جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 13 بهمن 1393     
اصلاح آیین نامه اجرایی معاینه فنی خودروها

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به تاثیر عدم نظارت و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی بر افزایش آلودگی هوا گفت: مسلما هرگونه عدم کنترل در این راستا در افزایش آلودگی هوا تاثیر گذار خواهد بود به همین منظور باید اقدامات اجرایی نظیر ارتقا کیفیت سوخت ، وضع عوارض سخت گیرانه برای خودروهای با آلایندگی زیاد، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ، استفاده از خودروهایی با انرژی پاک و معاینه فنی ادواری خودروها به طور همزمان صورت گیرد قطعا اقدامات ذکر شده در صورتی اثر بخش خواهد بود که به صورت کاملا موازی انجام شوند.

مهندس ولی آذروش در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز خاطرنشان کرد: در صورتی که خودروها با استاندارد بالای یورو 4 تولید شوند و سوخت آنها نیز با کیفیت بالا باشد اما همچنان وضعیت آلایندگی آنها در مدت استفاده از این خودرو کنترل نشود در شرایط معمولی پس از 3 سال ایجاد مشکل در مبدل کاتالیستی و نهایتا افت در استاندارد آنها خواهد بود که این مسئله طبق قانون بر عهده مراکز مکانیزه معاینه فنی است.

وی همچنین به تاثیر کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها بر روند کاهش آلودگی هوا اشاره کرد وگفت: در حال حاضر با توجه به این که اکثر خودروها انژکتوری است طبعا خودروهای مردود از تست آلایندگی که خرابی آن می تواند ناشی از خرابی یک سنسور و یا کاتالیست باشد چندین برابر خودروی سالم در شرایط کارکرد صحیح ، آلودگی تولید می کند به طوری که براساس مطالعات انجام شده معاینه فنی خودروها می تواند 23 درصد در کاهش آلایندگی هوای تهران موثر باشد.

دبیر معاینه فنی کلان شهرهای کشور گفت: هم اکنون با توجه به افزایش تعداد خودروها و همچنین سخت گیرانه تر شدن حدود مجاز آلایندگی در خودروهای انژکتوری که توسط سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده است این درصد تاثیر در کاهش آلودگی به شدت افزایش یافته و قطعا انجام معاینه فنی نقش بسزایی در کاهش آلایندگی خواهد داشت. 

آذروش همچنین به اصلاح آیین نامه معاینه فنی خودروها اشاره کرد و اظهار داشت: آیین نامه اجرایی معاینه فنی سال 82 نیز اصلاح و ابهامات گذشته آن به طور کامل برطرف گردید به طوری که دستگاههایی که باید نظارت مستقیم داشته باشند و متولی این مسئله باشند در آیین نامه اجرایی جدید کاملا قید شده است.

وی افزود:  اصلاح آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو که در 14 بهمن ماه امسال به تصویب هیئت وزیران رسید قطعا این موضوع اتفاق خوب و اثر بخشی در این حوزه بوده و مطمئنا با گذشت زمان اقدامات اصلاحی و گامهای موثری در بهبود وضعیت معاینه فنی در سطح کشور برداشته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آیین نامه اجرایی مصوب سال 1382 به علت دشتن ابهاماتی در وضعیت تشکیلاتی و ساختاری ستادهای معاینه فنی و عدم شفافیت مسئولیت ها در حوزه نظارت بر مراکز معاینه فنی نیازمند اصلاح و تغییراتی بود که در نهایت با گذشت 11 سال با همت دولت این اصلاحات انجام شد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تصریح کرد: در آیین نامه جدید دوره زمانی اعتبار معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه به تفکیک نوع کاربری مشخص و در مقایسه با آیین نامه اجرایی سال 1382 تغییرات بسیار جزئی در مدت اعتبار وسایل نقلیه عمومی داشته است.

آذروش با اشاره به موارد ذکر شده در این آیین نامه تصریح کرد: الزام مراکز معاینه فنی به استفاده از سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی با قابلیت تجمع اطلاعات و بر خط بودن با بهره گیری از زیرساختهای الکترونیکی جهت اتصال این سامانه به بانک اطلاعاتی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی است در این آیین نامه به طور مشخص مسئولیت نظارت بر مراکز به عهده ستادهای معاینه فنی است که به نحوی عملکرد این ستادها توسط یک کار گروه استانی با مسئولیت معاون هماهنگی امور عمرانی زاستانداری نظارت خواهد داشت.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: