جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 12 مهر 1397     
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران: مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران:
5 خط جدید معاینه فنی در تهران راه اندازی می شود

به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران از انتقال مرکز معاینه فنی سراج خبر داد و گفت: 5 خط جدید معاینه فنی در تهران راه اندازی می شود.

سید نواب حسینی منش در جریان بازدید چند تن از اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست با اشاره به مصوبات فاز یک طرح کاهش گفت: برای این مرحله 4 نوع برچسب تعریف شد که بر اساس آن خودروهای هیبریدی و برقی مشمول برچسب آبی می شوند به این معنی که مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد هستند. برچسب سبز مشمول خودروهای یورو 2 به بالا که معاینه فنی خود را اخذ کرده اند، برچسب زرد مختص خودروهای کاربراتوری و دیزلی که معاینه فنی خود را دریافت کرده اند و قرمز مربوط به خودروهای فاقد معاینه فنی می شد که قرار بود در شورای عالی ترافیک به جای محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد از این برچسب ها استفاده شود.
 
وی افزود: در مرحله دو پیشنهاد شده بود که خودروهای دارای برچسب سبز بتوانند به راحتی در محدوده زوح و فرد و طرح ترافیک تردد کنند و برچسب زرد خارج از محدوده زوج و فرد و قرمز حق تردد را نداشته باشد. 
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه خودروهای کاربراتوری 10 درصد خودروهای شهر را شامل می شوند گفت: این در حالی است که خودروهای کاربراتوری عامل ایجاد 40 درصد آلودگی شهر هستند. 
 
حسینی منش خاطر نشان کرد: آنچه به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید، اجرای فاز یک طرح کاهش بود که کنترل مکانیزه معاینه فنی در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک را شامل می شد و از شهریور 95 اجرایی شد. قرار بود این طرح به کل شهر تسری پیدا کرده و در فاز سوم آن خودروهای آلاینده مانند خودروهای کاربراتوری اجازه ورود به محدوده زوج و فرد را نداشته باشند. 
 
وی با اشاره به اهداف طرح کاهش عنوان کرد: ممنوعیت تردد و اعمال تمهیدات بازدارنده برای خروج خودروهای فرسوده کابراتوری و آلاینده از چرخه تردد حمل و نقل، کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها با استفاده از دوربین های ترافیکی در سطح شهر و الزام شهروندان به استفاده از خودروهای پاک اهداف مشخص شده برای طرح کاهش است.
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر 3 میلیون و 800 هزار خودرو سبک پلاک تهران ثبت شده است، گفت: از این تعداد 2 میلیون و 600 هزار خودرو بیش از 4 سال سن داشته و مشمول اخذ معاینه فنی می شوند. همچنین یک میلیون دستگاه خودرو فاقد معاینه فنی هستند که پیش بینی می شود در مرحله دوم طرح کاهش وارد چرخه معاینه فنی شوند. 
 
حسینی منش از نصب تجهیز 23 معبر ورودی اصلی شهر تهران به دوربین های کنترل معاینه فنی خبر داد. 
وی با اشاره به فعال بودن 40 خط معاینه فنی در 13 مرکز و 4 خط سیار عنوان کرد: مرکز معاینه فنی سراج واقع در منطقه 4 به دلیل ایجاد مزاحمت در محدوده مسکونی به زمینی به وسعت 10 هزار متر مربع در محدوده همین منطقه منتقل می شود و مرکز جدید معاینه فنی منطقه 4 از 4 خط معاینه فنی به 10 خط ارتقا می یابد. 
 
وی با اشاره به مراجعه روزانه 5 هزار و 500 خودرو به مراکز معاینه فنی عنوان کرد: پیک مراجعات اغلب در روزهای پایانی سال، ثبت نام طرح ترافیک و مهر ماه ایجاد می شود که برای حل این موضوع ایجاد مراکز جدید معاینه فنی در شمال شهر در دستور کار قرار دارد، اما به دلیل بالا بودن ارزش افزوده زمین در این مناطق مراکز معاینه فنی سیار پیشنهاد شد که یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای ایجاد 5 خط فعال اعلام آمادگی کرده است. 
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران از جریمه شدن 4 میلیون و 400 هزار خودرو به دلیل عدم اخذ معاینه فنی از ابتدای اجرای طرح کاهش خبر داد و گفت: مهم ترین دستاورد طرح کاهش این بود که در طول سال 96، 310 هزار خودرو آلاینده شناسایی و اصلاح شد. 
 
به گفته وی 10 خط فعال مکانیزه معاینه فنی مخصوص موتورسیکلت ها در شهر تهران وجود دارد که تعداد مراجعات موتورسیکلت ها در سال حتی به 200 دستگاه موتورسیکلت هم می رسد و هیچ الزامی برای مراجعه این وسایل نقلیه وجود ندارد. 
 
وی در پایان با اشاره به رد شدن 20 درصدی مراجعات به مراکز معاینه فنی در سال 97 نسبت به سال 96 اظهار کرد: بیشترین دلیل مردودی خودروها در تهران با 27 درصد فراوانی عامل آلایندگی بود که در بین خودروها نیسان با 50 درصد مردودی و پیکان با 21/47درصد بیشترین آمار مردودی از لحاظ آلایندگی را به خود اختصاص داده اند. 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: