جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 22 دی 1393     
هر آنچه که باید درباره ایمپلنت بدانید

تسنیم: حسین بهنیا عضو هیات مدیره انجمن ایمپلنتولوژی ایران اظهار داشت: به طور کلی 2 عامل سبب حفظ  و نگهداری استخوان فک می‌شود که یکی فشارهایی است که از طریق دندان به صورت طبیعی به فک وارد می‌|شود و دیگری وجود ریشه دندان است که با داشتن ساختمان خاص حجمی را در فک اشغال می‌کند و باعث می‌شود نیروها به صورت طبیعی به فک وارد شوند.

وی تصریح کرد: به محض اینکه دندان‌ها از جای خود خارج می‌شود این مکانیسم‌های فیزیولوژیک از کار می‌افتد و استخوان شروع به تحلیل می‌کند و ممکن است قسمت اعظمی از آن، بعد از چند ماه از بین برود به همین سبب توصیه می‌شود که افراد به محض از دست دادن دندان ایمپلنت را جایگزین آن‌ها کنند.

عضو هیات مدیره انجمن ایمپلنتولوژی ایران درباره زمان انجام ایمپلنت اظهار داشت: در برخی از بیماران می‌توان بلافاصله پس از کشیدن دندان در محل دندان خارج شده از ایمپلنت استفاده کرد اما در برخی دیگر مطلقاً این امکان وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به شرایط بیمار از نقطه نظر سلامت جسمی و شرایط موضعی یعنی وضعیت استخوان و نسوج نرم محل مورد نظر، می‌توان بلافاصله پس از کشیدن دندان از ایمپلنت استفاده کرد.

بهنیا در عین حال تأکید کرد: در برخی موارد نباید بلافاصله پس از کشیدن دندان از ایمپلنت استفاده کرد چرا که آثار نامساعد و عوارضی بر جای خواهد گذاشت که جبران آن بسیار سخت و مشکل خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن ایمپلنتولوژی ایران عنوان کرد: هنگامی که ایمپلنت جهت جایگزینی دندان‌های پیشین که در معرض دید همگان است مورد استفاده قرار می‌گیرد باید با دقت بیشتری انجام شود چرا که ممکن است قسمتی از ایمپلنت لخت شود و باعث مشکلات زیبایی و خطر از دست رفتن ایمپلنت  شود.

بهنیا گفت: بر همین اساس ایمپلنت به شرط فراهم بودن شرایط در برخی از نواحی دهان به راحتی قابل انجام است و در برخی نواحی مانند مناطق جلوی فک بالا و پایین که به مناطق زیبایی شناخته می‌شود با دشواری‌های خاص همراه است و همواره دقت می‌شود که دچار عوارض نشوند چرا که به شدت برای بیمار مشکل ساز است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: با توجه به جمیع شرایط ذکر شده در برخی موارد باید پس از کشیدن دندان ایمپلنت را به صورت تاخیری انجام داد تا از مشکلات مذکور پیشگیری شود. بنابراین کسی که درمان ایمپلنت را انجام می‌دهد باید دارای دانش، مهارت و تجربه کافی داشته باشد.

وی درباره طول عمر یک ایمپلنت نیز گفت: طول عمر یک ایمپلنت می‌تواند بعضاً از باقی مانده عمر یک انسان حتی بیشتر باشد که این بستگی به نوع تغذیه، بهداشت دهان و دندان، قدرت جویدن و عواملی مانند ابتلای فرد به بیماری‌های خاصی مانند دیابت و مصرف سیگار  دارد.

بهنیا افزود: گاهی اوقات لازم است برای انجام ایمپلنت استخوان فک ترمیم شود بنابراین نمی‌توان در همه افراد به یک صورت عمل کرد. در بیمارانی که دندان‌های خود را کشیدند و استخوان فک در آنها تحلیل رفته است می‌توان به کمک انواع مختلف پیوندهای استخوان از خود بیمار یا انواع استخوان‌های مصنوعی یا همچنین کشش در استخوان مشکل را حل کرد و ایمپلنت را انجام داد.

وی تأکید کرد: انواع پیوند استخوان چه از خود فرد و چه استخوان‌های مصنوعی به صورت روتین در کشور در حال انجام است اما باید در این زمینه آگاهانه عمل کرد تا از آسیب‌ها و عوارض نامناسب آن پیشگیری شود.

یادآوری می‌شود دومین کنگره بین المللی ایمپلنتولوژی ایران از یک تا 3 بهمن ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: