جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 6 بهمن 1393     
نگهداری و مرمت پل ها باید در اولویت قرار گیرد

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،وزیر راه و شهرسازی از جامعه علمی کشور خواست موضوعاتی از قبیل نظام سرمایه گذاری در زیرساخت های کشور، مدیریت فنی و مهندسی پروژه های عمرانی، نگهداری پل ها و جنبه های معماری و زیبا شناسی این سازه ها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

دکتر عباس آخوندی که در مراسم افتتاحیه چهارمین کنفرانس بین المللی پل در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سخن می گفت، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: اجرای طرح های عظیم عمرانی همچون احداث پل ها، تونل ها و سازه های دریایی، به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور و ارتباط آن با دریا و سلسله جبال البرز و زاگرس، امری اجتناب ناپذیر است و از این رو لزوم بهره‌گیری از دانش‌ مهندسی در این حوزه احساس می‌شود.

وی با بیان آنکه ایران از تجربه 100 ساله دوران مدرن برخوردار است، گفت: زمان آن رسیده که ارزیابی‌ مناسبی از مسائل اقتصادی، فنی و نظام‌های مدیریتی کشور انجام شود تا بدانیم در کجای کار هستیم. در حال حاضر آمارهای خوبی از جهت توسعه و اجرای طرح‌های فنی وجود دارد؛ ایران از بیش از 360 هزار پل بزرگ و کوچک در حوزه جاده‌ای برخوردار است که برآورد می‌شود ارزش ریالی این پل‌ها به طول 1500 کیلومتر، بیش از 30 هزار میلیارد تومان باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود 210 هزار کیلومتر جاده در کشور به ارزش بیش از 200 هزار میلیارد تومان، تاکید کرد: این آمار نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری این حوزه در 100 سال گذشته قابل توجه بوده اما باید به کارآیی این سرمایه‌گذاری‌ها نیز توجه کرد که البته جای تامل و بازاندیشی اساسی دارد.

دکتر آخوندی با بیان آنکه به صورت میانگین در هر کیلومتر مربع از ایران (با احتساب کویر و کوهستان) حدود 48 نفر زندگی می‌کنند ادامه داد: این تراکم در همه نقاط یکپارچه نیست و برای مثال در ساحل دریای عمان تراکم جمعیت حدود 8/4 نفر است؛ عددی که نشان می‌دهد با وجود تمام کارهایی که در این حوزه انجام شده است، عملا به سمت تعادل پیش نرفته‌ایم. اگر اقدامات انجام شده در بخش سرمایه‌گذاری منجر به تمرکز بیش از حد جمعیت در کانونی مثل پایتخت و چند کلانشهر شود و بقیه سرزمین خالی از جمعیت باشد، نشان می‌دهد که بخشی از کار دچار مشکل است.

وی با تاکید بر این‌که در بحث مهندسی باید به مسایلی همچون کاهش قیمت تمام شده، افزایش عمر مفید سازه‌ها، مدیریت یکپارچه و افزایش بهره‌وری داشته‌هایمان توجه کنیم، افزود: باید بدانیم که چگونه از سرمایه‌ های موجود به شکلی بهتر بهره ببریم.

دکتر آخوندی با تاکید بر اینکه همواره نیاز به دسترسی به دانش فنی در ساخت، نگهداری و کاهش قیمت تمام شده وجود دارد، ادامه داد: نگهداری و مرمت پل‌ها و جاده‌ها در راستای حفظ سرمایه ملی در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. به این ترتیب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید با کمک مجامع علمی، مساله ارتقا نگهداری از پل‌ها را در دستور کار قرار دهد. وی با اعلام در دست احداث بودن 60 پل بزرگ در کشور، اظهار داشت: توجه به بحث معماری راه‌ها نیز یکی دیگر مسایل حائز اهمیت در این حوزه است. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طراحی 10 کریدور ارتباط جاده ای در کشور، تامین منابع مالی این طرح ها از محل فروش نفت را غیرممکن دانست و یادآور شد: سالانه حدود 5 هزار میلیارد تومان بودجه دولتی در تمام حوزه‌ها دریافت می‌کنیم. در این شرایط اگر تنها به بودجه دولتی متکی باشیم، نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب در این حوزه دست یابیم. در نتیجه نیاز به اندیشه‌های نو و برتر وجود دارد تا جامعه، بازار و اقتصاد ایران در تامین مالی این حوزه کمک کنند و در نهایت از کل اقتصاد جهانی برای تامین منابع مالی بهره‌مند شویم.

گفتنی است چهارمین دوره کنفرانس بین المللی پل که تا ششم بهمن ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر دایر خواهد بود، توسط مرکز تحقیقات سازه  و زلزله دانشگاه امیرکبیر و با مشارکت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و همچنین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درحال برگزاری است. برگزاری نمایشگاه و کارگاه های تخصصی و ارائه بیش از 200 مقاله از متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی، از دیگر برنامه های این رویداد علمی است.   




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: