جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 24 فروردين 1393     
حضور فعال مدیران شهرداری تهران در هفتمین نشست مجمع جهانی شهری

به گزارش شهرداری نیوز، مدیران شهرداری تهران در هفتمین نشست مجمع جهانی شهری با موضوع "برابری شهری در توسعه - شهرهای قابل زندگی" که به همت برنامه اسکان بشر ملل متحد و با حضور جمع کثیری از سازمان‌های دولتی، غیردولتی، دانشگاه‌ها، انجمن‌های بین‌المللی و مقامات دولت‌های محلی از کشورهای مختلف جهان از 5 تا 11 آوریل 2014 در مدلین کلمبیا برگزار شد، حضوری فعال داشتند.

رشد شتابان شهرنشینی در کشورهای مختلف جهان و مشکلات ناشی از آن، از جمله نرخ رشد فقر، بیکاری رانت جویی، محرومیت ، گسترش سکونتگاههای غیر رسمی، تبعیض جنسیتی، عدم دسترسی مناسب و مطلوب به کالاها و خدمات عمومی و آب سالم، آلودگی زیست محیطی و . . . . مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN?HABITAT) را بر آن داشت که اهدافی را به منظور بر طرف نمودن شکاف ها و نابرابری های موجود در شهرها تعیین کرده و طبق برنامه ها و نشست هایی آنها را دنبال کند.

به منظور تحقق این اهداف و تدوین راهبردها و سیاست های پیشگیرانه و رسیدن به توسعه پایدار شهری و ارتقای شهروندی، این نهاد بین المللی هر 2 سال یکبار نشستی را با حضور طیف وسیعی از سازمان های دولتی، غیر دولتی ، دانشگاهها ، انجمن های بین المللی و مقامات دولتهای محلی تحت عنوان «مجمع جهانی شهری» (World Urban Forum) برگزار می کند که تا کنون شش نشست از سال 2002 در کشورهای مختلف دنیا برگزار شده است.

اهداف و شیوه کار WUF طی اولین جلسه برگزاری همایش در نایروبی، کنیا در سال 2002 تعیین شد. دومین جلسه در بارسلون، اسپانیا در سال 2004، سومین جلسه در ونکوور،کانادا در سال 2006، چهارمین جلسه در نانجینگ، چین در سال 2010 ، پنجمین نشست در ریودوژانیرو، برزیل در سال 2010 و ششمین جلسه از 1 تا 7 سپتامبر 2012 در ناپل، ایتالیا و جلسه هفتم مجمع شهری جهانی (WUF7) نیز طی هفته گذشته از 5 تا 11 آوریل 2014 در مدلین، کلمبیا برگزار شد.

مدلین کلمیبا در حالی به عنوان محل برگزاری این نشست انتخاب شده است که اخیراً به دلیل استفاده از راهکارهای نوآورانه برای حل مشکلات ریشه دار و دستیابی به پایداری زیست محیطی عنوان «شهر نمونه سال 2013» بدان اعطاء شده است.

شهرداری تهران نیز یکی از نهادهای مدعو دراین نشست بود به طوری که دکتر گیل آبادی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و دکتر نگاهداری، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری در این مجمع حضور داشتند.

همچنین علاوه بر مسئولان شهرداری تهران ، از نهادهای هلال احمر ، نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و نمایندگانی از کلانشهرها در این مجمع حضور داشتند. گفتنی است سفیر ایران در کلمبیا نیز به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در جلسات مرتبط حضور پیدا کرد.

مدیران شهری تهران در برنامه هایی همچون بازدیدهای شهری و برنامه های فرهنگی ، میزگردهای شهرداران و میزگرد نتیجه گیری عمومی شرکت کردند. همچنین جلسه ویژه سطح عالی سازمان ملل، تامین مالی دستور کار شهری جدید، همکاری جنوب-جنوب ، میزگرد بخش خصوصی و جلسات ویژه نتیجه گیری عمومی در کنار برنامه های شبکه سازی، جلسه گفتگوی شهری و برنامه های فرهنگی بخشی دیگر از برنامه هایی بود که مدیران شهرداری تهران در آن حضور یافتند.

جلسات گفتگو مهمترین رویداد اجلاس هفتم به شمار می روند. هر کدام از این نشستها یک محور اصلی داشت که موضوع گفتگوها و برنامه ها حول آن محور تعیین و اجرا می گردید. گزارش های ترکیبی هر یک از محورهای گفتگو با خلاصه ای از جدیدترین رویکرد در زمینه خاص خود ارائه شدند که در آن مقوله های کلیدی و اصلی و بحث های راهبردی ارائه و بهترین چارچوب برای پرداختن به موضوع شرح داده شدند. مرتبط ترین و معمول ترین پرسش ها، مطرح و دستاوردها و نتایج تعیین شدند.

بخشی دیگر از این برنامه های این جلسات با موضوعات عدالت در قوانین توسعه شهری و برنامه ریزی و طراحی شهری برای ایجاد همبستگی اجتماعی، برنامه های آموزشی ، برنامه های جانبی ، چهارمین جلسه ویژه، اطلاعات شهری برای دستورکار شهری جدید، کمپین شهری جهانی، مدلین : شهری قابل زندگی، جلسات ویژه و میزگرد برای نتیجه گیری عمومی، برنامه های شبکه سازی، گفتگو در رابطه با موضوعات شهری، نمایشگاه و برنامه های فرهنگی اختصاص یافت.

همچنین در آخرین روز ، جلسات گفتگو با موضوعاتی در زمینه های بالا بردن استانداردهای توسعه شهری، شهرامن، شهری عدالت گرا و برابر، برنامه های آموزشی، میزگرد جوانان، میزگرد مردم بومی و مراسم اختتامیه رسمی هفتمین نشست مجمع جهانی شهری و کنسرت I’m a City Changer برگزار شد.

مجمع جهانی شهری (World Urban Forum) که توسط مرکز اسکان بشر ملل متحد تاسیس شد، به یکی از مهم‏ترین رویدادهای بین‏المللی است که به منظور نگاهی دقیق به اهداف و تدوین راهبردها و سیاست‌های مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد برای تبادل نظر و تجارب در مورد چالش‏ها و فرصت‏های شهری تبدیل شده (UN?HABITAT) و همچنین ایجاد زمینه‌های بحث و بررسی امور شهری با هدف دستیابی به پیشنهادهای علمی و موثر برای ایجاد شهرهای پایدار ایجاد شده و تاکنون توانسته است تاثیرات سریع شهری شدن روی جوامع، شهرها، اقتصاد، خط‌مشی‌ها و راهبردها را مورد بررسی قرار دهد.

اجلاس جهانی شهری: تغییر و تداوم در دستورالعمل عدالت و برابری

بر اساس این گزارش از برگزاری اولین اجلاس نایروبی در سال 2002 تا کنون تغییرات مهمی در مورد پویایی داخلی و درونی شهرها و نقشی که آنها در رشد وتوسعه ملی ایفا می کنند صورت گرفته است. مجمع هفتم فرصتی مغتنم برای پیگیری فعالانه بحث های سیاسی و فنی در مورد آینده ای با برابری اجتماعی و بوم شناختی بود که در سال 2012 در اجلاس ریو دوژانیرو آغاز شد. اجلاس همچنین زمینه را برای بحث در مورد دستور کار توسعه Post-2015 باتوجه به پیوند حیاتی عدالت، رشد فراگیر و توسعه پایدار فراهم نمود. مفاهیم کلیدی مانند حقوق بشر و نابرابری و تبعیض جنسیتی به عنوان بخشی از این چارچوب مفهومی جدید مورد بحث قرارگرفت.

اجلاس هفتم فرایند مقدماتی جهانی، سومین کنفرانس سازمان ملل در زمینه مسکن و توسعه پایدار شهری را آماده و زمینه سازی کرد که با اصل فراگیر رشد منصفانه و رفاه مشترک مرتبط است و آن را هدایت می کند. این اجلاس فرصتی بود برای گنجاندن مبحث عدالت در گفتمان توسعه و تضمین اینکه شهرنشینی نیرویی مثبت برای همه نسل های کنونی و آینده شهرهای جهان خواهد شد و آن را هدایت می‌کند.

هفتمین اجلاس جهانی شهری

نشست هفتمین اجلاس جهانی ، متعهدترین «تغییر دهندگان شهری» ، از شمال و جنوب را گرد هم  آورد. اجلاس جایگاهی برای خلق شبکه های جدید و مشارکت و تقویت واحدهای موجود با تاثیر جدی بر عدالت و توسعه است. شرکت کنندگان آگاهی جدیدی در مورد نقش شهرها، کشورها و آژانس های بین المللی در پیشبرد دستور کار عدالت و برابری ، تبادل اطلاعات و بهترین نمونه های عملکردی به دست آوردند. بحث دیگر این جلسات ، اجرایی کردن مفهوم «شهرهای قابل زندگی» بود که به لحاظ هنجاری و عملیاتی با مفهوم عدالت مرتبط بود. هفتمین اجلاس به تعریف اهداف جدید و استراتژیهایی برای ادغام عدالت در دستور کار توسعه کمک کردبه طوری که هدف واقعی اجلاس این بود که سهم خود را در ارائه مفهوم عدالت و برابری از طریق تجزیه و تحلیل این که چگونه این مفهوم درک و بکار گرفته می شود.

شهرهای قابل زندگی

مفهوم « برابری در توسعه» می تواند مفهوم « شهرهای قابل زندگی» را محقق نماید. این مفهوم هم آرمانی و هم عملی است، امید ایجاد شهرهایی با برابری بیشتر امکانات، را برای جهانیان به ارمغان می‌آورد.

«شهرهای قابل زندگی» براساس رویکرد برنامه ای ایجاد شده است که عدالت و برابری در شهر مدلین، در دوره ای 15 ساله به اجرا درآید. یعنی مفهومی با یک چشم انداز سیاسی و اجتماعی گذار شهر از خشنونت به سوی صلح و امید را جشن می گیرد و نیز رویکرد انسانی نوینی است که گام تازه ای برای ارتقای شهروندی را ترویج و تشویق می کند.

«شهرهای قابل زندگی» همچنین یک مفهوم جهانی و عملی است که براساس اصول عدالت، برابری، پایداری، همبستگی و احترام به بشریت، مردم را در مرکز توسعه قرار می دهد.

هدف از رویکرد «شهرهای قابل زندگی» ، ساخت شهری برای عموم شهروندان و برخورداری آنها از یک زندگی لذت بخش است.که ظرفیت ایجاد اهداف متعالی را برای همه بشریت دارد. اتخاذ مفهوم شهرهای قابل زندگی با تعهد و الزام برای عدالت و توسعه هماهنگ است.

هفتمین اجلاس مجمع جهانی شهری به برخورداری از آینده موفق تر و جامع شهری کمک خواهد کرد و در این راستا توسعه پایدار و توسعه شهری را برای دستیابی به «شهرهای قابل زندگی» دنبال می کند. برنامه ریزی «شهرهای قابل زندگی» روشی است برای باز اندیشی شهر از منظر نیازهای خاص مردم، چرخه و آهنگ زندگیشان ، تصورشان از زندگی خوب، هویت و تنوع ، کثرت و وحدت، تصورات و رویاها، زیبایی و زیباشناسی. ایجاد «شهرهای قابل زندگی» با ساخت ذاتی شهروندی، ایجاد التزام مدنی ، اخلاقیات و ارزشها و دموکراسی مشارکتی، همبستگی و مسئولیت پذیری مشترک امکان پذیر می شود. هر نقش آفرینی در دستیابی به همبستگی و اتحاد در سرزمین کمک می کند. این امر از طریق اجماع و وفاق، کمک به ساختار اجتماعی سکونتگاهها، درک جامع از بستر اجتماعی، رویکرد جامع اقتصادی- اجتماعی ، فرهنگی، محیطی و جنبه های نهادی صورت می گیرد.

سیاست های عمومی و تدارک کالاها و خدمات عمومی با در نظر گرفتن افراد محروم و اقشار دور از ذهن ، طراحی و ارائه می شوند. زندگی به خودی خود به ثروت و مردمی که در درون آن هستند توجه دارد و چشم انداز فرصت های جدید را برای همه مهیا می کند. «شهرهای قابل زندگی» بعد جدیدی از عدالت را به ارمغان می آورد.

«شهرهای قابل زندگی» یک مفهوم جدید از حکومت با الهام از سیاستهای عمومی جامع و فراگیر ، یک فرهنگ سیاسی و مدنی جدید ، دموکراسی نشأت گرفته از دانش و علوم، کارآفرینی، توانمندسازی شهروندان و مدیریت فراگیر را به ارمغان می آورد و فکر و برنامه ای جدید را برای شهرها و مفهوم شهری در طول زمان پرورش می دهد. «شهرهای قابل زندگی» چشم انداز بلند مدت اقدامات را در جهت منافع تمام دست اندرکاران و بهره برداران را بصورت مداوم تضمین می کند تا امکان تشکیل یک حکمرانی جدید شهری که الهام بخش ارزشهای انسانی بوده و حافظ زندگی پایدار در شهر ها را دنبال می کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: