جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 25 بهمن 1393     
قیمت داروهای زیان‌ده اصلاح شد

فارس: رسول دیناروند در مراسم معرفی 12 محصول دارویی جدید در حوزه بیماری‌های MS، سرطان، دیابت و قلب و عروق گفت: سیاست وزیر بهداشت این بوده که فقط داروها رونمایی نشوند بلکه به مصرف بیماران برسند. امروز نیز مراسمی داریم که رونمایی دارو نیست بلکه تقدیر از صنعت داروسازی در تولید داروهایی است که یا در کشور نبوده یا فقط مشابه خارجی داشته است.

وی افزود: این 12 محصول دارویی جدید پروانه و مجوز خود را از وزارت بهداشت گرفتند و تولید داخل هستند اثربخشی آنها نیز از سوی سازمان غذا و دارو تأیید شده و از امروز در بازار موجود است.

دیناروند گفت: به طور میانگین سالانه 30 فرآورده جدید دارو که سابقه واردات نداشته یا سابقه تولید ندارد تولید می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: این داروها برای درمان بیماران سرطانی، صعب‌العلاج، بیماری‌های مزمن که داروهایی گران قیمت هستند با کیفیت تضمین شده وارد بازار می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر صنعت داروسازی امروز در جایگاه خوبی نبود کشور نمی‌توانست به واردات بی‌نیاز شود چرا که نمی‌تواند متکی به واردات نیازها را برطرف کند و کمبودها با واردات قابل رفع نیست.

دیناروند ادامه داد: تنها راه دسترسی به دارو و رفع کمبودهای دارویی حمایت از صنعت داروسازی است و امروز صنعت داروسازی می‌تواند پاسخگوی نیاز بیماران باشد.

وی با اشاره به وضعیت بیماران مبتلا به MS گفت: بدترین استرس برای این بیماران دسترسی نداشتن به دارو است، در سال گذشته 24 هزار و 500 بیمار مبتلا به MS داروهای اصلی تزریقی و خوراکی خود را دریافت کرده‌اند که امسال 5 هزار نفر دیگر به این تعداد افزوده شده است دلیل آن این است که دسترسی به دارو بیشتر شده است و وزارت بهداشت از بیماران حمایت کرده و کاهش سهم پرداختی بیماران را شاهد بوده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: این طور نیست که سیاست وزارت بهداشت باعث افزایش واردات دارویی شده باشد به طوری که امسال از میان 29 هزار بیمار مبتلا به MS کمتر از 4 هزار نفر داروی خارجی دریافت کردند و 25 هزار نفر داروی ایرانی مصرف می‌کنند.

دیناروند با اشاره به اینکه فرانشیز این داروها برای بیماران به صفر رسیده افزود: در بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند سرطان‌ها و صعب‌العلاج‌ها این ظرفیت وجود دارد و برخی داروهای ضد سرطان وارداتی امروز به داخلی تبدیل شده است.

وی گفت: در حوزه بیماران خاص، پیوندی و تالاسمی داروهای پیشرفته‌ای که تولیدشان نیاز به فناوری دارد اکنون در حال تولید است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در 6 ماهه اول امسال هیچگونه افزایش قیمت داروی تولید داخل نداشته‌ایم. وزارت بهداشت تصمیم گرفته در کنترل تورم به مردم و دولت کمک کند می‌دانیم که سخت‌گیری در قیمت‌گذاری به نفع صنعت دارو نیست اما با این وجود صنعت ما را همراهی کرده است.

وی گفت: در 6 ماهه دوم سال قیمت داروهای زیان‌ده اصلاح شد و برای سال آینده برای صنعت داروسازی و بیماران سال بهتری پیش‌بینی می‌شود.

دیناروند گفت: در سال 93 بیشترین آمار صادرات دارو را داشته‌ایم به طوری که شاهد کاهش واردات دارو بوده‌ایم در عین حال کمبودهای دارویی مدیریت شده‌اند و آسیبی به مردم وارد نشده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: