جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 10 دی 1393     
درصورت تامین اعتبارات دولتی فاز نخست مترو پرند 6ماهه به بهره برداری می رسد

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ،مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با تاکید بر ساخت صددرصدی مترو به دست متخصصان ایرانی گفت: بیش از 50 درصد صنعت ریلی نیز بومی است.

هابیل درویشی در شبگردی اصحاب رسانه که شب گذشته در بازدید از پروژه های مترو تهران برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 200 کیلومتر مترو در شهر تهران در حال ساخت داریم، اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا در یک شهر همزمان این میزان مترو ساخته نمی شود. این در حالیست که این میزان ساخت مترو 6 خط را شامل شده که از نظر حجم و هم از نظر ریالی بزرگترین کار عمرانی و ریالی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه نمی توان گفت مترو تنها یک کار عمرانی است زیرا یک صنعت ریلی است، اظهار داشت: 40 درصد کار عمرانی و 60 درصد کار تجهیزاتی است. 100 کیلومتر مترو برون شهری و 100 کیلومتر کارهای داخل شهر در این خصوص انجام می شود که فعالیت های برون شهری جزو پروژه های اقماری محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با بیان اینکه قبل از سال 91 دولت وقت، پروژه های عمرانی را از مترو جدا کرده و قرار بود دولت این کار را انجام دهد، ادامه داد: بعد از آن دولت تصمیم گرفت پروژه های اقماری را به شهرداری واگذار کند اما در حال حاضر 2 پروژه اقماری در حال انجام و 2 پروژه در دست طراحی و مطالعه است. در پروژه های اقماری باید صد درصد اعتبارات از سوی دولت تامین شود ودرخصوص اعتبارات پروژه های داخل شهر 50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم شهرداری است.

پروژه های اقماری در مرحله مطالعه و ساخت

وی با اشاره به اینکه اولین پروژه اقماری پروژه مترو حرم مطهر و فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 52 کیلومتر و با 4 ایستگاه است، افزود: این پروژه شامل 2 فاز یکی حرم تا فرودگاه امام(ره) و فاز دوم از فرودگاه تا شهر پرند با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی است. همچنین این طرح 19 دهنه پل بزرگ و 16 کیلومتر ریل گذاری دارد که اگر اعتبار آن تامین می شد، در سال 93 به بهره برداری می رسد.

وی در خصوص اینکه این پروژه می تواند در فاز اول با 300 میلیارد ریال اعتبار ریالی در 6 ماه به بهره برداری برسد، اضافه کرد: این طرح از ایستگاه شاهد، شهر آفتاب، واوان، 2 ایستگاه در فرودگاه امام(ره) و درنهایت در شهر پرند به پایان می رسد. ا ویژگی های این طرح این است که می تواند مسافران را از شهر آفتاب به میدان تجریش انتقال دهد. این طرح در مدت زمان یک سال طراحی و مطالعه و ساخته شد و تاکنون بیش از 85 درصد پیشرفت داشته است.

درویش درباره پروژه دوم خط تهران به ورامین، پیشوا و گرمسار توضیح داد: این طرح به طول 110 کیلومتر در فاز اول از تهران به ورامین و پیشوا به طول 49 کیلومتر و در مدت یک سال اجرایی شد. البته زیرساخت های این پروژه تا پیشوا انجام شده است و اگر اعتبار توسط دولت تامین می شد، در مدت یکسال قابل بهره برداری است.

وی با اشاره به 2 پروژه دیگر شهرهای اقماری که پروژه تهران- اسلامشهر است که از امتداد خط 3 به بهره برداری خواهد رسید، ادامه داد: این خط در 600 متر تونل و 15 کیلومتر تا اسلامشهر با 6 ایستگاه طراحی شده و آماده اجراست. همچنین مطالعات طرح تهران به گرمسار و پاکدشت به اتمام رسیده و در سال های آینده در صورت تامین مالی از سوی دولت قابل اجراست.

وی در خصوص 4 خط مترو تهران که شامل خط های 7، 6، 3 و خط فرودگاه مهرآباد است، اظهار داشت: خط 7 با دو دستگاه TBM کار می کند که از افسریه تا ورزشگاه تختی به طول 27 کیلومتر با 25 ایستگاه طراحی شده و از ورزشگاه تختی، خیابان بسیج، محلاتی، 17 شهریور، میدان قیام، میدان محمدیه به خیابان شهید نواب تغییر جهت داده و به سمت شمال، خیابان انقلاب، میدان توحید، بوستان گفتگو، بیمارستان امام خمینی، بیمارستان میلاد گذشته به میدان صنعت می رسد و درواقع شرق را به شمال غرب متصل می کند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به اینکه این 15کیلومتر تونل با 2 دستگاه TBM به سمت شمال و شرق حرکت می کند، گفت: این طرح با زمان بندی تا پایان سال 94 به میدان سپاه می رسد و مابقی تا پایان سال 95 به بهره برداری خواهد رسید. این خط 6 کیلومتر طول و 11 ایستگاه را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه در خط 4 خط فرودگاه مهرآباد را تعریف کرده ایم، افزود: قطارهای این خط به طور ویژه برای این خط تعریف شده اند و قابلیت حمل بار مسافرین را نیز دارند. در این طرح ایستگاه تبادلی از زیر زمین متصل می شود و از طریق سه راه از خط 4 با تونل ارتباطی 200 متری به مسافرین ترمینال 1، 2، 4 و 6 خدمات دهی می کند. بخشی از این خط ریل گذاری شده و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

به 9 میلیون سفر در روز خواهیم رسید

درویش با اشاره به اینکه برای ساخت خط3 مترو در منطقه عباس آباد به 2 قنات برخوردیم، ادامه داد: در عباس آباد به سنگ برخورد کردیم و پیش بینی ما این بود که روزی 30 سانتی متر بتوانیم پیشرفت کنیم اما به دلیل روحیه جهادی در لاینینگ بخش اعظم پروژه ریل گذاری شده و تا پایان سال این خط نیز به بهره برداری می رسد.

وی با تاکید بر اینکه با پروژه هایی که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد به بیش از 4 میلیون سفر خواهیم رسید، گفت: با زیرساخت ها و افزایش ناوگان، مسافرین فعلی را به 2 برابر رسانده و اگر 2 هزار واگن بخریم، به 9 میلیون سفر در روز خواهیم رسید که این کار نیاز به حمایت دولت دارد.

وی با بیان اینکه فاینانس یکی از راهکارهای خوب مترو است اما حمایت و پشتیبابی دولت را می طلبد، خاطرنشان کرد: همیشه دولت در پیش پرداخت فاینانس مشکل داشت و باید همیشه پیش پرداخت داده می شد اما با تفاهم نامه ای که شهردار تهران با طرف فاینانس امضا کرد، به این نتیجه رسیدند که فاینانس را پرداخت نکنیم و تونل ها را به عنوان پیش پرداخت ارایه دهیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با تاکید بر اینکه شرکت مترو تهران امروز قادر است در کشورهای همسایه هم مترو بسازد، یادآور شد: ساخت مترو در شهر تهران صددرصد به دست متخصصان ایرانی است و بیش از 50 درصد صنعت ریلی بومی سازی شده است. به طوری که سیگنال های هواساز، گیت ها و تمامی کابل های مورد نیاز در کشور ساخته می شود.

وی در خصوص اینکه در امسال 3 هزار میلیارد بودجه برای سال 93 تعریف کرده ایم، اظهار کرد: کل اعتبار دولت برای مترو 200 میلیارد تومان بود و کمتر از 5 درصد آن پرداخت شده است. پروژه های اقماری 100 درصد دولتی هستند و دولت اگر هزار میلیارد تومان دهد، کمتر از یکسال این طرح ها را به بهره برداری می رسانیم. این در حالیست که بخش داخل شهر 12 هزار میلیارد اعتبار می خواهد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: