جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 8 دی 1393     
ادغام هایی که عملا منتهی به انحصار در صنعت خودرو می شوند

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت :  تجربه نشان داده ادغام هایی که تاکنون صورت گرفته چیزی جزء انحصار را نصیب صنعت خودرو نکرده است.

ایرج ندیمی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز، افزود : هر چند ادغام ها ظاهر موجهی به لحاظ کاهش هزینه تولید و هزینه های سربار داشتند اما عملا منتهی به انحصار در قیمت گذاری  ، تولید و موارد دیگری انحصاری شده اند.

وی تصریح کرد : در حال حاضر با نوع ادغام هایی که در کشور صورت می گیرد مخالفم زیراعملا شرکتهای کوچک بلعیده شده و و در واحدهای بزرگ تر ادغام می شوند به طوری که در این جریان رقابت پذیری میان شرکتها نیز منتفی می شود بنابراین به نظر می رسد روند کنونی ادغام ها، روش مناسبی نیست و باید واحدهای بزرگ تر تبدیل به واحدهای کوچک تر شوند.

وی تاکید کرد : موجب می شود که همه مجاری قدرت و تصمیم گیری و نفوذ به یک شرکت ارجاع داده شود وعملا مردم و مصرف کنندگان متضرر شوند.

وی گفت : با ادغام نمی توان تیراژ تولید در صنعت خودرو را اقتصادی کرد بلکه به نظر می رسد که مشکل اساسی در این زمینه در حوزه های مالی ، فن آوری و نوع آوری و استفاده از پتانسیل های موجود در حوزه سرمایه انسانی و بهینه کردن تولید از جهت مبادی تامین قطعات و مواد و مباحث مربوط به حوزه بهره وری و مانند آن است.

وی در ادامه با توجه به طرح ادغام واحدهای کوچک خودروساز با هدف اقتصادی نمودن تیراژ تولید توسط وزیر صنعت و معدن  تصریح کرد : اساسا اقتصادی شدن تولید و قیمت ارتباطی به تیراژ تولید ندارد زیرا همین واحدهای تولیدی کوچک را  در کشورهای دیگر با شرایط فعلی اقتصادی می کنند و صرفا دلایل داخلی و خارجی و تکنولوژی و نوآوری و غیره را مطرح می کنند بنابراین این گونه موارد تنها بهانه ای برای انحصار است.

نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : کاهش قیمت خودرو با دستیابی به بهره وری در تولید ، انضباط و صرفه جویی مالی و کاهش هزینه های سربار و از سویی مشارکت بیشتر مردم از طریق بازارهای مختلط از  جمله بازارهای سرمایه و کارآمدی بازار سرمایه حاصل می شود.

ندیمی افزود : اقتصادی شدن تولید راه دارد و با ادغام و بزرگ تر شدن قطعا تولید اقتصادی نخواهد شد بلکه شرکتهایی که بزرگ تر می شوند پر هزینه تر نیز می شوند چرا که  راه کاهش قیمت در کیفیت و ارتقاء کیفیت و استفاده بهینه از سرمایه انسانی و شناخت بازار است.

  

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: