جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 12 بهمن 1393     
صرفه جویی میلیاردی در ازای انجام معاینه فنی خودروها

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز،مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر در تهران دو میلیون و هفتصدهزار خودرو مشمول انجام معاینه فنی ،در پایتخت  تردد می کنند، گفت: بر اساس آمار مراکز در حدود 27 درصد از این خودروها در آزمون آلایندگی مردود می شوند .

ولی الله آذروش با بیان اینکه اکنون 18 ایتم در مراکز معاینه فنی کنترل می شود، گفت: قطعاً خرابی و ایراد خودرو در هرکدام از این 18 آیتم علاوه بر ایجاد خطر و تأثیر در افزایش آلودگی هوا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می تواند باعث تحمیل هزینه های مضاعف مربوط به تعمیرات خودرو و یا افزایش هزینه های سوخت گردد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر در تهران دو میلیون و هفتصدهزار خودرو مشمول انجام معاینه فنی تردد می کنند، تصریح کرد:  بر اساس آمار مراکز در حدود 27 درصد از این خودروها از آزمون آلایندگی مردود می شوند و این به ان معناست که 729000 دستگاه خودرو دارای آلایندگی بیش از حد مجاز می باشند و این مسأله از دو منظر سوخت و تولید آلایندگی قابل بررسی است.

به گفته مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران مردود شدن خودروها از آزمون آلایندگی می تواند به سبب عوامل مختلفی نظیر خرابی کاتالیست، ایراد در سیستم سوخت رسانی و برق خودرو باشد که این عوامل در نهایت منتج به افزایش مصرف سوخت خواهد شد

آذروش تاکید کرد : براساس گزارش شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در آذرماه 93 میانگین مصرف سوخت تهران در یک روز 14 میلیون لیتر می باشد که قطعاً با رفع ایراد وضعیت آلایندگی729000 دستگاه خودرو درصد بالایی از این مصرف روزانه سوخت کاهش و موجب صرفه جویی ملی خواهد گردید .

وی در ادامه تصریح کرد : از منظر دیگر که تولید آلایندگی می باشد. با فرض این مسئله که خودروهای مردود شده از آزمون آلایندگی تنها به علت خرابی کاتالیست از استاندارد یورو 2 به یورو 1 تنزل یافته باشند.براساس جداول استاندارد یورو 729000 دستگاه خودرو مردود شده از آزمون آلایندگی با پیمایش متوسط 20000 کیلومتردر سال ،سالانه موجب افزایش آلایندگی به میزان  7290 تن مونواکسید کربن و 6853 تن هیدروکربن های نسوخته و ناکس خواهند شد .

آذروش اظهار داشت : یکی دیگر از آزمونهایی که در مراکز انجام می پذیرد آزمون همراستایی چرخها می باشد که این ایراد در خودرو موجب لاستیک سایی می شود . بر اساس آمار موجود از مراکز معاینه فنی 18درصد از خودروهای معاینه شده در مراکز از این آزمون مردود می شوند که در صورت تعمیم این درصد به خودروهای مشمول در حدود 486000 خودرو از این آزمون مردود خواهند شد و لاستیک آنها پیش از پایان عمر واقعیشان غیر قابل استفاده می گردد.

به گفته وی  بنابر اعلام رئیس اتحادیه فروش لاستیک 40 درصد لاستیک مصرفی تولید داخل و 60 درصد وارداتی می باشد که حداقل قیمت یک جفت لاستیک وارداتی 150 دلار است . با توجه به اینکه 60درصد از خودروهای مردودی در آزمون همراستایی چرخها به علت نیاز به تعویض لاستیک از لاستیک وارداتی استفاده می نمایند هزینه ای در حدود 44 میلیون دلار معادل150 میلیارد تومان برای این منظور از کشور خارج می شود که تنها با انجام معاینه فنی می توان حداقل از خروج این ارز از کشور جلوگیری کرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: