جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 15 بهمن 1393     
آب پرمصرف‌ها قطع می‌شود

فارس: معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری تهران با اشاره به اینکه در شبانه‌روز تهرانی‌ها ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌کنند، گفت: در صورتی که با کمبود آب مواجه شویم آب پرمصرفی‌ها قطع می‌شود.
 
نعمت‌اله ترکی در نخستین جلسه کارگروه آب استان تهران در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ذخیره‌سازی آب و میزان مصرف آن اظهار داشت: در بخش حوزه آب و 3 بخش شرب، کشاورزی و صنعتی با توجه به کاهش بارندگی‌ها در خصوص تأمین منابع باید بررسی‌های لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی تاکنون برای تأمین آب شرب انجام شده است، گفت: در تهران و استان‌های همجوار نسبت به سال‌های قبل کاهش بارندگی داشته‌ایم و میانگین بارندگی در سال آبی جاری 110 میلیمتر گزارش شده است که این میزان در سال گذشته 120 میلیمتر بوده است.

ترکی با اشاره به اینکه در استان البرز نیز مشکل کم‌آبی داشته‌ایم، گفت: استان‌های گیلان و مازندران در سنوات گذشته جزو استان‌های پربارش بوده‌اند، ولی این استان‌ها نیز در سال جاری نسبت به سال گذشته 15 درصد مشکل بارندگی داشته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری تهران گفت: استان‌های مازندران، گلستان، سمنان، قم و قزوین به عنوان منطقه یک کشوری در جلسات مخصوص آب حضور داشتند و در خصوص معضلات کم‌آبی بررسی‌های لازم صورت گرفته است. 8 محور کلیدی و اساسی برای مشکلات آب تعیین شده که در اولویت نخست آن آب و منابع آبی قرار دارد.

ترکی یادآور شد: استان تهران موضوع کمبود آب را با حضور 7 استان پیگیری می کند و در کارگروهی تخصصی در بخش‌های مختلف از جمله توسعه زیرساخت و مدیریت منابع آبی بررسی‌هایی را انجام خواهد داد.

وی یادآور شد: اولین جلسه کارگروه آب با حضور معاونین برنامه‌ریزی استانداری‌ها و مدیران آب منطقه‌ای استان برگزار و مقرر شد آب منطقه‌ای استان تهران دبیرخانه‌ای را مدنظر داشته باشد و طی 15 روز آینده مسائل و مشکلات را به صورت کارشناسی و با هماهنگی وزارت نیرو به عنوان دستگاه متولی انجام دهد و در نیمه اول اسفند نظرات به صورت کارشناسی در یک طرح جامع در بخش آب در اختیار هیأت دولت قرار بگیرد.

ترکی درباره سرانه مصرف آب مردم تهران، بیان داشت: در حال حاضر سرانه مصرف آب مردم تهران 300 لیتر در شبانه‌روز است که این عدد بسیار بزرگی است، در صورتی که میانگین مصرف آب بین 100 تا 120 لیتر است.

وی افزود: به دلیل تعرفه‌های پائین آب شاهد مصرف بی‌رویه هستیم و باید بخش کشاورزی در این زمینه مدیریت شود.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری تهران درباره کمبود آب در تابستان سال آینده افزود: 70 درصد آب تهران از 5 سد بزرگ تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 50 درصد آب شرب تهران از سدها و مابقی از چاه تأمین می‌شود که برداشتن آب‌های زیرزمینی شاهد افزایش هزینه‌ها و مشکلات دیگری خواهیم بود.

ترکی هشدار داد: در صورتی که با کمبود آب شرب در تهران مواجه شویم در اولویت نخست آب بخش کشاورزی حذف و اگر همچنان روند ادامه پیدا کند و صرفه جویی نشود، چاره‌ای جز برخورد نداریم و قطع آب شهروندان پرمصرف در دستور کار قرار می‌گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: