جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 دی 1397     
توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران صورت گرفت
مقایسه 150 ساختمان در شهر تهران با ساختمان های انرژی کارا در زمینه شدت مصرف انرژی

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، صدرالدین علی پور مدیر این اداره کل با اشاره به اینکه مباحث مرتبط به مدیریت مصرف انرژی در شهر، جزو مواردی است که در شهرسازی بیشتر شهرهای توسعه یافته جهان مورد توجه است، گفت: درحال حاضر بیشتر شهرهای دنیا به ویژه شهرهای کشورهای حوزه خلیج فارس در طراحي های شهری، توسعه و گسترش شهر به موضوع میزان حداقل مصرف انرژي توجه ویژه دارند.

وی در ادامه افزود: در شهري مانند تهران كه با انواع مشكلات زيست محيطي دست به گريبان است، بهينه سازي مصرف انرژي در تمامی کاربری‌های مانند مناطق مسكوني، اداری و تجاری يك ضرورت است.
 
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه بر این اساس بررسی وضعیت مصرف انرژی در شهر تهران از سوی کارگروه انرژی شورای امنیت ملی به شهرداری تهران سپرده شده است، گفت: بر این اساس کارگروه انرژی با مسئولیت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار عهده دار بررسی و تجزیه و تحلیل وضعیت مصرف انرژی در شهر تهران و مقایسه آن با استاندارد ملی و ساختمانهای انرژی کارا برای نخستین بار شده است.
 
علی پور خاطر نشان ساخت: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار بعنوان متولی امر انرژی در مجموعه شهری در راستای امر سیاستگذاری صحیح در حوزه انرژی و تدوین صحیح آیین ‌نامه ها و دستورالعمل‌های مرتبط با امر مدیریت انرژی در ساختمان‌ها اقدام به بررسی ساختمان‌های شهر تهران و ساختمان‌های تحت تملک شهرداری تهران در کاربری‌های مختلف در خصوص وضعیت مصرف منابع انرژی در شهر تهران نموده است. 
 
وی در ادامه گفت: بر این اساس 150 ساختمان در شهر تهران با کاربری‌های متفاوت، اداری، تجاری، مسکونی ویلایی و مسکونی آپارتمانی بر اساس خط مبنا و شدت مصرف انرژی مقایسه آن با ساختمانهاي انرژي کارا صورت گرفت و سرانه مصرف انرژی هر فرد در ساختمان های منتخب برآورد شد.
 
علی پور خاطر نشان ساخت: طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص گردید بیشترین میزان شدت مصرف انرژی در شهر تهران مربوط به ساختمان‌های تجاری است و طبق مقایسه مقدار میانگین شدت مصرف انرژی ایده آل در بخش تجاری، اداری و مسکونی بزرگ و کوچک با میانگین شدت انرژی در ساختمان‌های منتخب، می توان گفت میزان شدت مصرف انرژی در بخش اداری، تجاری و مسکونی آپارتمانی و ویلایی به ترتیب 6.5، 13، 2 و 3.5 برابر مقدار ایده‌آل است.
 
وی ادامه داد: در مجموعه شهرداری تهران تاکنون فعالیتهای تاثیرگذاری در زمینه کاهش مصرف انرژی با احداث نیروگاههای کوچک و بزرگ مقیاس در 19 ساختمان و 7 پارک انرژی، نصب و راه اندازی 234دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق 22 گانه، بهینه سازی مصرف انرژی در 400 ساختمان با سیستم کنترل هوشمند گرمایشی و 24 ساختمان با سیستم کنترل رادیویی دمنده دار و تحت پوشش قرار دادن بیش از 500 ساختمان در پروژه اصلاح الگوی مصرف، نموده است.
 
علی پور در پایان افزود: احداث نیروگاههای کوچک و بزرگ مقیاس در مجموعه شهرداری تهران منجر به تولید 347 مگاوات ساعت تولید برق و کاهش 264 تن گاز گلخانه ای شده است .
 
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار در پایان خاطرنشان ساخت: ساماندهی و پایش اطلاعات مربوط به انرژی در هر مجموعه اقدامی مهم جهت بررسی وضعیت فعلی مصرف انرژی و شناسایی فعالیتهای مثمر ثمر در جهت بهبود آن است، بنابراین جهت تحقق این امر نیازمند ایجاد مرکز تخصصی و فنی به منظور ثبت، مدیریت و پایش منابع مصرف انرژی در شهرداری تهران ضروری است و این اقدام گام مهمی در جهت تحقق اهداف مدیریت نوین شهری مبتنی بر توسعه پایدار به شمار می رود.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: