جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 18 بهمن 1393     
درمان آلودگی هوای پایتخت با خروج فوری خودروهای فرسوده

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، خودرویی که با تکنولوژی دو دهه قبل (۲۰-۳۰ سال قبل) ساخته شده و فرسوده و مستهلک محسوب می‌شود، سوخت یورو ۴ که هیچ، یورو ۱۰ هم در آن بریزیم باز هم آلودگی ایجاد می‌کند.

هم اکنون کلانشهر تهران با جای دان بیش از ٥ میلیون خودرو در خود بیشترین سهم از حجم آلودگی توسط خودروها را به خود اختصاص داده است.

از این میان، وجود ٦٠ درصد خودروهای فرسوده کشور در تهران، نگرانیها را درخصوص افزایش حجم آلودگیها و خطرات پیامد آن برای سلامت شهروندان افزایش داده است.

توجه و سرمایه گذاری مسئولین امر برای خارج کردن هرچه سریعتر خودروهای فرسوده و مستهلک از چرخه حمل و نقل و جایگزینی آن با خودروهای کم مصرف، امروز بیش از پیش اهمیت یافته است، چراکه چنین خودروهایی، نفش عمده‌ای در افزایش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور بویژه تهران دارند.

هرچند در سال گذشته تعداد ٧٠ هزار دستگاه خودروی فرسوده و از ابتدای امسال نیز تاکنون نیز بیش از ٢٢٠ هزار خودروی مستهلک از چرخه حمل و نقل کشور خارج شده است، اما هنوز تعداد ١ تا ١,٥ میلیون خودروی فرسوده در کل کشور تردد می‌کند که با از رده خارج کردن این تعداد می‌توان به کاهش آلودگی هوای کلانشهرها امیدوار بود.

بحث خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل، امروز از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه سوخت توزیعی کلانشهرهای کشور دارای استانداردهای لازم بوده، اما بخش عمده‌ای از ناوگان حمل و نقل ما اعم از خصوصی و عمومی که در اختیار مردم قرار گرفته است، همچنین تاکسیها، از تکنولوژی سه دهه قبل برخوردارند.

این نکته قابل تامل است که خودرویی که از تکنولوژی دو دهه قبل (۲۰-۳۰ سال قبل) ساخته شده، سوخت یورو ۴ که هیچ، یورو ۱۰ هم در آن بریزیم باز هم آلودگی ایجاد می‌کند.

سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا، چندی پیش در همایشی که به مناسبت روز ملی هوای پاک برگزار شد به نقش خودروهای فرسوده در افزایش آلودگی هوای کلانشهرها اشاره و تصریح کرد: در شرایط کنونی بیش از یک میلیون خودروی فرسوده در چرخه حمل و نقل کشور وجود دارد که چند برابر خودروهای استاندارد، ایجاد آلایندگی می کند.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: هم اکنون خودروهایی در کشور تردد می‌کنند که به ازای هر یکصد کیلومتر، ٢٠ لیتر بنزین مصرف و آلاینده‌های بسیاری را وارد آسمان شهر و ریه‌های مردم می‌کنند.

در این خصوص، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با اشاره به این‌که آلودگی هوای شهر تهران تنها به موضوع سوخت مربوط نمی‌شود، گفت: وجود خودروهای فرسوده در کلانشهرها یکی از عوامل مهم آلودگی هوای تهران است.

وی افزود: اگر باک خودروی فرسوده را از بهترین و باکیفیت ترین سوخت نیز پر کنیم نباید با این کار انتظار داشته باشیم که از آلودگی هوای تهران کاسته شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: