جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 20 بهمن 1393     
قدردانی معاون رئیس جمهور از شهردار تهران به دلیل احداث نخستین نیروگاه زباله سوز کشور

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئله مدیریت پسماند یکی از مولفه های اصلی مدیریت شهری در کلان شهرها محسوب می شود. در حال حاضر این مسئله یکی از معضلات مهم محیط زیستی در کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاح نخستین نیروگاه زباله سوز کشور در تهران عنوان کرد: بی تردید کارآمدی یکی از آزمون های مهم نظام و یکی از اهداف جدی بوده است که انقلاب اسلامی برای آن شکل گرفت. مردم همواره خواهان زندگی بهتر و امکان رشد و اعتلای معنوی و مادی هستند.

معصومه ابتکار افزود: خوشبختیم که در این ایام مبارک اتفاق خوبی که حاصل فعالیت های ارزنده شهرداری ، شورای شهر و فعالان بخش خصوصی است در تهران رقم خورد. اتفاقی که نتیجه آن اعتلای شاخص های کیفیت زندگی با بهبود محیط زیست است.

وی ضمن قدردانی از شهردار تهران برای ساخت نخستین نیروگاه زباله سوز کشور تصریح کرد: امیدواریم که از این الگوی موفق در سطح ملی نیز استفاده شود.

ابتکار در ادامه گفت: شهرهای مختلفی از ایران نیازمند استفاده از این فناوری هستند. به طور حتم اگر ما از برنامه دقیق علمی تخصصی و منطبق با فناوری های روز برخوردار نباشیم با معضلات عدیده زیست محیطی روبه رو می شویم که یکی از آن ها آلودگی هوا است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئله مدیریت پسماند یکی از مولفه های اصلی مدیریت شهری در کلان شهرها محسوب می شود. در حال حاضر این مسئله یکی از معضلات مهم محیط زیستی در کشور است.

ابتکار در ادامه با تاکید بر لزوم بازگشت زباله به چرخه اقتصاد عنوان کرد: بسیاری از پسماندها با مشارکت مردم و تفکیک از مبدا ارزش اقتصادی دارند. زباله در دنیای امروز یک سرمایه اقتصادی به حساب می آید که به چرخه اقتصاد کشور قابل بازگشت است.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری تهران از دوره سوم شورا برنامه مدیریت پسماند را اجرا می کند عنوان کرد: ما در دولت تکلیف کردیم که تمامی شهرداری های کشور برنامه مدیریت پسماند خود را ارائه دهند و نسبت به اجرای آن در تامین اعتبارات لازم اقدام کنند. این مورد از جمله برنامه هایی است که سازمان محیط زیست و وزارت کشور به طور جدی پیگیری می کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به معضل زباله در برخی از استان ها از جمله گیلان و مازندران گفت: موضوع پسماند در بسیاری از استان های کشور نیاز به بررسی دارد و در حال حاضر تنها در کلان شهرهایی چون تهران ، مشهد ،کرمانشاه و تبریز برنامه های موفق مدیریت پسماند در حال اجرا است که تا به رسیدن به شاخص های مورد نظر راه فراوانی را باید طی کنیم.

ابتکار با بیان اینکه دولت قول داده تا برق تولید شده در نیروگاه زباله سوز را با قیمت قابل قبول خریداری کند عنوان کرد: صندوق توسعه ملی بر اساس بودجه 93 تسهیلاتی با نرخ قابل قبول برای مدیریت پسماند در اختیار شهرداری ها قرار می دهد.

وی در ادامه با تاکید بر رعایت استانداردهای ساخت نیروگاه های زباله سوز گفت: زباله سوزهایی که در مجاورت فضاهای شهری احداث می شوند باید از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار باشند تا معضل آلودگی هوا را تشدید نکنند. بر همین اساس سازمان حفاظت محیط زیست طرح پایش آنلاین خروجی های زباله سوز را در دستور کار خود قرار داده است.

ابتکار افزود: معتقد هستیم باید با استفاده از ساز و کارهای مشابه موضوع ساماندهی پسماندهای بیمارستانی نیز مورد توجه قرار بگیرد. امیدوارم وزارت بهداشت با همکاری شهرداری تهران و سایر شهرها این معضل را حل کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطر نشان کرد: دولت و سازمان حفاظت محیط زیست با تدوین سیاست های تشویقی و نظارتی دقیق تلاش می کند تا به شوراها و شهرداری ها برای مدیریت پسماند کمک کند تا مردم در محیطی سالم تر زندگی کنند و کودکان در فضایی بهتر آموزش ببینند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: