جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 30 دی 1393     
360صنعت آلاینده تهران را در محاصره دارد

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران از حضور 320 صنعت آلاینده در استان تهران و 40 واحد آلاینده در شهر تهران خبر داد.

علی محمد شاعری با بیان این‌که صنایع آلاینده ای که استان و شهر تهران را احاطه کرده اند باعث آلودگی منابع آبی، خاک، هوا و آلودگی صوتی می شوند، اظهار کرد: سهم صنایع در آلودگی هوای تهران حدود 30 درصد است و صنایعی که آلودگی هوای تهران را رقم می زنند شامل 360 مورد هستند که به تفکیک حدود 320 صنعت آلاینده در استان تهران و 40 واحد آلاینده هم در شهر تهران مستقرند.

وی تصریح کرد: طرح جامع ساماندهی صنایع توسط سازمان محیط زیست و شهرداری تهران با هدف کاهش منابع آلاینده از جمله صنایع مذکور تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شد که شهرداری تهران نیز در همین راستا کار را با جدیدت زیادی شروع کرده و به کارخانه های زیادی اخطار و هشدار جدی داده و تعدادی را هم تعطیل کرده است.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران با بیان اینکه این اقدامات برای رفع آلودگی کافی نیست تاکید کرد: اگر بخواهیم که صنایع آلاینده شهر تهران به طور کامل رفع شوند باید صنایعی را که امکان رفع آلایندگی آنها وجود ندارد به شهرک های صنعتی یا خارج از شعاع 120 کیلومتری شهر تهران منتقل کرد.

وی اضافه کرد: اما دسته دیگری از صنایع وجود دارند که بسیار فرسوده اند اما امکان اصلاح آنها وجود دارد باید آنها را در صورتی که دارای مجوز هستند و بر اساس ضوابط خلاف استقرار ندارند، در محلی خود بازسازی کرد.

وی با اشاره به برخی از صنایع آلاینده در شهر تهران ادامه داد: برخی صنایع را نمی شود رفع آلایندگی کامل کرد مثل ذوب آهن، کارخانه سیمان و یا روغن نباتی قو که فرسودگی بسیاری دارند و امکان انتقال آنها وجود ندارد. دسته دیگر پالایشگاه ها هستند اینها باید به صورت کامل به نقطه ای منتقل شوند که تهران را تحت تاثیر قرار ندهند.

وی تصریح کرد: با اقداماتی که صورت گرفته تعداد صنایع آلاینده در شهر تهران رو به کاهش گذاشته و صدور مجوز نیز برای صنایع آلاینده با حساسیت بیشتر صورت می گیرد و تنها صنایع سبز می توانند در شعاع 120 کیلومتری شهر تهران مستقر شوند.

شاعری وجود خلاءهای قانونی و برخی ملاحضات اجتماعی و گاه‍آ سیاسی را موجب تضعیف اثر محاکم قضایی در برخورد با صنایع آلاینده دانسته و افزود: در مقابل حکم قضایی و برخورد قانونی در عمل ملاحضاتی از قبیل اشتغال کارخانه ها و صنایع وجود دارد که باعث می شود جلوی توقف مداوم کارخانه و مراجع زیربط به آنها مهلت دوباره داده و این صنایع به فعالیت آلایندگی خود ادامه دهند.

وی نیروگاه های مستقر در شهر تهران را نیز جزو همین صنایع آلاینده دانست و گفت: برخی نیروگاه های تهران مانند بعثت یا نیروگاه شهید منتظرقائم ماذوت مصرف می کنند که فقط نیروگاه شهید منتظرقائم روزانه پنج تا شش میلیون لیتر ماذوت می وزاند که باعث آزاد شدن گوگرد با پی پی ام بالای 20 هزار می شود و این گوگرد بعد از سوختن منتشر و با وزش باد به هوای تهران می آید و مردم باید این گوگرد ناشی از احتراق و فرایند غلط نیروگاه را استشمام کرده و در نهایت خسارت های ناپذیر بهداشتی سلامت مردم را به خطر می اندازند.

وی با ابراز امیدواری تاکید کرد: نباید اجازه دهیم هیچ سوخت و خودروی غیر استانداردی تولید و توزیع شود هیچ دلیلی نمی تواند توجیح اقدامات غیرصحیح ما در حوزه محیط زیست، سلامت و بهداشت شهروندان شود چراکه شهرداری تهران الویت اول خودش را بر کاهش آلودگی هوا و رفع کامل منابع آلاینده گذاشته است و امیدواریم با کمک دولت و مردم شاهد زمانی  باشیم که تهران حتی یک روز هوای ناسالم را تجربه نکند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: