جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 7 بهمن 1393     
"آسمان آبی و زمین پاک"شعار نیست، بلکه یک کار دقیق علمی است

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران با تاکید بر اینکه «توسعه حمل و نقل عمومی» و «فرهنگ ترافیک واعمال قانون» دو موضوع اصلی در حل آلودگی هوای تهران است، گفت: رفع چالش آلودگی هوا نیاز به پول اضافی ندارد و  باید در نظر داشت که تامین منابع مالی، موضوع سوم در حل این معضل است. درواقع پیش از آن باید به مدیریت این چالش و اجرای درست قانون توجه داشت.

محمد باقر قالیباف، در دیدار با هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوع آلودگی هوا در پایتخت، ابراز داشت: شهرداری تهران در این مدت برای توسعه پایدار جز به موضوعات محیط زیست، توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی، به مسئله دیگری توجه نداشته و با یک برنامه کاملا مشخص و مدون در این مسیر حرکت کرده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا و صوت در شهر تهران قابل حل است، ابراز داشت: رفع چالش آلودگی هوا نیاز به پول اضافی ندارد و  باید در نظر داشت که منابع مادی، موضوع سوم در حل این معضل است، بلکه پیش از آن باید به مدیریت این چالش و اجرای درست قانون توجه داشت. در این زمینه یک برنامه دقیق و مشخص نیز وجود دارد که از آن طریق بتوان معضل آلودگی را برطرف کرد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در طول سابقه بلدیه همواره بین 30 تا 35 درصد بودجه شهرداری تهران از سوی دولت تامین می شده است؛ تا جایی که در سال 84 از هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران، 300 میلیارد در بودجه نقدی از سوی دولت تامین می شد اما هم اکنون تنها دوره ای است که سهم بودجه شهرداری تهران از دولت به زیر سه درصد رسیده است.

وی با اشاره به عدم پرداخت سهم شهرداری تهران از عوارض سوخت و جرایم راهنمایی رانندگی، تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که می توان صدور پروانه ساختمانی در شهر را به طور مطلق تعطیل کرد و شهر را هم اداره کنیم، اما این در شرایطی است که در آینده گفته نشود این اقدام باعث از بین رفتن اشتغال، ایجاد بحران مسکن و بالا رفتن قیمت مسکن شده است.

شهردار تهران با اشاره به وجود 600 هزار خانه خالی در شهر تهران، گفت: هم اکنون گفته می شود تهران مشکل جمعیت دارد. این در حالی است که اگر به آمارهای سرشماری جمعیت نگاهی داشته باشیم، شاهد خواهیم بود که رشد جمعیت تهران منفی است و رشد مهاجرت به شهر تهران نیز متوقف شده است.

وی ادامه داد: اتفاقی که در دهه 70 برای شهر تهران رخ داد این بود که با مهاجرت های صورت گرفته نرخ رشد جمعیت به بالای 4 الی 5 درصد افزایش پیدا کرد اما هم اکنون نرخ رشد جمعیت در تهران متوقف شده و در حال منفی شدن است، به نحوی که نرخ رشد جمعیت شهر تهران به 1.5 کاهش پیدا کرده و این در حالی است که در دشت تهران نرخ رشد جمعیت 4.7 است.

شهردار تهران با اشاره به مشکلات زیست محیطی تراکم جمعیت در دشت تهران، ابراز داشت: فاجعه زیست محیطی این است که 23 درصد جمعیت در یک درصد خاک اسکان پیدا کرده اند؛ با این وجود شهرداری تهران سرانه فضای سبز در شهر را از 9.2 متر به ازای هر نفر به 15.5 متر در داخل شهر افزایش داده و این بدین معنی است که 6.5 متر به ازای هر نفر به سرانه فضای سبز شهر تهران اضافه شده است.

قالیباف در ادامه به واکاوی چنارهای خیابان ولی عصر(عج) و کاشت درختان چنار 15 ساله در این محور اشاره کرد و گفت: هم اکنون همه آبیاری فضای سبز شهر تهران با آب خام صورت می گیرد و سیستم های آبیاری نیز به صورت هوشمند با آبیاری قطره ای و بارانی انجام می شود. این در حالی است که پیش از این برای آبیاری 50 درصد درختان از آب شرب استفاده می شد.

شهردار تهران در ادامه از کاشت 5 میلیون درخت در شهر تهران خبر داد و عنوان کرد: کاشت درختان مثمر و غیر مثمر برای شهروندان تهرانی به صورت رایگان انجام خواهد شد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات درآمدی شهرداری تهران نیز اشاره کرد و گفت: از 100 درصد بودجه شهرداری تهران تنها 18 درصد مربوط به بودجه جاری است که البته با احتساب بودجه نگهداشت شهر، 28 درصد در حوزه جاری و نگهداشت و بالای 70 درصد در حوزه توسعه ای است. این در حالی است که این رابطه در بودجه دولت برعکس است.

شهردار پایتخت در ادامه به اقدامات شهرداری تهران به منظور تفکیک زباله اشاره کرد و گفت: در ابتدا جمع آوری زباله در شهر تهران از بیش از یک میلیون نقطه صورت می گرفت اما ما این رقم را با نصب مخازن زباله به کمتر از 100 هزار نقطه رساندیم. در شرایط فعلی نیز تمامی اقدامات مربوط به جمع آوری زباله از سوی بخش خصوصی صورت می گیرد و تمیزی شهر با یک منطق اقتصادی و مدیریت درست دنبال می شود.

وی خاطر نشان ساخت: هم اکنون تنها 14 درصد زباله ها تفکیک می شود اما بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته 12 ناحیه از ابتدای سال موضوع تفکیک زباله را در دستور کار خود قرار داده و در ادامه این تعداد را به 23 ناحیه افزایش داده ایم و هدف گذاری خود را نیز بر تفکیک 40 درصدی زباله ها در شهر تهران گذاشته ایم.

شهردار تهران از حذف موضوع دفن غیر بهداشتی زباله در کهریزک خبر داد و گفت: هم اکنون سیستم هاضم زباله برای اولین بار در منطقه چهار شهر تهران راه اندازی شده و درآینده نزدیک نیز از طریق سوخت زباله در کهریزک، سه هزار مگاوات برق وارد مدار می شود که 80 درصد این اقدام به صورت بومی انجام شده است.

قالیباف با بیان این نکته که "آسمان آبی و زمین پاک" یک شعار نیست، بلکه یک کار دقیق علمی است، ابراز داشت: در حال حاضر 8 هزار تاکسی پیکان در شهر تهران وجود دارد که در هر کیلومتر 75 میلی گرم ذرات معلق وارد هوای شهر می کنند، این در حالی است که این تعداد خودرو نقش موثری در حمل و نقل عمومی شهر ندارند؛ از دیگر سو یک موتور سیکلت به اندازه سه الی چهار خودرو تولید آلودگی می کند. به همین جهت ورود موتور سیکلت های برقی به شهر تهران آغاز شد و بانک شهر لیزینگ قرض الحسنه برای خرید این موتورها را ارایه داده است.

شهردار تهران در ادامه به موضوع بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 اشاره کرد و گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت نفت به ازای افزوده شدن هر مسافر به حمل و نقل عمومی معادل 12.5 سنت در حوزه کاهش یارانه بنزین کمک خواهد شد؛ در این زمینه شهرداری تهران از ابتدای امسال 25 کیلومتر مترو احداث کرده است اما هنوز سهم دولت از توسعه و همچنین یارانه بلیط مترو پرداخت نشده است.

قالیباف همچنین به هماهنگی های ایجاد شده میان شهرداری تهران و بخش های مختلف دولت اشاره کرد و گفت: هم اکنون سه میلیون مسافر در متروی تهران جا به جا می شود و در صورت افزوده شدن واگن به خطوط فعلی و تامین واگن خطوط جدید، این آمار به شش میلیون مسافر در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی «توسعه حمل و نقل عمومی» و «فرهنگ ترافیک و اعمال قانون» را دو موضوع اصلی در حل آلودگی هوای تهران دانست و اظهار کرد: هم اکنون 73 درصد منبع تولید آلودگی هوا وسایل متحرک و 30 درصد نیز مربوط به کارخانجات و منابع زمینی است.

البته در این میان باید از وزارت نفت به دلیل بالا بردن کیفیت سوخت در شهر تهران تقدیر کرد چرا که با اقدامات صورت گرفته از نظر کیفیت سوخت به جایگاه قابل قبولی رسیدیم و در صورت ادامه این روند، می توان آثار خوبی را در این زمینه مشاهده کرد.

شهردار تهران همچنین از بازیافت دپوی خاک و نخاله از سوی بخش خصوصی خبر داد و گفت: هم اکنون ساخت و ساز در تهران کنترل می شود اما ضروری است کنترل ساخت و ساز در شهرهای اطراف نیز صورت گیرد چرا که موضوع محیط زیست به مرزهای تقسیمات کشوری مرتبط نمی شود بلکه باید چاره ای کلی برای دشت تهران داشته باشیم.

قالیباف در پایان با تاکید بر ضرورت مشارکت معنی دار مردم و آموزش شهروندان، گفت: در شهرداری با همه اشکالات، کار را  بر اساس یک منطق پیش می بریم و در حوزه آی تی نیز شهرداری از سال های گذشته تا کنون رتبه اول را در میان بخش های خصوصی و دولتی داشته است.  




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: