جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 24 دی 1393     
بی توجهی مدیران و مسئولان در حل معضل آلودگی هوا فاجعه ملی است

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران گفت: انفعال مدیران و مسئولان در جهت کاهش آلودگی هوا به عنوان چالش بزرگ کشور بدون شک فاجعه ملی است.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سومین همایش ملی آلودگی هوا که امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، آلودگی هوا را مهمترین و بزرگترین چالش امروز شهر تهران و کشور عنوان و اظهارکرد: بدون شک این موضوع با زندگی مردم به صورت مستقیم سر و کار داشته و تداوم آن سبب بروز بسیاری از مشکلات درآینده خواهد شد.

وی با بیان اینکه انفعال مدیران و مسئولان و مردم نسبت به حل این چالش بزرگ به معنای بروز یک فاجعه ملی است افزود: امیدوارم خروجی این نشست و همایش با همت مسئولان سبب برون‌رفت از این مشکل و یافتن راهکارهای عملی در جهت کاهش آن شود.

شهردار تهران عدم شناخت این پدیده را مانع از کنترل دقیق آن دانست و تصریح کرد: هر چند که اقدامات متعددی در شهرداری تهران در رابطه با مقابله با این پدیده صورت پذیرفته است اما حل این چالش بزرگ نیازمند اصلاح برخی سیاست‌ها و رویکردها است.

قالیباف از مصرف انرژی به عنوان یکی از مهمترین آلاینده‌های اساسی تهران مطابق بررسی‌های به عمل آمده یاد کرد و افزود: هرچند کیفیت سوخت تولیدی اعم از بنزین و گازوئیل ارتقا یافته اما لزوم توجه بیشتر به این مسئله از نکات ضروری و حائز اهمیت در کاهش میزان آلایند گی‌هاست چرا که صنایع و تکنولوژی نیز در این زمینه از سهم بی‌شماری برخوردار است.

وی آلایندگی وسایل متحرک را نسبت به تجهیزات ثابت بسیار بیشتر عنوان کرد و گفت: تصمیم گیری‌ها و سیاست‌ها باید به گونه ای شود که مانع از تولید لوازم، تجهیزات و خودروهای آلاینده شویم.

*لزوم تجدید نظر در برخی از کارکردها و سیاست‌ها سبب کاهش معضل آلودگی هوا خواهد شد

شهردار تهران با بیان اینکه متاسفانه امروزه بخش وسیعی از مبارزه با آلودگی هوا به خودروهای فاقد برخوردار از استانداردهای لازم اختصاص یافته است تصریح کرد: چرا که ابتدا وسیله ای فاقد استاندارد را تولید کرده و سپس در جهت خروج آن اقداماتی را به انجام می رسانیم که این امر به معنای تجدید نظر در برخی از کارها کارکردها و سیاست‌هاست.

*مسئولیت قانونی کاهش آلودگی هوا با شهرداری نیست

قالیباف به وظایف ذاتی برخی از دستگاه ها در جهت کاهش آلودگی هوا و عدم اجرای این مسئله توسط آنان اشاره کرد و افزود: هرچند شهرداری تهران نیز همانند سایر شهروندان از سهم اندکی در کاهش این معضل برخوردار است اما باید گفت مسئولیت قانونی در جای دیگری است.

وی با تاکید بر لزوم شناخت منبع تولید آلاینده‌ها اظهار داشت: مهمترین چالش در این زمینه مرتبط با قوانین و مقررات است به طوری که می‌توان گفت: بسیاری از قوانین و مقررات نیازمند اصلاحند.

*عدم اجرای بسیاری از قوانین خسارت بزرگی است

شهردار تهران  به قوانین مصوب در رابطه با توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت اشاره کرد و افزود: اگرچه ضعف قوانین یکی از مشکلات اساسی در راستای عدم کنترل آلودگی هواست اما تلختر آنکه بسیاری از قوانین اجرا نمی‌شود و این خسارت بزرگی است.

قالیباف مشکلات موجود در حوزه استاندارد را شکلی عنوان کرد و تصریح کرد: مصرف انرژی در کشور نیز یکی دیگر از موارد موثر در بحث ‌آلایند گی هواست به طوری که این امر درکشورمان چندین برابر کشورهای اروپایی است ضمن اینکه ضعف در تولید خودروهای استاندارد مسئله دیگری است که این چالش بزرگ را عمیق‌تر می‌سازد .

* آلودگی هوا ریشه در ساختارهای غلط مدیریتی کشور است

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این مسائل ریشه در ساختارهای غلط مدیریتی در کشور است گفت: اما یکی از این ساختارهای غلط این موضوع است که مسئول حل این موضوع با چه فردی است.

 

شهردار تهران با بیان اینکه بنده با تمرکز زدایی و واگذاری تمام امور به یک فرد مخالفم اظهار داشت: اما وقتی عنوان می‌شود کشور نیازمند اصلاح ساختاری است یعنی از ضعف فرهنگ فرابخشی و همکاری برخورداریم چرا که هیچ سطوحی که تمامی سازمان‌های مسئول را در این راستا بسیج کند وجود ندارد و هر کس کار خود را انجام می‌دهد.

قالیباف یکی از سیاست‌های اخیر شهرداری تهران را کمپین آسمان آبی زمین پاک عنوان کرد و افزود: البته باید گفت: خروجی مناسب این امر نیازمند همکاری تمامی شهروندان و مسئولان است.

*تولید روزانه 8 هزار زباله در تهران

وی با بیان اینکه شهر تهران با تولید روزانه 8 تن ذرات معلق روبه روست، تصریح کرد: تولید روزانه 8 هزار تن زباله یکی دیگر از مواردی است که باید به آن اشاره نمود و تمامی این موارد مولد آن است که سه عنصر حیاتی آب و خاک و هوا در کشور در شهر در معرض آلودگی است.

شهردار تهران کمپین آسمان آبی زمین پاک را یک اقدام متمرکز و فرهنگ ترافیکی عنوان کرد و افزود: همچنین از زمان اجرای این طرح خط سفید به صورت پایلوت در دو منطقه 6 و 8 شاهد کاهش 70 درصدی عدم رعایت قوانین بوده‌ایم که این بیانگر آن است که همکاری دقیق مسئولین و اجرای زیر ساختها سبب رعایت قوانین از سوی مردم خواهد شد.

*توسعه حمل و نقل عمومی ستون فقرات مبارزه با آلودگی هوا

قالیباف توسعه حمل و نقل عمومی را ستون فقرات مبارزه با آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: توسعه مترو در این میان مهمترین اولویت شهرداری تهران است که البته طی 6 سال گذشته 60 درصد بودجه شهرداری تهران به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است و تخصیص بودجه بیشتر در توان شهرداری نیست.

*توسعه 10 برابری مترو در طول سالهای اخیر

شهردار تهران متوسط ساخت مترو را در سالهای گذشته در حدود 2.5 کیلومتر در سال ذکر کرد و افزود: این در حالی است که ساخت مترو هم اکنون به 22 کیلومتر در سال رسیده که حتی کشورهای پیشرفته نیز از چنین پیشرفتی برخوردار نیستند.

*تشکیل 7 خط مترو تا پایان سال / در طول دو سال آینده مترو به اندازه تاریخ گذشته تهران توسعه خواهد یافت

قالیباف با بیان اینکه از سال 93 تا پایان سال 95 مترو به اندازه تاریخ گذشته تهران توسعه خواهد یافت ،تصریح کرد: بهره برداری خط 3، 6 و 7 مترو تا پایان سال سبب تشکیل 7 خط مترو تا سه ماه دیگر خواهد شد.

وی بحران سیگنالینگ ایستگاه‌ها و واگن را یکی دیگر از مشکلات مترو عنوان کرد و افزود: هر چند برخی از افراد معتقد به توقف زیر ساختها هستند اما باید گفت فعالیت 600 کارگاه در مترو بیانگر آن است که توسعه زیر ساختها باید همچنان ادامه یابد چرا که راه‌اندازی هر یک از این راهکارها نیازمند گذشت دو سال زمان است.

شهردار تهران به صرف جویی 13 صنفی مصرف سوخت به ازای هر نفر و 5.2 میلیارد دلاری در راستای استفاده از حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: هر چند که این بودجه مطابق وعده‌های وزارت نفت تا کنون به شهرداری تهران ارائه نشده است اما باید گفت عدم تخصیص 50 درصد ساخت مترو نیز مسئله دیگری است که تا کنون عملی نشده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: