جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 16 دی 1393     
مدیریت جهادی بیش از هر مفهوم دیگری، به مدیریت علمی نزدیک است

 به گزارش سفر نیوز، شهردار تهران با تاکید بر اینکه قدرت امروز ما و چرخ پیشرفت در هر جامعه ای در گرو علم، توسعه علمی و تکریم عالمان آن جامعه است، گفت: شک نکنیم که مفهوم علم و پیشرفت علمی با تعالی، پیشرفت و رشد انسان ها گره خورده است.

 یعنی اگر می خواهیم به سمت رشد و تعالی حرکت کنیم، باید به پیشرفت علم فکر کرده و به آن سمت حرکت کنیم،خصوصا اینکه تاثیرات و ساز و کارهای علم، بر شهر اثر می گذارد.

محمدباقر قالیباف عصر دیروز طی سخنانی در مراسم اختتامیه «هفتمین جشنواره بین المللی برترین های پژوهش و نوآوری و کنفرانس علمی مدیریت شهری» با بیان اینکه موضوع جایگاه و نقش شهر در جامعه امروز بشری مهم ترین نکته ای است که باید مورد توجه اندیشمندان در حوزه مدیریت شهری قرار گیرد، ابراز داشت: شاید در قرون گذشته و حتی تا نیمه دوم قرن بیستم، دولت ها، شرکت های بزرگ، سازمان های بین المللی و سازمان های مردم نهاد در همه موضوعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش می کردند. به طوری که اگر به نیمه اول قرن بیستم و نوزدهم میلادی برگردیم، شاید یگانه بازیگران بلامنازع این عرصه دولت های ملی بودند اما امروز هرگز اینگونه نیست.

وی خاطر نشان ساخت: شهرها مخصوصا کلانشهرها، در واقع مراکز جمعیتی هستند و مراکز جمعیتی نیز مرکز تولید قدرت، ثروت، منزلت و معرفت به شمار می روند. در این میان هر روز که بگذرد، شهرها و شهروندان بازیگران اصلی همه عرصه های زندگی اعم از عرصه های فردی، خانوادگی، ملی، فراملی و بین المللی در موضوعات مختلف اداره جامعه همچون سبک زندگی، تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت خواهند بود.

شهردار پایتخت با تاکید بر رویکرد محله محوری عنوان داشت: مدیریت های محلی اثرگذار ترین بازیگران در صحنه ملی هستند و به طور دقیق باید به این موضوع توجه کنیم.

محمدباقرقالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری دهه جاری با عنوان دهه پیشرفت و عدالت، ابراز داشت: البته در یک نظام اسلامی و در دهه پیشرفت و عدالت نمی توانیم به همه ابعاد و موضوعات به طور یکسان بپردازیم اما در مدیریت شهری فهم ما از جمهوری اسلامی با کمک اندیشمندان این حوزه، آن شد که اگر بخواهیم متمرکز موضوعات شویم چه چیزی را باید هدف اصلی قرار دهیم؟ به نظر می رسد در این موضوع در یک بخش به روحیه و مدیریت جهادی نیاز داریم.

وی ادامه داد: دومین نکته نیز آن است که در جامعه و شهر اسلامی دو چیز را باید داشته باشیم و دو چیز را نباید داشته باشیم. به این ترتیب مشخص خواهد شد که در کدام موارد باید به سمت حرکت های ایجابی حرکت کنیم و آن ها را به عنوان معروف گسترش دهیم و چه منکر هایی در جامعه وجود دارد که به طور دقیق و عمیق با همه ابعاد آن مبارزه کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: با کمک اندیشمندان، فضلا، علما، دانش پژوهان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده ایم دو معروفی که هدف اصلی ما به شمار می روند «تعلیم و تکریم» است که باید آن ها را به عنوان دو هدف اصلی در نظر داشته باشیم و تمامی حرکت های خود را با این دو هدف بزرگ مقایسه کنیم. همچنین باید با دو منکر بزرگ یعنی«فقر و تکاثر» به صورت جدی مبارزه کنیم. بنابر این باید با روحیه و مدیریت جهادی به این چهار مورد بپردازیم.

وی با بیان اینکه مدیریت جهادی بیش از هر مفهوم دیگری، به مفهوم مدیریت علمی نزدیک است، تصریح کرد: در بعضی مواقع هنگامی که از مدیریت جهادی بحث می شود، به نوعی می خواهند یک موضوع را با کار صرفا سریع مقایسه کنند. این در حالی است که نزدیک ترین مفهوم به مدیریت جهادی، مفهوم علمی است چرا که اگر کاری علمی نباشد اساسا جهادی نیست.

قالیباف افزود: نه تنها در روابط بین انسان ها و جامعه، بلکه حتی در جایگاه ها، رقابت ها، مقاومت ها، عرصه های بین المللی و حتی در جایگاه کشورها برای مبارزه با ظلم، استکبار، استعمار و دفاع از انسانیت و آزادگی نیازمند به علم هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه خیلی از کشورهایی شاید در قرن گذشته قدرت جدی در عرصه بین المللی نبودند اما امروز به خاطر قدرت علمی شان به عنوان یک قدرت مطرح هستند،ادامه داد: امروز در موضوع هسته ای و فشارهای استکبار نیز تردید نکنید که ظاهر موضوع مساله هسته ای است، اما اساس آن برای مقابله با رشد علمی در کشور است. چرا که احساس می کنند اگر کشور در عرصه علم و دانش با رویکرد و باورهای اسلامی قدرتمند شود، هژمونی مستکبران به خطر می افتد. از همینجاست که با آن مبارزه می کنند.

وی گفت: گاهی از گوشه و کنار بعضی حرف ها را می شنویم اما با این وجود نباید اهمیت علم را به مباحث تکنوکرات معابانه تقلیل دهیم . کسانی که اینگونه می اندیشند از این غافل اند که تحقق آرمان های دینی و ملی در گرو روحیه جهادی و رویکرد علمی است .  مدیریت جهادی بیش از هر مفقهوم دیگری به مفهوم مدیریت علمی نزدیک است و چرخ پیشرفت کشور به روند علم می چرخد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع پژوهش در کشور تصریح کرد: نمی خواهیم همه پژوهش های شهرداری را متمرکز در مرکز مطالعات شهرداری تهران بکنیم، چرا که اساسا با تمرکزگرایی، مخصوصا در کار علمی مخالف هستیم، اما باید بپذیریم که به خاطر رشد پژوهش های با کیفیت و جهت دار نیازمندیم تا ابتدا و انتهای پژوهش به مرکز مطالعات ختم شود. این موضوع را هم در درون شهرداری، معاونت ها و سازمان های تابعه و همچنین عزیزانی که در این زمینه همکاری می کنند باید مورد توجه قرار دهند.

شهردار تهران با تاکید بر موضوع «روایت نسل جدید شهروندان تهرانی» به ناشناخته ماندن آن ها در شهر اشاره کرد و گفت: گاهی در پژوهش ها، به پدیده ها و وضعیت امروز جامعه کمتر توجه می کنیم و مقداری از اتفاقات جاری عقب هستیم. این در حالی است که پژوهش ها در شهرداری تهران باید به جریان ظرفیت نسل جدید در شهر و مطالبات آن ها توجه ویژه ای داشته باشد و همه اقشار جامعه را در بر بگیرد.

وی افزود: بنده از زمان مسئولیتم در نیروی انتظامی مسائل اجتماعی را به صورت دقیق رصد کرده ام و با توجه به اینکه در 15 سال گذشته روز و شب درگیر زشتی ها و زیبایی های مسائل اجتماعی بوده ام، عرض می کنم که شتاب این موضوعات غیر قابل تصور است. بدانیم که ضربان شهر تند می زند و پر سرعت پیش می رود. اگر بگوییم که مسایل اجتماعی به صورت هفته ای در تهران در حال تغییر است نیز حرف گزافی نگفته ایم.

شهردار تهران با بیان اینکه ما نباید گرفتار مسایل دیروز باقی بمانیم و برای امروز و فردا تدبیر نکنیم، گفت: بپذیریم که تغییرات وجود دارد و در مقابل تغییرات مقاومت نکنیم، بلکه باید تغییرات را مدیریت کرده و برای آن ها تدبیر کنیم.

وی ادامه داد: قطعا شناخت های جدید، روش های جدیدی را می آورد اما در این میان مسئله یابی درست، از مهم ترین موضوعات به شمار می رود که باید به آن توجه کنیم. نباید مساله سازی کنیم بلکه باید مساله یابی کرده و سپس آن مسائل را حل کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: ما در مرکز مطالعات شهرداری تهران به این موضوع توجه داریم که هرآنچه پژوهش بیرون می آورد را مورد توجه قرار دهیم؛ نه اینکه آنچه ما می گوییم را اجرایی کنیم، اما پژوهشگر نیز باید بداند که کافرما به دنبال چه چیزی است و این رابطه باید به درستی پیش رود.

قالیباف تاکید کرد: داشتن پروپوزال کامل، نظارت دقیق و کاربست جدی نتایج پژوهش از الزامات فرایند های پژوهشی به شمار می رود که باید نسبت به آن حساس باشیم.

 وی در بخش پایانی سخنان خود پیشنهاد داد تا برای کاربست جدی نتایج پژوهش، بخشی از جوایز این جشنواره به اجرایی شدن نتایج پژوهش ها اختصاص پیدا کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: