جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 بهمن 1393     
هندزفری و خطر کاهش شنوایی

یک متخصص گوش، گلو و بینی با تاکید بر لزوم پرهیز از استفاده از هندزفری، اظهار کرد: شایع‌ترین آسیب حسی و عصبی که افراد هنگام استفاده از این وسیله به آن دچار می‌شوند، کاهش شنوایی است که در صورت ابتلا به آن شنوایی فرد برگشت‌ناپذیر است.

دکتر حسن اکبری ، با اشاره به اینکه جوان‌ها بیشتر از افراد دیگر از هندزفری استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از این وسیله می‌تواند منجر به ایجاد ‌آسیب‌های حسی و عصبی یا موضعی در مجرای گوش شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: آسیب‌های موضعی بیشتر زمانی شکل می‌گیرد که هندزفری کوچک باشد و وارد مجرای گوش شود. بنابراین هندزفری‌هایی که در لاله گوش قرار می‌گیرند؛ آسیب کمتری را به گوش وارد می‌کنند.

اکبری با تاکید بر اینکه استفاده از این وسیله در مواردی می‌تواند موجب ابتلا به اختلالات حاد در مجرای گوش خارجی شود، بیان کرد: ابتلا به این بیماری بسیار دردناک است و نیاز به اقدام‌های درمانی ویژه دارد.

این متخصص گوش، گلو و بینی اظهار کرد: شایع‌ترین آسیب حسی و عصبی که افراد هنگام استفاده از این وسیله دچار آن می‌شوند، کاهش شنوایی است که این بیماری ناشی از آسیب‌هایی است که سر و صدا می‌تواند به گوش افراد وارد کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در صورت ابتلا به این بیماری فرد حداقل نیمی از شنوایی خود را از دست می‌دهد، یادآور شد: شنوایی این افراد بازگشت‌ناپذیر است. بنابراین دارو یا عمل جراحی نیز نمی‌تواند در درمان آن موثر باشد، اما در صورت کاهش شدید شنوایی می‌توان از سمعک استفاده کرد.

این عضو هیات علمی خاطرنشان کرد: آسیب دیگری که ممکن است افراد در هنگام استفاده از هندزفری مبتلا شوند، نشنیدن صداهای ضعیف و ایجاد تنش یا سر درد در هنگام شنیدن صداهای بلند است که در این صورت فرد دچار گوش درد شدید می‌شود.

اکبری گفت: کیفیت نامناسب برخی از این وسیله‌ها یکی دیگر از عامل‌های اصلی در ایجاد آسیب به گوش است.

وی در پایان بیان کرد: به تمام افراد توصیه می‌شود که از استفاده هندفری پرهیز کنند، اما اگر استفاده از این وسیله برای آنها در زمان‌هایی الزامی است، توصیه می‌شود که از هندزفری‌های با کیفیت استفاده کنند و دقت داشته باشند که موسیقی که گوش می‌دهند دارای کیفیت مناسبی باشد؛ چرا که کیفیت نداشتن موسیقی‌ها می‌تواند منجر به آسیب در ناحیه گوش شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: