جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 12 شهريور 1397     
بهداشتکاران جای دندان‌پزشکان را می‌گیرند؟

 

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت در واکنش به طرح اخباری مبنی بر بازگشت بهداشتکاران دهان و دندان به عرصه سلامت و جایگزین شدن آن‌ها به جای دندانپزشکان، گفت: در همه جای دنیا، خدمات سطح یک دهان و دندان توسط نیرو‌های حد واسط انجام می‌شود و این به معنی جایگزین شدن بهداشتکاران به جای دندانپزشکان نیست؛ البته این طرح هنوز در کشور عملیاتی نشده است.

 

خبرگزاری ایسنا: رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت در واکنش به طرح اخباری مبنی بر بازگشت بهداشتکاران دهان و دندان به عرصه سلامت و جایگزین شدن آن‌ها به جای دندانپزشکان، گفت: در همه جای دنیا، خدمات سطح یک دهان و دندان توسط نیرو‌های حد واسط انجام می‌شود و این به معنی جایگزین شدن بهداشتکاران به جای دندانپزشکان نیست؛ البته این طرح هنوز در کشور عملیاتی نشده است.

دکتر قاسم صادقی درباره چرایی مطرح شدن بازگشت دوباره بهداشتکاران دهان و دندان به نظام سلامت توضیح داد و گفت: در حال حاضر بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی سطح کشور داریم که هنوز فاقد دندانپزشک هستند، اما این دلیلی برای استفاده از بهداشتکار به جای دندانپزشک نیست. اعتقاد داریم همه مردم در اقصی نقاط کشور، شهروند درجه یک هستند و باید خدمات برابر دریافت کنند. آنچه پیش بینی شده، برای خدمات سطح یک است که در همه جای دنیا این خدمات بهداشتی مثل فیشورسیلانت، فلورایدتراپی، آموزش بهداشت، جرم گیری و ... توسط نیرو‌های حد واسط انجام می‌شود. این نیرو‌ها هم بهداشتکاران و کاردان‌های بهداشت دهان و دندان هستند که در حال حاضر در بخش‌های خصوصی و دولتی خدمت ارائه می‌دهند.

صادقی با بیان اینکه وزارت بهداشت تلاش می‌کند که نیرو‌ها طبق شرح وظیفه مصوب خود فعالیت کنند، افزود: در بعضی از کشور‌های پیشرفته آمار این نیرو‌ها چندین برابر نیرو‌های درمانگر است؛ بنابر این نباید جای نگرانی وجود داشته باشد. الان بیشتر خدمات توسط دندانپزشکان انجام می‌شود. در کنار آن‌ها نیز نیرو‌های حد واسط که از قبل در شبکه بهداشت حضور داشتند، فعالیت می‌کنند. اگر بهداشتکاران فعال شوند می‌توانند نیاز‌های سطح یک حوزه بهداشت را برطرف کنند. نیاز‌های سطح دو نیز توسط دندانپزشکان برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان از ابتدای سال ۹۴، خدمات ما به جامعه هدف یعنی نوجوانان کمتر از ۱۴ سال و مادران باردار و شیرده در بیش از ۳۰۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی در سطح کشور آغاز شد. این خدمات در مراکز بهداشتی روستایی بدون فرانشیز و در مراکز شهری با ۱۰ درصد فرانشیز انجام می‌شود. در برخی نقاط به دلیل سختی مسیر و نبودن امکانات مورد نیاز، دندانپزشک نداریم که تلاش می‌کنیم این نیاز را با همکاری معاونت بهداشت و دبیرخانه شورای آموزش تخصصی دندانپزشکی برطرف کنیم.

وی ادامه داد: البته این موضوع به نظر وزیر بهداشت محول شده است. شورای گسترش جلسه و مصوبه‌ای در این زمینه داشته، اما متن انشا شده آن هنوز منتشر نشده است. قرار بود این کار با نظر معاونت بهداشت و تایید دبیرخانه شورای تخصصی و آموزش دندانپزشکی و معاونت آموزشی صورت گیرد، اما هنوز بستری باز برای آن در نظر گرفته نشده که بگوییم قانون بهداشتکار احیا شده است.

رئیس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نیرو‌های طرحی و تخصصی در کلینیک‌های ویژه، خدمات دندانپزشکی ارائه می‌کنند. در مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی نیز بیشتر نیرو‌های طرحی و گاهی نیرو‌های استخدامی معاونت بهداشت و دانشگاه‌ها در این حوزه فعالیت می‌کنند. اگر در منطقه‌ای دندانپزشک حضور نداشته است، در مرکز بهداشتی آن منطقه خدمات دندانپزشکی ارائه نشده است؛ یعنی این خدمات حتما با حضور دندانپزشک انجام می‌شود.

صادقی با بیان اینکه این موضوع هنوز عملیاتی نشده است، ادامه داد: با توجه به این وضعیت می‌توانم بگویم این موضوع که بهداشتکاران جای دندانپزشکان را در مراکز خدماتی بگیرند، صحت ندارد. در عین حال ما تلاش می‌کنیم با کمک معاونت بهداشت وزارت بهداشت طرحی برای واگذاری مراکز خدمات دندانپزشکی به دندانپزشکان اجرا کنیم که با توجه به این موضوع، عملا این قضیه منتفی خواهد بود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: