جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 14 دی 1393     
بلندترین قرآن طوماری جهان/تصاویر

فارس: جایگاه والای کلام آسمانی قرآن و قداست آن در میان مسلمانان جهان باعث شده که هنرمندان  کشورهای اسلامی هر یک به نوعی در صدد خلق آثار هنری و خطاطی از این کلام آسمانی برآیند.

در این میان هنرمندان ایران اسلامی با تکیه بر هنر والای خود در خلق آثار هنری مربوط به قرآن چه در زمینه خطاطی و چه در زمینه هنر تهذیب آثار ماندگار و بی‌نظیری از خود بر جای گذاشته‌اند.


 
یکی از این هنرمنان "سیدولی‌الله امیری" هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی است، هنرمندی که با تکیه بر هنر والای خود توانسته بلندترین قرآن طوماری جهان را کتابت کند.

ولی‌الله امیری با اشاره به اینکه همواره به کتابت قرآن مجید علاقه داشته است، اظهار کرد: با توجه به علاقه ذاتی که به هنر خطاطی داشتم در طول سال‌هایی که به این کار مشغول بودم، کار خطاطی‌ و تهذیب قرآن را نیز انجام می دادم ولی از سال 88 شروع به خطاطی قرآن به شیوه طوماری کردم.

این خطاط و تذهیب‌کار کهگیلویه و بویراحمدی افزود: یکی دیگر از انگیزه‌های من برای انجام این کار ادای مهریه خانمم بود چرا که مهریه خانم بنده یک جلد قران دست‌نویس است.


 
امیری افزود: ایده نوشتن قرآن به این شیوه ازسال 78 و در دوران تحصیلم در دانشگاه سوره به ذهنم رسیده بود و تلاش داشتم که با استفاده از هنرهای مختلف کار کتابت آن را آغاز کنم.

وی تصریح کرد: بعد از ازدواج و با فراغ‌بالی که پیدا کردم در سال 88 و در طول ماه رمضان همان سال کار کتابت آن را به اتمام رساندم و آن را به خانم خود اهدا کردم.

وی طول این قران طوماری را 185 متر عنوان کرد و افزود: در تهذیب این اثر از رنگ‌های آبی، سبز، مشکی و قرمز استفاده شده است.

این هنرمند خطاط می‌افزاید: این قرآن به خط معلی و با استفاده از تکنیک سوخت روی کاغذ و معرق سوخت ساقه گندم انجام شده است.


 
امیری بیان کرد: از سال 88 تاکنون بیش از پنج جلد از این قرآن طوماری را کتاب کرده‌ام و در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی به نمایش گذاشته‌ام و اتفاقا مورد توجه عموم مردم و هنرمندان نیز قرار گرفته است.

این هنرمند خطاط اضافه کرد: این اثر در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون کسی سراغی از کاتب این اثر نداشته است و هیچ مسئول فرهنگی و هنری در استان کهگیلویه و بویراحمد از وجود این اثر خبری ندارد

کاتب بلندترن قرآن طوماری جهان خاطرنشان کرد: این اثر هم‌اکنون در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در برج میلاد تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: