جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 11 بهمن 1393     
هر 17 روز یک پل در تهران ساخته شده است

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، در سال های اخیر صنعت پل سازی که به عنوان نخستین نیاز زیربنایی توسعه مطرح می شود در شهر تهران رونق گرفته به طوری که در این دوره از مدیریت شهری بیش از 200 پل در این شهر ساخته شده است.

مدیریت شهری در دوره کنونی با ساخت بیش از 200 پل و تقاطع در پایتخت توانسته رکورد منحصر به فردی را از خود به جای بگذارد. براساس گزارش‌های منتشر‌شده، شهر تهران تا سال 84 دارای 157 پل و تقاطع غیر همسطح بود که این رقم هم اکنون با رشدی بیش از 100 درصد به بیش از 350 پل رسیده است. تنها 57 پل متعلق به بزرگراه 35 کیلومتری امام علی (ع) است که ظرف مدت 22 ماه ساخته شد و به بهره برداری رسید.

در سالهای گذشته، پل هایی در کنار بزرگراه های تهران ساخته و به بهره برداری رسیده است که توانسته‌اند در بهبود وضعیت ترافیکی تهران موثر باشند. پل‌هایی که هرکدام به سبک و سیاق مطابق با شرایط منطقه‌ای، کاربرد و امکانات راه اندازی شده‌اند. پل صدر، پل جوادیه، روشندلان، شیخ فضل الله-جناح، پل غیرهمسطح شهید محلاتی، پل وحدت اسلامی، پل دسترسی برج میلاد، مجموعه پل های کاروانسرای سنگی یک و دو تنها برخی از مطرح ترین پل‌هایی هستند که در کنار ده‌ها پل دیگر در تهران ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این باره می گوید: این میزان توسعه و پیشرفت مرهون تلاش و همت جامعه مهندسی، دیدگاه اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جهت اجرا و توسعه اقدامات زیربنایی و البته مدیریت جهادی شهردار تهران است که طی این سال ها برای تکمیل زیرساخت های عمرانی پایتخت تلاشی خستگی ناپذیر داشته است.

وی پل را معیاری برای سنجش میزان توسعه و پیشرفت تمدن ها می داند و می افزاید : در طول تاریخ به مجرد آنکه توسعه ارتباطات و تجارت در دستور کار قرار گرفته، صنعت پلسازی به عنوان نخستین نیاز زیربنایی توسعه مطرح شده است. از سوی دیگر نخستین نشانه های صنعت پل سازی جهان در ایران شکل گرفته است. یکی از افتخارات ما این است که ایران پیش از سایر جوامع متمدن جهان، از صنعت پلسازی و راهسازی برخوردار بوده است اما تاریخ این صنعت در کشور، فراز و فرودهای متعددی را تجربه کرده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به عظمت معماری پل های خواجو، سی و سه پل و پل چوبی در اصفهان، این پل ها را نمایانگر اوج شاهکار مهندسی ایران و پیشرفت کشور در دوران صفویه می داند و اظهار می کند: نکته قابل توجه در مورد این پل ها، چند منظوره بودن آنها است. درواقع آنها فقط برای عبور و مرور ساخته نشده اند و به عنوان مثال شیخ بهایی دانشمند برجسته ایرانی، تناسبات مهندسی پل سی و سه پل در طاق ها و اندازه های آنها را به منظور تقسیم آب ایجاد کرده است.

وی با نام بردن از دوران پهلوی به عنوان یکی از مقاطع صنعت پلسازی در کشور، یادآور می شود: اگرچه در این دوره پل های فاخر و موثری همچون پل ورسک در البرز و پل قطور در آذربایجان غربی احداث شدند اما پل ورسک را مهندسان آلمانی و پل قطور را مهندسان اتریشی ساختند.

حسینی با مثبت ارزیابی کردن توسعه صنعت پل سازی طی سال های اخیر، رشد این صنعت در زمینه محاسبات و طراحی، تکنولوژی و دانش مهندسی و همچنین اجرا را خوب توصیف می کند و می گوید: در کمیته اجرایی چهارمین همایش بین المللی پل، با توجه به جوایز متعدد ملی و بین المللی که به پروژه احداث بزرگراه طبقاتی صدر اعطا شده است، تصمیم گرفته شد این پل از گردونه رقابت کنار گذاشته شود تا سایر پل ها فرصت بیشتری برای قرار گرفتن در معرض ارزیابی و داوری داشته باشند.

وی در ادامه با بیان آنکه در حال حاضر  بیش از 350 هزار دستگاه پل در سطح شبکه معابر برون شهری کشور وجود دارد و بیش از 25 هزار پل نیز در حوزه صنعت راه آهن در دست بهره برداری است، تصریح می کند: ارزش ریالی این پل ها به بیش از 28 هزار میلیارد تومان می رسد که سرمایه ای عظیم محسوب می شود.

وی با اشاره به مشکلات و موانع اجرایی احداث پل ها در محیط های درون شهری، انحراف یا انسداد ترافیک را یکی از مهمترین این دشواری ها دانست و یادآور شد: در پروژه احداث پل های شهید محلاتی، به دلیل محدودیت های انحراف ترافیک در کمتر از یک هفته پایه ای 15 متری با 25 متر شمع احداث شد و این امر در نوع خود یک رکورد اجرایی قابل ملاحظه بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور اساتید و دانشمندان ایرانی در سراسر جهان، از آمادگی شهرداری تهران برای تشکیل شبکه ای از دانشمندان و مهندسان حرفه ای خبر داد و گفت: برای عضویت در این شبکه، موقعیت جغرافیایی ملاک و معیار نیست و ایرانیان متخصص از هر نقطه دنیا می توانند در این شبکه عضو شوند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: