزش‎های هوازی با نظارت پزشک و متخصّص تغذیه

نازلی نمازی دانشجوی دکترای تغذیه  عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران می‎گوید: در طبّ سنّتی ایرانی اعتقاد بر این است که معمولاً کیست تخمدان در نتیجه غلبه سردی در آن اندام ایجاد می‎شود. سوءمزاج بلغمی (سرد و تر) عامل ایجاد کیست بوده و پس از تشکیل کیست، سوءمزاج سوداوی (سرد و خشک) هم می‎تواند غلبه می‎کند به خصوص با مزمن شدن بیماری .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: