جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 8 بهمن 1397     
کودتا در ونزوئلا پیروز نمی شود

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسن عابدینی در ارتباط تصویری با تحریریه بخش خبری 21 شبکه یک سیما افزود: آن چه که در ونزوئلا می گذرد استمرار تلاش ایالات متحده برای جبران شکست های پی در پی او در غرب و شرق آسیاست که به گفته رئیس جمهور آمریکا، بیش از 17 تریلیون دلار فقط در غرب آسیا هزینه کرده است.

وی درباره تحولات ونزوئلا گفت: برخی اتفاقات زمینه های داخلی دارد و ایالات متحده آمریکا به شدت در آن جا دخالت می کند.
 
عابدینی افزود: اختلافاتی هم میان هواداران چاوز به وجود آمد و در جریان رقابت های کنگره به شکست آن ها منجر شد و حدود 2 میلیون رأی را از دست دادند.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از درآمد ونزوئلا به نفت وابسته است، اضافه کرد: اقتصاد این کشور در 5 سال گذشته به علت کاهش قیمت نفت دچار بحران شد و این موضوع هم می تواند زمینه های اجتماعی را ایجاد کند.
 
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه این تحولات نمی تواند موجب پیروزی کودتا در ونزوئلا شود، گفت: ارتش به شدت از مادورو حمایت می کند گرچه ممکن است آمریکایی ها با خرید برخی از فرماندهان، مدلی را که در سوریه به عنوان ارتش آزاد ایجاد کردند در ونزوئلا هم انجام دهند.
 
عابدینی افزود: دادگاه قانون اساسی ونزوئلا هم تاکنون به شدت از روند رأی گیری و انتخابات و دولت قانونی حاکم حمایت کرده و افکار عمومی آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلا به جناح چپ وابسته است و از تفکرات استقلال طلبانه و ضد امپریالیستی حمایت می کنند.
 
وی گفت: ایالات متحده آمریکا از بدو قدرت گرفتن، تلاش کرد کشورهای حوزه آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلا را به علت داشتن معادن عظیم طلا و انرژی به ویژه نفت تحت سیطره خود قرار دهد به همین علت آمریکا از اروگوئه گرفته تا السالوادور و شیلی، برزیل، پاراگوئه و ونزوئلا اقدامات و کودتاهایی را انجام داد.
 
عابدینی با بیان اینکه آمریکا در هر جایی که سفارت داشته است کودتا انجام داد، افزود: به نظر می رسد هم موضوعات اجتماعی و هم اقتصادی در تحریک گروه ها به کودتا نقش داشته است همچنین "خوان گوایدو" رهبر مخالفان دولت قانونی ونزوئلا از جمله کسانی بود که مدتی در ایالات متحده آموزش دیده و سفارت آمریکا در ونزوئلا به شدت او را تحریک کرده است تا در ونزوئلا ناآرامی ایجاد کند.
 
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: به علت وابستگی 90 درصدی ونزوئلا به نفت، مشکلات اقتصادی برای این کشور پیش آمده است و آمریکایی ها از این موضوع سوء استفاده کرده اند تا اقتصاد ونزوئلا را تا مرز ورشکستگی پیش ببرند.
 
عابدینی اضافه کرد: کشورها اگر به خودشان متکی نباشند امکان صدمه دیدن آن ها از سوی قدرت های بزرگ بسیار زیاد است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: