جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 4 بهمن 1393     
رفع آلودگی هوا با زوج و فرد کردن بر طرف نمی‌شود

به گزارش شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: حل معضل آلودگی هوا با زوج و فرد کردن تردد خودروها باید به دست فراموشی سپرده می‌شود چرا که پلاک خودروها منشاء آلودگی هوا نیست.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم واگذاری 3 هزارمین تاکسی جایگزین در طرح نوسازی که همزمان با آغاز به کار سایت جنوب در طرح تعویض رایگان کاتالیز پیش از ظهر با حضور رئیس ستاد محیط زیست شهرداری، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت و مدیر عامل شرکت تاکسی رانی شهر تهران در نمایندگی هزار و 269 ایران‌خودرو برگزار شد، با بیان اینکه بیشترین دغدغه و نگرانی شهروندان مطابق آمار و اطلاعات در رابطه با مشکلات ترافیکی است، اظهار کرد: باید در نظر داشت که امروز ترافیک به عنوان مهمترین عامل آلودگی هوا بوده و باید به این مسئله توجه جدی داشت.

وی با تاکید بر اینکه دوره حرف زدن و کمتر عمل کردن به پایان رسیده است، گفت در زمانی که آلودگی و ترافیک مهمترین مشکل شهروندان است کاهش این مسئله تکلیف قطعی تمامی مسئولین بوده و باید راهکارهای عملیاتی و شدنی در این زمینه اتخاذ شود.

مشاور شهردار تهران تصریح کرد: متاسفانه در کشور تنها به بیان شعار اکتفا شده و به عمل کمتر نزدیک شده‌ایم، امیدواریم با درایت مدیریت شهری و به خصوص شهردار تهران و تلاش در بخشهای مختلف که البته لازم است با نگاه مثبت دولت توام شود راهکارهای عملی در جهت کاهش موضوع آلودگی هوا و ترافیک مورد توجه قرار گیرد.

*خسارت سالانه 17 هزار میلیارد تومانی در  نابهنجاری ترافیک در تهران

تشکری هاشمی به هزینه و خسارت 17 هزار میلیارد تومانی ناشی از نابهنجاری ترافیک سالانه در تهران اشاره کرد و افزود: وقوع روزانه هزار تصادف ترافیکی در تهران عدد نگران کننده‌ دیگری است که البته اگر بخواهیم مرگ و میرهای منتصب به آلودگی هوا و ترافیک را نیز به این میزان اضافه کنیم آنچنان رقم بزرگی خواهد بود که در مخیلیه هیچ بشری نخواهد گنجید.

وی به 241 هزار و 236 کشته تنها در دهه 80 بر اثر تصادف اشاره کرد و گفت: اگر در نظر داشته باشیم که این رقم معادل جمعیت یک کشور کوچک و یا یکی از شهرهای کشورمان است بیشتر به این مسائل توجه خواهیم کرد چرا که امروز این موضوعات برای بسیاری از مسئولان عادی و به دست فراموشی سپرده شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه هر پیمایش خودرو تولید  45 گرمی ذرات معلق و آلودگی ناشی از این امر را به دنبال خواهد داشت تصریح کرد: متاسفانه این ذرات به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی هیچگاه قابل تبدیل به محصول مثبت دیگری نبوده و تنها آلودگی سفره‌های زیر زمینی، آب آشامیدنی و زمینه‌های کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

تشکری هاشمی با اشاره به تردد 6 هزار و 900 تاکسی پیکان در شهر تهران اظهار داشت: با توجه به ارقام اشاره شده در زمینه تولید ذرات معلق توسط هر تاکسی تنها این تعداد از تاکسی ها آلاین گی فراوانی را برای شهر به دنبال خواهند داشت که البته فرسودگی این قبیل تاکسی‌ها خود در این میان مزیدی بر علت است.

*آلودگی را باید از منشاء تولید مدیریت کرد

وی با عنوان اینکه آلودگی را باید از منشاء تولید آن کاهش دادافزود: متاسفانه در بسیاری از مواقع طرح ها و اظهارات مطرح از منشاء اجرایی برخوردار نیستند چرا که هیچگاه به رفع مسئله از منشاء تولید توجه نشده است.

*حذف تمامی تاکسی‌ های تهران تا دی ماه سال آینده

مشاور شهردار تهران با بیان اینکه گام اول در کاهش آلودگی هوا تعویض خودروهای فرسوده است اظهار داشت: خوشبختانه تصمیمات مناسبی از سوی شورای عالی ترافیک در رابطه با کاهش آلودگی هوا اخذ شده که ازآن جمله می‌توان به حد 6 هزار و 900 دستگاه تاکسی پیکان که تمامی تاکسی های پیکان‌ شهر تهران را شامل می‌شود حداکثر تا دی ماه سال 94 اشاره کرد.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه تا دی ماه سال آینده بنا بر نظر شورای عالی ترافیک هیچ تاکسی پیکانی اجازه فعالیت‌ نخواهد داشت و تمامی تاکسی‌ها باید با خودروهای استاندارد تعویض شود تصریح کرد: اگر در این میان راننده ای نیز تمایلی برای تعویض خودروی خود نداشته باشد می‌‌تواند خارج از شهر تهران فعالیت کرده و یا آن را به عنوان یک شی‌ء عتیقه در منزل خود  بایگانی کند.

*فرصت یکساله برای نوسازی خودروهای سنگین فرسوده

وی تصمیم دوم شورای ترافیک را در رابطه با کامیون ، کامیونت ها و سایر خودروهای سنگین فرسوده عنوان کرد و گفت: نوسازی تمامی خودروهای سنگین فرسوده حداکثر تا یک سال دیگر برنامه مهم دیگری است که در این راستا اجرا خواهد شد.

 

*تقسیم بندی خودروها به سه رنگ قرمز، آبی ،زرد / خودروهای قرمز از سال آینده اجازه تردد نخواهند داشت

مشاور شهردار تهران  از تقسیم بندی خودروها به سه رنگ قرمز، زرد و سبز به عنوان یکی دیگر از تصمیمات شورای آلی ترافیک در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و اظهار داشت: مطابق این تقسیم بندی خودروهای فرسوده، کابراتوری و نیز خودروهای که قادر به دریافت معاینه فنی نیستند از سال آینده اجازه تردد را نخواهند داشت.

*ممانعت از ورود خودروهای زرد به طرح ترافیک

تشکری هاشمی از خودروهای فرسوده و برخوردار از استانداردهای پایین تر از یورو 2 که در گروه خودروهای کاربراتوری هستند و نیز قادر به دریافت معاینه فنی نمی‌باشند به عنوان خودروهای گروه زرد یاد کرد و گفت: در صورتی که این خودروها نتوانند معاینه فنی را اخذ کنند از ورود آنها به محدوده طرح ترافیک ممانعت خواهد شد.

وی خودروهای برخوردار از استاندارد یورو 2 و بالاتر را در ردیف خودروهای سبز ذکر کرد و افزود: این قبیل خودروها نیز در دودهای اضطرار به جهت آلودگی هوا اجازه فعالیت نخواهند داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گروه آخر از خودروهای برخوردار از استاندارد یورو 5 عنوان کرد و اظهار داشت: این خودروها از محدودیت کمتری به جهت برخورداری از استانداردهای لازم دارا خواهند بود.

پلاک خودروها منشاء آلودگی هوا نیست

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه وضع معضل آلودگی هوا با زوج و فرد برای تردد خودروها با زوج و فرد کردن تردد خودروها باید به دست فراموشی سپرده شودافزود چرا که پلاک خودروها منشاء آلودگی هوا نیست و منشاء آلودگی از تولید است که باید استانداردهای لازم در رابطه با آن اتخاذ شود.

*در خواست ممنوعیت ورود موتور سیکلت‌های برقی از دولت

وی با اشاره به ترویج خودروهای گروه آبی(هیبریدی) تصریح کرد: موتور سیکلت ها باید به سمت برقی شدن پیش برود که البته درخواستهای لازم از دولت جهت ممنوعیت تولید و ورود موتورسیلکت‌های برقی درخواست کنیم.

مشاور شهردار تهران، از اجرای پروژه خط سفید به عنوان یکی از عوامل موثر در کاهش آلودگی هوا و نیز ترافیک یاد کرد و افزود: حرکت در میان خطوط توقف پشت خط سفید سبب افزایش نظم و انضباط ترافیکی و در نتیجه کاهش میزان ترافیک خواهد شد .

*تذکر پیامکی به رانندگان خاطی

تشکری هاشمی به تذکر پیامکی به رانندگان خاطی در اجرای این طرح اشاره و اظهار داشت: البته باید در نظر داشت با توجه به اینکه بخشی از تخلفات رانندگان به دلیل قوانین سهل گیرانه، شرکت‌های ناظر بر فعالیت تاکسیرانان است ثبت امتیاز منفی و ارائه تذکر به شرکت های خاطی از  دیگر مواردی است که در راستای انضباط بخشی ترافیکی اجرا خواهد شد.

*ورود خودروهای خارجی صدمه قطعی به تولید و اقتصاد کشور است

وی با بیان اینکه تعویض تاکسی‌های فرسوده با توجه به تردد 17 هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران تا جایگزینی تمامی آنها با خودروهای استاندارد تداوم خواهد داشت خطاب به مدیران شرکت ایران خودرو افزود:  به عنوان یک توقع باید به دنبال ارتقاء کیفیت خودرویهای تولیدی باشیم چرا که اگر تلاشی در این زمینه وجود نداشته باشد قطعا خودروهای خارجی به زودی جایگزین خودروهای داخلی خواهند شد واین همان لطمه و صدمه به اقتصاد و تولید کشور است.   




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: