جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 9 بهمن 1393     
"به" را خام نخورید

ایسنا: یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: "به" را به ‌صورت خام مصرف نکنید، زیرا باعث مسدود شدن رگ‎های بدن می‎شود.

سنا بختیاری گفت: "به" درختی کوچک به ارتفاع هشت متر، شاخه‎های جوان پوشیده از کرک‎های نمدی، برگ‎های دایره‌ای یا کمی بیضی ‌شکل، نوک منقاردار و نوک‌تیز یا کند است.

وی ادامه داد: دم برگ‎ها پوشیده از کرک‎های نمدی، کاسبرگ‎ها 6 تا 12 میلی‌متر و عرض 2 تا 6 میلی‌متر مستطیلی یا تخم‌مرغی، هر دو سطح پوشیده از کرک نمدی و سطح زیرین همراه با حاشیه‌ای دندانه‌دار، گلبرگ‌ها به طول 2 تا 2.5 سانتی‌متر و عرض 1.5 تا 2 سانتی‌متر و تراکنش آن در تبریز، خوی و در اکثر مناطق ایران است.

این کارشناس افزود: میوه، دانه و برگ آن قابل‌ مصرف است، میوه به تقویت‌کننده قلب است، مقوی معده و دستگاه هاضمه، نرم‌کننده سینه بوده و برای تنگی نفس مفید است، ادرارآور است، خونریزی را بند می‎آورد، اسهال‌های ساده مثل اسهال خونی را درمان می‎کند، بهترین میوه برای کسانی است که سل دارند، اثر مفید بر بیماری بواسیر دارد، برای هضم غذا مفید است.

بختیاری در مورد خواص درمانی دانه "به"، افزود: برای تورم‎های داخلی بدن، برای خشکی دهان و زبان مفید است، سرفه را برطرف می‎کند، ضد تب است، برای درمان جراحت گلو مفید است، اسهال خونی را بند می‎آورد.

وی در مورد نحوه استفاده آن خاطرنشان کرد: جوشانده دانه میوه "به" را به این طریق درست می‌کنند که 30 گرم به دانه را در یک لیتر آب جوش ریخته آن را بجوشانید تا به‌صورت ژله دربیاید. جوشانده برگ درخت به را نیز در یک لیتر آب جوش ریخته و چند دقیقه بجوشانید.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: