جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 24 ارديبهشت 1398     
صنعتی با سودآوری بالا

شترمرغ

مدت‌هاست که شترمرغ‌ها با توجه به منافع سرشاری که دارند، در نقاط مختلف دنیا اهلی شده و پرورش داده می‌شوند و پرورش شترمرغ در خراسان‌جنوبی نیز مدتی است که جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا، خراسان جنوبی دارای آب ‌و هوای نیمه خشک و دشت‌های فراوان است که اقلیم مناسب برای پرورش پرنده‌های کم‌ آب‌بر است.
 
مدت‌هاست که شتر مرغ‌ها با توجه به منافع سرشاری که دارند، در نقاط مختلف دنیا اهلی شده و پرورش داده می‌شوند و پرورش شترمرغ در خراسان‌جنوبی نیز مدتی است که جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود.
 
گوشت شتر مرغ فاقد چربی و کلسترول بالاست. از چربی شتر مرغ برای تولید روغن و صابون استفاده می‌شود.
 
همچنین   گوشت شترمرغ میزان چربی بسیار پایینی دارد به‌گونه‌ای که چربی آن یک‌سوم چربی سایر گوشت‌هاست و اسیدهای چرب امگا 3 در آن نیز بسیار زیاد است، پس می‌تواند انتخاب خوبی برای کودکان و زنان‌باردار باشد.
 
در کنار خواص کم‌نظیر گوشت شتر مرغ باید به این موضوع اشاره کرد پرورش این پرنده به‌علت مصرف آب کمتر نسبت به گاو و گوسفند دارای ارجحیت است، از این‌رو پرورش شترمرغ به عنوان یک محصول کم‌آب خواه بسیار مقرون به صرفه‌تر است.
 
شترمرغ در میان طیور بیشترین مقاومت را دربرابر بیماری و شرایط محیطی دارد و هزینه نگهداری آن نسبت به سایر طیور پایین‌تر است؛ این پرنده رشد سریعی دارد، پس از یک ماهگی، روزی یک سانتیمتر رشد کرده و در سن ده ماهگی، قابل کشتار است، شاید به همین خاطر است که تولیدکنندگان این محصول سود حاصل از تولید شترمرغ را چهار برابر پرورش گاو عنوان می‌کنند.  
 
فعالیت 53 واحد پرورش شتر مرغ در قاین
 
سیدعبدالحسین سجادی، مدیر جهاد کشاورزی قاین در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۵۳ واحد پرورش   شتر مرغ   گوشتی و مولد و توام در سطح شهرستان وجود دارد، گفت: سالیانه ۸۰۰ تن گوشت شتر مرغ در سطح شهرستان تولید می‌شود.
 
وی با بیان اینکه قاین، ۲۸ درصد گوشت شتر مرغ استان را تولید می‌کند، افزود: ۱۰ درصد گوشت تولید مصرف خود شهرستان است و بقیه به استان‌های اصفهان، البرز، تهران، شیراز، خراسان رضوی و شمالی و کرمان ارسال می‌شود.
 
مدیر جهاد کشاورزی قاین ادامه داد: سالیانه شش هزار قطعه جوجه در واحدهای پرورش شتر مرغ شهرستان تولید شده که برای برای استفاده در واحدهای سطح استان ارسال می‌شود.
 
سجادی با بیان اینکه 200 خانوار به صورت مستقیم از پرورش شترمرغ در این شهرستان امرار معاش می‌کنند، خاطرنشان کرد: پرورش شترمرغ جزء صنایع کم‌آب‌طلب است که با توجه به کمبود منابع آبی کشور و خراسان جنوبی اهمیت خود را نمایان می‌سازد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: