جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 20 بهمن 1393     
دزدی داعش از چاه های نفت کرکوک

ابنا: یکی از مقامات امنیتی عراق که نخواسته است نامش فاش شود، گفت: منطقه نفتی حمیران کرکوک مهمترین مرکز نفتی برای داعش به شمار می رود و این منطقه به اصلی ترین محل درآمد این گروه شده است. این گروه تروریستی روزانه 100 کامیون نفتکش حامل نفت خام را از این منطقه نفتی به سایر مناطق ارسال می کند.

این مقام امنیتی در مورد مشتری های این نفت کش ها نیز بیان کرد: این نفت کش ها از مسیر حویجه – موصل عازم سوریه می شوند و برخی تجار عرب در سوریه این نفت ها را از داعش خریداری می کنند و به نقاط مختلف جهان منتقل می کنند.

اگرچه بسیاری از منابع نفتی کرکوک در تصرف نیروهای پیشمرگ کرد قرار دارد، اما داعش از تابستان گذشته با اشغال منطقه «حمیران» که دارای 81 چاه نفت است، استخراج نفت از این منطقه را شروع کرد و نفت استخراجی خود را با قیمت پایینی می فروشد.

چندی پیش نیز شرکت بین المللی مشاوره انرژی «IHS» آمریکا با انتشار گزارشی درمورد درآمدهای نفتی غیرقانونی داعش در سوریه اعلام کرد که آخرین تحقیقات نشان دهنده درآمد 800 میلیون دلاری داعش از فروش نفت است.

در گزارش «IHS» عنوان شده بود که داعش از طریق فروش غیر قانونی نفت های استحصال شده از اراضی تحت اشغال خود در عراق و سوریه روزانه 2 میلیون دلار و سالانه 800 میلیون دلار درآمد نفتی به دست می آورد. این گروه نفت استحصالی را بین بشکه ای 25 تا 60 دلار به فروش می رساند.

در این گزارش آمده بود: اگرچه توان تولید نفت در این اراضی روزانه 350 هزار بشکه است، اما عناصر داعش به دلیل عدم مهارت و نداشتن سابقه دراین کار تنها می توانند روزانه 50 تا 60 هزار بشکه نفت تولید کنند.

در مورد موارد مصرف درآمدهای نفتی داعش در این گزارش نیز آمده بود: داعش بزرگترین بخش در آمد نفتی خود را صرف خرید تجهیزات نظامی و به راه انداختن ماشین جنگی خود می کند. بخشی نیز صرف مخارج انسانی گروه می شود، اما تحقیقات نشان می دهد که بزرگترین بخش درآمدهای نفتی داعش صرف خرید سلاح و تجهیزات می شود. این مساله نیز که خودمختاری داعش را در پی دارد، سبب می شود تا اعضای این گروه تروریستی از روحیه بالایی برای تولید وفروش نفت برخوردار باشند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: