جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 29 مرداد 1397     
توسعه محله و الگوسازی مسکن مهمترین برنامه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده

 به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز،مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه ای که با حضور شهردار منطقه 16 و با هدف بررسی اقدامات نوسازی در این منطقه برگزار شد، توسعه محله، الگوسازی مسکن و تأمین خدمات را از اصلی ترین برنامه های نوسازی بافت های فرسوده برشمرد.

کاوه حاجی علی اکبری با بیان این که نوسازی بافت های فرسوده منطقه 16 یکی از اولویت های اقدام سازمان نوسازی است، یادآور شد: همزمان با راه اندازی دفاتر تسهیل گری در سال 88، اولین دفتر در محله باغ آذری در منطقه 16 فعالیت خود را آغاز کرد که تا به امروز نیز نوسازی بافت های فرسوده این منطقه یکی از اولویت های سازمان نوسازی است.
 
علی اکبری با اشاره به این که توسعه محله، الگوسازی مسکن و تأمین خدمات به عنوان اصلی ترین برنامه های تبیین شده نوسازی بافت های فرسوده می باشد که در برنامه پنج ساله سوم نیز قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: موضوعات توسعه محله ای از طریق دفاتر خدمات نوسازی که از سال جاری اسامی آنها به دفاتر توسعه محله ای تغییر یافته است در بافت های فرسوده شهر تهران پیگیری خواهد شد که خوشبختانه صد در صد بافت های فرسوده منطقه 16 در پوشش این دفاتر قرار دارند.
 
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران ضمن تأکید بر کلید واژه "الگو سازی مسکن" اظهار داشت: از این کلید واژه به منظور ارتقاء کیفیت طراحی و ساخت و ساز در بافت های فرسوده استفاده خواهد شد که ضروری است در شهرداری منطقه پایش شده و مورد پشتیبانی قرار گیرد.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که تلاش شده تا برخی از محلات فرسوده که در اولویت های نوسازی قرار گرفته اند به اولویت های ملی نیز تبدیل شوند، تصریح کرد: 18 محله به عنوان محله های پایلوت نوسازی به وزارت راه وشهرسازی و سازمان برنامه و بودجه معرفی شده اند که محلات باغ آذری و جوادیه در منطقه 16 نیز جزء آنها هستند و انتظار می رود در سال جاری اعتبارات قابل توجهی از سوی دولت برای نوسازی این محله ها تخصیص یابد.
 
به گفته علی اکبری، اجرای پروژه تأمین خدمات در محله قالیشویی و پروژه های بهسازی محیطی در تمامی محله های منطقه 16 به ویژه محله خزانه به عنوان الگو، در دستور کار جدی سازمان نوسازی قرار دارد.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح مسکن امید که از سال گذشته مورد تأکید ریاست محترم جمهور قرار گرفته است، متذکر شد: از اصلی ترین اهداف این طرح، استفاده از ظرفیت ساخت مسکن به عنوان محرک رشد اقتصادی، کاهش بیکاری، افزایش نرخ اشتغال و ... است و بافت های فرسوده شهری، پایلوت مناسبی برای اجرای آن می باشند.
 
علی اکبری بر ضرورت شناسایی و استفاده از اراضی شهرداری، دولت و بخش خصوصی در راستای اجرای طرح مسکن امید تأکید کرد و گفت: منطقه 16 شهرداری تهران با توجه به اراضی موجود، یکی از مناطقی است که می تواند پرچمدار اجرای پروژه های نوسازی در قالب طرح مسکن امید باشد و انتظار می رود به عنوان دستور کار مشخص در اولویت برنامه های اقدام منطقه در نظر گرفته شود.
 
اجرای پروژه های بازآفرینی شهری و استفاده از اراضی فرسوده و ناکارآمد غیر سکونتگاهی به منظور هدایت کسب و کارهای نوین شهری، شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و ... مبحث دیگری بود که در این جلسه از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران مورد تأکید قرار گرفت.
 
هادی زبده، شهردار منطقه 16 نیز در این جلسه با اشاره به این که حدود 10% از سطح منطقه 16 را بافت فرسوده فرا گرفته است، عنوان کرد: طبق آمارهای ارائه شده اگر اتفاقی در شهر تهران به وقوع بپیوندد، مناطق جنوبی که متاسفانه از بافت های فرسوده و ناپایدار برخوردار هستند با مخاطرات قابل توجهی روبرو خواهند شد؛ لذا نوسازی این بافت ها علیرغم تمامی محدودیت ها، موانع و عدم امکانات موجود، نیاز به  توجه ویژه دارد.
 
شهردار منطقه 16 با تأکید بر لزوم هماهنگی و پرهیز از موازی کاری، یادآور شد: همه ما منافع مشترکی را دنبال می کنیم و اولویت ما نوسازی بافت های فرسوده است، لذا چنانچه این اقدامات مشترک بصورت هماهنگ اجرا شوند، کیفیت و کمیت کار قطعاً بهتر خواهد شد.
 
وی با بیان این که منطقه 16 نسبت به سایر مناطق از پتانسیل خوبی برای نوسازی بافت های فرسوده برخوردار
است، گفت: املاک و اراضی شهری که بعضی از آنها به عنوان املاک بی دفاع شهری شناخته می شوند، علاوه بر این که دارای معضلات متعدد هستند اما می توانند به عنوان یک پتانسیل در راستای اجرای سیاست های شهرداری تهران به منظور نوسازی بافت های فرسوده نیز در نظر گرفته شوند.
 
نوسازی معابر، تأمین خدمات، ترغیب ساکنان به تجمیع املاک ریزدانه، مشوق های نوسازی، اعتبارات و ... از جمله سایر مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: