جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 1 مرداد 1397     
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران:
وجود 95 گود پرخطر در پایتخت

 به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز،مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از وجود 242 گود رهاشده در پایتخت خبر داد.

سید حمید موسوی  اظهار کرد: از مجموع گودهای رهاشده در تهران 95 گود پرخطر، 46 گود میان خطر و 101 گود کم خطر محسوب می شوند.
 
وی با اشاره به پراکندگی گودهای پرخطر در پایتخت گفت: بیشترین تعداد گودهای پرخطر با 14 مورد در منطقه 1 قرار دارد و پس از آن منطقه 22 با 11 گود و منطقه 18 با هفت گود بیشترین تعداد گودهای پرخطر را در خود جای داده اند. در مابقي مناطق نیز تعداد گودهای پرخطر کم تر از هفت مورد است و در عین حال در مناطقی مانند 16 و 19 هیچ گود پرخطری مشاهده نشده است.
 
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در توضیح معیار تمایز گودها از حیث میزان خطر عنوان کرد: برابر مفاد مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان (پی و پی سازی) هرگونه گود با عمق بیشتر از 20 متر با خطر بسیار زیاد تلقی می شود و گودهای با عمق کم تر از 20 متر در گروه گودهای با خطر زیاد یا معمولی قرار می گیرند، البته در این مورد باتوجه به اینکه گود با شیب پایدار ایجاد شده یا با دیوار قائم، گودهای زیر 6 متر یا 9 متر به عنوان گودهای معمولی لحاظ می شوند.
 
به گفته موسوی برابر مفاد این ضوابط اگر آب در گود جاری باشد(تراوش) گود از حیث میزان خطر، زیاد و بسیار زیاد تلقی می شود. همچنین، اگر خاکی که در آن گودبرداری انجام می‌شود دستی یا فاقد چسبندگی قابل اعتماد باشد، نمی‌توان خطر گود را معمولی در نظر گرفت.
 
 وی وجود ساختمان "بسیار حساس" در کنار گود را از دیگر معیارهای تشخیص گود به عنوان پرخطر معرفی کرد و گفت: چنانچه ساختمان بدون اسکلت باشد یا نشانه آشکار علائم فرسودگی و ضعف زیاد در باربری در آن دیده شود، یا به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی بنا در صورت نشست خسارات زیادی به آن وارد شود، سازه در دسته ساختمان های بسیار حساس قرار می گیرند.
 
 عمر بالای 10 سال 28 گود پایتخت
 
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش به متوسط عمر گودهای تهران پرداخت و عنوان کرد: از 242 گود رها شده 27 مورد عمرشان تا یک سال است، 116 مورد بین 1 تا 3 سال، 77 مورد بین 4 تا 10 سال و 28 گود عمرشان بالای 10 سال است.
 
موسوی ادامه داد: در رابطه با عمق گودها نیز عمق 12 مورد بالای 25 متر، 92 مورد بین 10 تا 25 متر، 52 مورد بین 5 تا 10 متر و 85 مورد زیر 5 متر است. ضمن اینکه 7 گود نيز به دلیل شرایط خاص، امكان اندازه گيري دقيق را نداشتند كه این مورد در دست بررسي است .



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: