جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 30 ارديبهشت 1398     
گرسنگی که صد دوا دارد

تغذیه روزه‌داران
 
یک محقق طب اسلامی در خراسان‌ جنوبی گفت: اثرات مثبت روزه داری بر بیماری‌ها طی تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است.
 
محمد خداشناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از فلسفه‌های روزه‌داری، همدردی با بینوایان و نیز یاد کردن از گرسنگی و تشنگی روز است.
 
وی افزود: اگر به خوردن شام عادت دارید، باید سعی کنید فاصله بین افطار و شام را زیاد کرده و فاصله بین شام و خواب نیز زیاد باشد و در هر کدام از این دو وعده، غذا را در حدی مصرف کنید که معده را دچار گرفتاری نکنید.
 
این محقق طب اسلامی گفت: علاوه بر اینها باید غذا یا افطار به حدی سهل الهضم باشد که تا خوردن شام، کاملا هضم و از معده خارج شده باشد.
 
خداشناس بیان کرد: باید افراد روزه‌دار به خوردن یک وعده افطاری متعادل اکتفا کرده و از خوردن شام بپرهیزند و غذای افطار نیز باید هضم و جذب آسانی داشته باشد تا به هنگام وعده سحر، بدن برای دریافت وعده جدید آماده باشد.
 
وی ادامه داد: برای افطار پیشنهاد می‌شود از حریره بادام که با آرد برنج قهوه‌ای تهیه و با عسل یا شیره انگور یا شیره خرما شیرین شده باشد و نیز نان و نیز به مقدار کم به همراه سبزی خوردن و مغز گردو و چند عدد خرما و یا یک خوشه انگور رسیده و شیرین استفاده شود.
 
این محقق طب اسلامی گفت: اثرات مثبت روزه داری بر بیماری‌ها طی تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است.
 
وی با اشاره به اثرات روزه بر بیماری‌های گوارشی، افزود: روزه‌داری برای بیشتر بیماری‌های گوارشی، آثار مفید اثبات شده‌ای دارد و جز در موارد استثنایی، فرد می‌تواند روزه‌های خود را به طور کامل بگیرد.
 
خداشناس ادامه داد: کسانی که زخم یا التهاب حاد معده دارند؛ بهتر است با نظر پزشک معالج از روزه.داری خودداری کنند اما کسانی که فقط سابقه این زخم‌ها را دارند و در حال حاضر، بدون علامت هستند؛ مشکلی برای روزه‌داری ندارند و می‌توانند داروهای خود را به هنگام افطار و سحر، مصرف کنند.
 
وی از تاثیرات مثبت روزه بر بیماری قند گفت و بیان کرد: بیماران دیابتی که دارو مصرف نمی‌کنند یا از قرص‌های خوراکی استفاده می‌کنند، تقریبا هیچ مشکلی در مورد روزه‌داری ندارند.
 
این محقق طب اسلامی اظهار کرد: این افراد بهتر است که با مشورت پزشک معالج، کمی از میزان مصرف داروی خود کم کنند و آن را در دو نوبت افطار و سحر، مصرف کنند اما بیماران دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند، به ویژه کسانی که سابقه یا خطر کاهش یا افزایش شدید قند خون دارند باید کمی احتیاط کنند و تنها با نظر پزشک خود در مورد روزه‌داری تصمیم بگیرند.
 
خداشناس خاطرنشان کرد: در تحقیقات انجام شده در مراکز درمانی که بیماران مسلمان دیابتی به آن‌ها مراجعه می‌کردند، هیچ گونه افزایشی در تعداد بیماران بستری به علت عدم کنترل دیابت در ماه مبارک رمضان، مشاهده نشده است.
 
وی با اشاره به تاثیر روزه بر بیماری‌های کلیوی، تصریح کرد: کسانی که کلیه سنگ‌ساز یا بیماری‌های شدید کلیوی دارند یا پیوند کلیه شده‌اند، در بسیاری از موارد با مشورت پزشک معالج و با رعایت مواردی که مانع از غلیظ شدن خون و ادرار می‌شود، قادر به روزه‌داری هستند.
 
این محقق طب اسلامی اظهار کرد: حتی تحقیقات انجام شده در مورد بیماران پیوندی که آزمایش‌های طبیعی داشته‌اند، نشان داده است که روزه‌داری اختلالی در آزمایش‌های آن‌ها ایجاد نکرده است.
 
خداشناس ادامه داد: مصرف زیاد لبنیات در ماه مبارک، به همراه کاهش آب بدن بر اثر روزه‌داری، احتمال ایجاد سنگ‌های مجاری ادراری را بسیار افزایش می‌دهد.
 
وی اظهار کرد: مصرف چای در ماه مبارک به دلیل خاصیت ادرارآوری آن، کم آبی بدن را تشدید کرده و زمینه را برای ایجاد سنگ‌های کلیوی فراهم می کند.
 
این محقق طب اسلامی با اشاره به رابطه بین روزه و بیماری‌های قلبی، افزود: دلیلی برای منع روزه داری در بیماران دریچه ‌ای قلب یا کسانی که گرفتگی‌های خفیف عروق قلبی دارند، وجود ندارد.
 
خداشناس یادآور شد: در مورد بیمارانی که گرفتگی شدید عروق قلبی دارند نیز نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد و خطر روزه داری در این افراد، اثبات نشده است اما به هر حال، باید با احتیاط بیشتری عمل کرد.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: