جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 13 بهمن 1393     
15درصد از جمعیت تهران در 5 درصد از مساحت شهر زندگی می کنند

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: بافت فرسوده در کشور ما در حال حاضر به یک معضل ملی تبدیل شده است، به طوری که در تهران 15 درصد از جمعیت در 5 درصد از مساحت این شهر زندگی می کنند.

مهندس فتح الهی در دومین نشست تخصصی "شهر، شهروند و رسانه" که با موضوع بافت فرسوده در بوستان گفتگو اظهار کرد: در حال حاضر 3768 هزار هکتار در تهران وجود دارد که این میزان شامل 270هزار قطعه زمین می شود.

وی با بیان اینکه ریزدانه بودن ناپایداری و عدم استحکام فنی از مولفه های مهم بافت فرسوده محسوب می شوند ، گفت: در کشور ما به دلیل مهاجرت های دستنه جمعی در ادوار مختلف تاریخی برخی از املاک شهر از ابتدا به شکل غیراستانداردی قطعه بندی شده اند. این در حالی است که بر اساس استانداردها قطعه بندی زمین باید حداقل 200 متر باشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی تصریح کرد: اولین آسیب بافت فرسوده در تهران بحث ریزدانگی است که محصول تصرفات غیرقانونی و مهاجرت های دسته جمعی است، متاسفانه بخش های عمده شهر ما غیرقابل استاندارد است و شرایط مناسبی ندارند.

 وی در ادامه با تقسیم بندی انوع بافت فرسوده در تهران عنوان کرد: یک بخش از بافت های فرسوده تهران تاریخی هستند که بیشتر در مناطق 11 و 12 دیده می شوند که در اثر گذر زمان و بازنبودن دست مالکان برای نوسازی در حال حاضر دچار مشکلات عدیده ای هستند. بخش دیگر از بافت های فرسوده همچون جوادیه، خاک سفید و شمیران نو که قدمتی بیش از 50 سال دارند محصول مهاجرت گستره شهروندان هستند این بافت ها از ابتدا به دلیل عدم رعایت استانداردها دچار مشکل بوده اند.

وی افزود: بافت روستایی بخش دیگری از بافت فرسوده شهر تهران است که اغلب در دامنه ارتفاعات البرز و دشت تهران قرار دارد که امروزه به دلیل توسعه در دل شهر حضور دارند. بخشی از بافت فرسوده هم حاشیه هایی هستند که در گذشته حریم منطقه های پایتخت بوده اند و امروز به شهر متصل شده اند. نمونه این موارد را هم در مناطق 15 18 و 19 شهرداری تهران به آسانی می توان مشاهده کرد.

 مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه پیوست اجتماعی بافت فرسوده مشکلات خاص خود را دارد، تصریح کرد: مساحت هر پلاک تعریفی از شرایط اجتماعی آن بنا را دارد. در حال حاضر در بافت فرسوده در مساحت های زیر 100 متر بیش از سه خانوار که بعد آنها هم عموما زیاد است مستقر هستند. ضمن این که 86 درصد از مساحت بافت فرسوده زیر 100 متر است.

او تاکید کرد: برای نوسازی بافت فرسوده یکی از مشکلات ما اذهان و افکار عمومی است در نتیجه برای احیای این بافت ها در ابتدا بایبد هیمنه و شرایط اجتماعی این مناطق را احیا کنیم تا از این طریق به تدریج مشتارکت مردم به سمت فعالیت های ما جذب شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث نوسازی بافت فرسوده ما از یک طرف با فقر مضاعف تاریخی مواجه هستیم و از طرف دیگر به عنوان مسول اجرایی در تلاشیم تا استعدادهای ذاتی نهفته در این بافت را به فرصت تبدیل کنیم. به طور حتم دستیابی به این مهم نیازمند یاری اصحاب رسانه است.  

فتح اللهی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ منشوری در میان جامعه شناسان و به طور کلی کارشناسان درباره بروز بافت فرسوده وجود ندارد، گفت: هنوز عزم برای نوسازی بافت فرسوده وجود ندارد. در واقع اگرچه تکالیف قانونی برای بافت فرسوده روشن است اما بودجه ملی و شهری مورد نیاز اختصاص داده نمی شود.

وی افزود: ما در فصل بودجه هستیم اما چند درصد از بودجه ملی و شهری به دغدغه بافت فرسوده مربوط می شود. ضمن اینکه وام بافت فرسوده با سال ها تعویق و با نرخ های آنچنانی به متقاضیان پرداخت می شود. 

فتح الهی تصریح کرد: رسانه می تواند موضوع بافت فرسوده را به یک دغدغه عمومی تبدیل کند. چرا که مشکلات آلودگی و حمل و نقل در تهران به تبع بافت فرسوده است و نگاه سیستمی با تاکید بر رویکرد آموزشی برای تربیت خبرنگاران می تواند مفید باشد. 

مدیرعامل سازمان نوسازی خاطرنشان کرد: بافت فرسوده معدلی از رفتار ماست و ما در این زمینه نیازمند عزم ملی هستیم.

وی گفت: اگر دولت مرکزی وظیفه خود را در پروژه های عمرانی مانند ساخت بزرگراه انجام دهد شهرداری می تواند بودجه ای را که صرف فعالیت هلای عمرانی می کند به احیای بافت فرسوده اختصاص دهد. 

فتح الهی با بیان این که امروزه خلاء حضور دولت در تامین زیرساخت های بافت فرسوده احساس می شود گفت: البته دولت به تازگی قدم های خوبی برداشته و تشکیل ستاد ملی بافت فرسوده را مصوب کرده است که شهردار تهران نیز به نمایندگی از شهرداری های کلان شهرها در این ستاد عضو است اما در این مورد همچنان از خلاء بودجه و ردیف مورد نیاز رنج می بریم. 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: