جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 1 بهمن 1393     
تولیدآب با سامانه جدید خورشیدی/عکس

ایسنا: در آینده، فرآیند نمک‌زدایی، مناطقی از جهان که با کمبود آب شیرین و پاک مواجه خواهند شد را نجات می‌دهد.

در حال حاضر فناوری‌های کنونی برای انجام چنین فرآیندی انرژی‌بر و گران هستند اما یک شرکت هلندی به نام Desolenator به تازگی سیستم نمک‌زدایی‌ به همین نام ارائه داده‌ که فقط با انرژی خورشیدی کار می‌کند و کمبود آب این مناطق را جبران خواهد کرد.

طراحان سامانه جدید کمترین هزینه‌ را برای نمک‌زدایی در هر لیتر آب توسط فناوری ابداعی‌شان نوید می‌دهند. آن‌ها سیستم سیاری ارائه داده‌اند که به اندازه تلویزیون بوده و دارای صفحه‌ای مسطح است. سطح فوقانی این صفحه از آرایه‌ای از پنل‌های فتوولتائیک پوشیده شده‌ و این سامانه می‌تواند از انواع چرخ‌های زمینی برای حرکت استفاده کند.


 

سیستم مزبور کاملا به انرژی خورشید وابسته است و سازندگان مدعی‌اند کارآیی آن 20 سال دوام خواهد داشت.

به گفته «ویلیام جانسن»، مدیر اجرایی و موسس شرکت Desolenator، در حالی که پنل‌های فتوولتائیک کنونی برای تبدیل نور خورشید به برق به کار می‌روند، سامانه جدید بیشتر به حرارت تولیده‌شده توسط این پنل‌ها وابسته است. دانشمندان حاضر در این پروژه، پنل‌های خورشیدی سیستم ابداعی‌شان را عایق کردند، نوعی سیستم دو جداره را بر روی آن‌ها قرار دادند و سراسر این پنل‌ها را با فوم‌هایی پوشاندند تا اندکی داغ‌تر از حد معمول شوند.

پس از افزایش‌دادن دمای پنل‌ها، لایه باریک آبی بر روی سطح آن‌ها جاری شد تا حرارت پنل‌ها را جذب کند. این آب گرما‌دیده به ظرفی جداگانه هدایت می‌شود که در آن برق تولیدشده توسط سامانه، آب را از طریق نوعی سیستم حرارت‌دهنده مارپیچ به نقطه جوش می‌رساند. این فرآیند، بخاری تولید می‌کند که جمع‌آوری شده و به شکل آب پاک تقطیر می‌شود.

شرکت سازنده مدعی است این فناوری در شکل کنونی‌اش می‌تواند روزانه 15 لیتر آب شیرین تولید کند. این شرکت در حال جمع‌آوری بودجه لازم برای تجاری‌سازی ابزار جدید است و گفته می‌شود Desolenator ماه اکتبر سال 2015 با بهای 450 دلار عرضه خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: