جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 16 دی 1393     
بودجه مورد تصویب نمایندگان مجلس هیچ گاه برای شهرداری کارگشا نبوده

به گزارش شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بودجه پرداختی مجلس شورای اسلامی به شهرداری تهران جهت توسعه مترو به میزان تنها یک کیلومتر بوده است.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اختصاص بیش از 25 درصد بودجه سال 94 شهرداری به معاونت حمل و نقل، اظهار داشت: از این میزان نیز بیش از 60 درصد اعتبار در راستای اجرای پروژه‌های مرتبط با ماموریت‌های حمل و نقلی به مصرف خواهد رسید. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بودجه پرداختی مجلس شورای اسلامی به شهرداری تهران جهت توسعه مترو به میزان تنها یک کیلومتر بوده و این در حالی است که باید تا پایان سال 30کیلومتر مترو احداث شود.

وی ارقام اعلام شده را به صورت پیش‌بینی و در لایحه کارشناسی شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: این لایحه پس از ارائه در حضور شهردار و نیز اعضای شورای شهر اجرایی خواهد شد.  

مشاور شهردار تهران، توسعه حمل و نقل عمومی را اولویت اجرای برنامه‌های حمل و نقلی ذکر کرد و یادآور شد: هوشمند سازی، حرکت‌ در راستای مدیریت ترافیک در شهر با بکار گیری تکنولوژی‌های پیشرفته و هوشمند، دومین اولویت مهم معاونت حمل و نقل و ترافیک است که پس از توسعه حمل و نقل عمومی بیشترین بودجه را به خود اختصاص می‌دهد.  

تشکری هاشمی از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، تاکسیرانی و نیز جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی به عنوان یکی دیگر از اهداف معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در سال 94 یاد کرد و گفت: نگاهداشت بهتر شهر بخش دیگری از برنامه‌های شهرداری تهران است که در اولویت‌های بعدی دریافت بودجه قرار گرفته است چرا که تنها ایجاد کردن کفایت نکرده و باید به بهترین نحو از امکانات شهری استفاده شود.

وی اعتبارات مورد نیاز جهت اجرای این برنامه‌ها را در حدود 4 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تایید این اعتبار از سوی مقامات بالا دستی قطعا تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و کمبود حمل و نقل عمومی به عنوان مهمترین دغدغه مردم خواهد داشت چرا که امروز این دو مسئله به تهدید بزرگی برای سلامتی شهروندان تبدیل شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه برنامه‌های شهرداری تهران همواره در راستای بهبود نسبی وضعیت شهر از نظر آلودگی هوا بوده است، گفت: البته اجرای تعهدات دولت در قبال شهرداری‌ها و این وضعیت را بیش از پیش بهتر خواهد کرد.

تشکری هاشمی با اشاره به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت اظهار داشت: مطابق این قانون دولت موظف به پرداخت سالیانه 4هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها جهت توسعه  حمل و نقل عمومی و اجرای زیر ساخت‌ها است که این از میزان بیش از یک سوم یعنی در حدود 1300میلیارد تومان حداقل باید به شهرداری تهران  تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه مطابق این قانون این اعتبار باید صد در صد تخصیص یافته تلقی شود افزود: موضوع بهره مندی از فاینانس خارجی جهت توسعه حمل و نقل عمومی مسئله دیگری است که عدم اجرای آن تاکنون سبب عقب ماندگی‌های بسیاری در حوزه  حمل و نقل عمومی شده و متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی جدی از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت صورت نپذیرفته است.

مشاور شهردار تهران با اشاره به اینکه در طول سالیان گذشته حتی پیشنهاد تخصیص این 4هزار میلیارد به دولت از سوی مجلس ارائه نشده گفت: این درحالی است که کلان شهرها و به خصوص شهر تهران از نظر آلودگی هوا و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و نیز زیر ساخت‌ها در رنج‌اند.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه مبالغ تخصیص یافته از سوی مجلس شورای اسلامی به شهرداری‌های هیچ گاه کارگشا نبوده است، افزود: به عنوان مثال بودجه مورد تصویب مجلس جهت توسعه مترو  در حدود 195.5میلیارد تومان بوده  که این مبلغ با توجه به نیاز به اعتبار 100میلیارد تومانی جهت اجرای یک کیلومتر مترو تقریبا معادل دو کیلومتر خواهد بود.

وی به برنامه شهرداری تهران جهت توسعه 30کیلومتری مترو در هر سال اشاره کرد و اظهار داشت: نمایندگان مجلس باید بدانند که این مبالغ مانع از عدم اجرای به موقع تمامی برنامه‌ها خواهد شد. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه این گونه تصمیم گیری‌های نمایندگان مجلس بیانگر وجود یک مشکل در تعیین اولویت‌هاست، افزود: امیدواریم با توجه به قرار گیری در فصل بودجه نمایندگان مجلس و نیز دولت به این موضوع اهتمام جدی داشته و با تصویب اعتبار مناسب سبب کاهش برخی از مسائل و مشکلات شهری به  ویژه در زمینه حمل و نقل شهری شوند.

تشکری هاشمی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای با عضویت سه نفر از نمایندگان شورای شهر جهت پیگیری مطالبات شهرداری از دولت اظهار داشت: هر چند تاکنون خروجی از این کمیته به گوش نرسیده است اما باید در نظر داشت که زمان محدود بوده و تنها سه ماه تا پایان سال و تصویب بودجه باقی مانده است.

وی با بیان اینکه علی رغم قرار گیری در ماه‌های پایانی سال تنها قادر به دریافت هزینه ساخت یک کیلومتر مترو علی رغم وعده شهردار تهران مبنی بر ساخت 30 کیلومتر مترو در سال 93بوده‌ایم افزود: تمامی این مشکلات در حالی  است  که مطابق قانون دولت موظف به پرداخت پنجاه درصد از اعتبار مورد نیاز ساخت متروها است.

مشاور شهردار تهران در پایان با عنوان اینکه امیدواریم نمایندگان مجلس در این فرصت اندک باقی مانده بودجه مناسبی را برای شهرداری‌ها به تصویب برساند اظهار داشت: قطعا تصویب این بودجه سبب اجرای تمامی برنامه‌های شهرداری تهران در زمان مقرر خواهد شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: