جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 5 بهمن 1393     
نظر ابتکار درباره واگذاری مدیریت آلودگی هوا به شهرداری‌ها

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص واگذاری مدیریت آلودگی هوا به شهرداری‌ها گفت: اقداماتی که منجر به کاهش آلودگی شود تنها با همکاری‌های فرابخشی میسر می‌شود و در شرح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

معصومه ابتکار درخصوص واگذاری مدیریت رفع آلودگی هوا به شهرداری‌ها، گفت: سوخت ناسالم و خودروی غیر استاندارد دو عامل اصلی آلودگی هوا هستند که اگر شهرداری متولی اصلی آلودگی هوا باشد نمی‌تواند این کارها را به تنهایی پیش ببرد؛ چراکه نیاز به نهاد ملی برای تصمیم‌گیری‌های فرابخشی وجود دارد.

وی در ادامه به موضوع حذف بنزین پتروشیمی و غیر استاندارد از چرخه سوخت کشور اشاره کرد و افزود: از سال گذشته توزیع بنزین یورو 4 به تدریج در شهرهایی مانند تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان و تبریز اجباری شد و به ترتیب در سایر شهرهای کشور نیز توزیع می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به استانداردسازی خودروها در سال گذشته، بیان کرد: تولید خودرو در کشور طبق استانداردهای مصوب هیات دولت انجام می‌شود و همچنین شماره گذاری 5 خودروی تولید داخل که موفق به کسب استاندارد یورو 4 نشدند، ممنوع شده است و در صورتی که مدیریت آلودگی‌ هوا به شهرداری‌ها سپرده شود، این نهاد قدرت این گونه اقدامات را نخواهد داشت.

وی همچنین به تشکیل کمیته ملی کاهش آلودگی هوا از اردیبهشت‌ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در هر ماه بیش از یک بار جلسه برگزار می‌شود تا دستگاهها گزارشی از عملکرد خود در خصوص محیط زیست ارائه دهند.

ابتکار در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه ضعف در منابع مالی سازمان محیط زیست مانع از انجام اقدامات کاهنده آلودگی هوا می‌شود، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نقش نظارتی و هماهنگ کننده بین دستگاهها را دارد و موظف به اقدامی مستقل از دیگر دستگاهها نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان این‌که این سازمان همکاری زیادی با شهرداری‌ها دارد، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی موضوعی است که در برنامه وجود دارد.

پیش از این و به هنگام افزایش موج آلودگی هوا، موضوع واگذاری مدیریت آلودگی هوا به شهرداری‌ها از سوی برخی مدیران شهری مطرح شده بود که با واکنش‌های مختلفی مواجه شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: