جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 7 مرداد 1397     
آزادی «قنیطره»؛ کابوس صهیونیست‌ها

حضور نیرو‌های مقاومت در قنیطره موازنه راهبردی را به سود آنان تغییر داده و دست برتر ارتش سوریه را برای رصد دقیق‌تر فعالیت‌های دشمن صهیونیستی به ویژه در بعد اطلاعاتی و مخابراتی فراهم کرده است.

 

خبرگزاری مهر: گروه بین الملل-امیر حسین رجبی معمار: روند پیشروی‌ها و پیروزی‌های ارتش سوریه و مقاومت همچنان ادامه دارد و منطقه قنیطره نیز با پاکسازی کامل تروریست‌ها و اهتزاز پرچم ملی سوریه در این شهر به فهرست سرزمین‌های آزادشده سوریه افزوده شد. قنیطره به رغم مساحت اندکش، اما از جمله راهبردی‌ترین نقاط این کشور به شمار آمده و آزادی آن را باید هم تراز با آزادی مناطقی مانند حلب، غوطه شرقی و درعا، سرنوشت ساز دانست.

هرچند استان قنیطره با مساحتی در حدود یک هزار و ۸۶۱ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر صد هزار نفر، از کوچک‌ترین استان‌های سوریه به شمار می‌رود، اما این استانِ جنوبی به این دلیل که بخشی از بلندی‌های جولان و به تبع آن خط مستقیم تماس با ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی است، یکی از مهمترین استان‌های سوریه است.

آزادی این استان نیز برگی دیگر از بحران سوریه را ورق زد و ضربه سختی به تروریست‌های تکفیری و پشتیبانان آن‌ها وارد آورد. در ادامه تلاش می‌کنیم به بررسی بیشتر بخشی از پیامد‌های پیروزی ارتش در قنیطره بپردازیم.

پیگیری دوباره مسئله جولان اشغالی

یکی از پیامد‌های مستقیم خارج شدن کنترل استان قنیطره از دست دولت سوریه، به حاشیه رفتن مسئله جولان اشغالی بود که از جمله اهداف اصلی رژیم صهیونیستی از به راه انداختن و دامن زدن به جنگ داخلی سوریه ارزیابی می‌شود. روشن است که در شرایط بحرانی و هنگامی که دولت سوریه با خطر سقوط پایتخت روبرو بود و بسیاری دیگر از شهر‌های مهم این کشور نیز به دست مخالفان مسلح افتاده بود، امکان توجه به جولان سلب می‌شد.

اگر هم در پی بحران دست ساخته محور غربی- عربی در سوریه، دولت بشار اسد سقوط می‌کرد که سوریه در گرداب بیشتری فرورفته و سناریوی لیبی در آن به اجرا در می‌آمد. در آن صورت با کشوری چند پاره مواجه بودیم که توان مدیریت خود را هم نداشت چه برسد به رسیدگی به جولان و تلاش برای بازپس گیری آن.

با در نظر گرفتن این واقعیت، کمک‌های بی دریغ تل آویو به گروه‌های تروریستیِ مستقر در درعا و قنیطره برای تامین امنیت این رژیم بیشتر قابل درک خواهد بود. دور نگه داشتن نیرو‌های ارتش سوریه از مرز‌های جولان و درگیر ساختن آنان در یک جنگ داخلی پرهزینه و خانمان سوز موهبتی عظیم برای رژیم اشغالگر قدس بود که خیال آن را از تهدید مرزهایش راحت می‌کرد چرا که دولت سوریه امکان حضور و اعمال حاکمیت خود را در این ماطق از دست داده بود.

باز پس گیری قنیطره بار دیگر مسئله جولان را برای سوری‌ها زنده کرده و هرچه پیروزی‌های بیشتری نصیب دولت و ملت سوریه شده و دست ارتش این کشور بازتر می‌شود خطر بیشتری مرز‌های صهیونیست‌ها را تهدید می‌کند.

قطع پشتیبانی امدادی و لجستیکی از تروریست‌ها

کمک‌های سخاوتمندانه رژیم صهیونیستی به تروریست‌ها در طول سال‌های اشغال قنیطره بر کسی پوشیده نیست. این کمک‌ها از درمان و رسیدگی به زخمی‌های تکفیری در بیمارستان‌های نظامی گرفته تا تحویل انواع و اقسام جنگ افزار‌های پیشرفته سبک و سنگین و همچنین کمک‌های اطلاعاتی و جاسوسی را شامل می‌شود.

حضور تروریست‌های تکفیری در قنیطره حاشیه امنی برای اسرائیل پدید آورده بود که تل آویو می‌کوشید با چنین کمک‌هایی این حاشیه را حفظ کرده و گسترش دهد تا بتواند با بهره گیری از مسلحین یک منطقه حائل میان مرز‌های جولان اشغالی و خاک اصلی سوریه به وجود بیاورد و مسئله آزادی جولان را برای همیشه به بایگانی سپرده و منتفی کند.

آزادی استان قنیطره این طرح را با شکست کامل روبرو کرد و همه چیز به همان نقطه‌ای برگشت که پیش از بحران بود. دستپاچگی چند هفته اخیر صهیونیست‌ها همزمان با پیشروی‌های ارتش و مقاومت در قنیطره و تاکید آنان بر قرارداد آتش بس سال ۱۹۷۴ نشان از نگرانی عمیق آن‌ها از اعاده حاکمیت دولت سوریه بر قنیطره دارد.

همسایگی مقاومت با سرزمین‌های اشغالی

مهم‌ترین و راهبردی‌ترین پیامد آزادی قنیطره بازگشت نیرو‌های ارتش سوریه به مرز‌های این کشور با جولان اشغالی و به کلام دیگر همسایگی با سرزمین‌های اشغالی است. به جرات می‌توان گفت: سرچشمه و فلسفه اصلی تمام آنچه در این هشت سال بر سر مردم سوریه گذشته، ایجاد چتر امنیتی برای اسرائیل از طریق سقوط دولت سوریه و یا دستکم دور کردن ارتش این کشور از جولان بوده است.

برافراشته شدن پرچم سوریه در گذرگاه راهبردی قنیطره در مرز‌های جولان اشغالی تمام رشته‌های چند ساله صهیونیست‌ها را پنبه و خوابشان را آشفته‌تر از قبل کرد.

نتیجه گیری

پیروزی‌های ارتش سوریه و مقاومت در دو استان درعا و قنیطره ضمن برقراری و تامین امنیت مرز‌های مشترک با اردن که بستری مهم برای کمک رسانی به تروریست‌ها بود، امنیت پایدارتری برای مناطق جنوبی پایتخت ایجاد کرده و طرح‌هایی نظیر یورش تکفیری‌ها از سمت جنوب به سوی پایتخت را خنثی کرد چرا که از قنیطره تا دمشق تنها هفتاد کیلومتر فاصله است.

از سوی دیگر حضور نیرو‌های مقاومت در قنیطره موازنه راهبردی را به سود آنان تغییر داده و دست برتر ارتش سوریه را برای رصد بهتر و دقیق‌تر فعالیت‌های دشمن صهیونیستی به ویژه در بعد اطلاعاتی و مخابراتی فراهم می‌کند.

با آزادی قنیطره حالا همه چیز برای حرکت نیرو‌های مقاومت به سوی ادلب، این اصلی‌ترین زمین آلوده به تکفیر، در سوریه آماده است و همانطور که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز تاکید کرد نبرد با تروریسم تا پیروزی کامل بر تروریست‌های تکفیری و برقراری امنیت و آزادی باقی مانده خاک سوریه از دست آنان ادامه خواهد داشت.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: