جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 7 دی 1393     
قطارها نو می‌شوند

 

  ایسنا:پس از آن که دولت یازدهم در سال گذشته کار خود را آغاز کرد توجه ناوگان ریلی و لزوم بالا بردن کیفیت خدمات دهی در این ناوگان به منظور افزایش تمایل مردم به سفر با قطار با برنامه ریزی برای تامین اعتبارات جدید رسما کلید خورد.

تلاش برای بالا بردن نقش بخش خصوصی با بالا بردن حمایت‌های مالی و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری یکی از اصلی ترین این محورها بود که با تلاش دولت در دستور کار قرار گرفت. با توجه به این که درحال حاضر بخش عمده‌ای از شرکت های حمل و نقل مسافری در ایران با بخش خصوصی اداره می شوند این سیاست‌های حمایتی می تواند در مرحله دوم به بالا بردن کیفیت خدمات نیز بینجامد.

با توجه به بالا رفتن عمر قطارها و لوکوموتیوهای فعال در ناوگان ریلی کشور یکی از اصلی ترین محورهای برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی منوط به این مساله شده است تا جایی که وزیر راه و شهرسازی چند روز قبل رسما اعلام کرد که بالغ بر 50 هزار واگن باری و بیش از 2000 واگن مسافرتی در برنامه نوسازی قرار گرفته‌اند.

این مساله در حالی است که با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده در سال های گذشته و محدود شدن فضای بخش خصوصی در تامین و تجهیز ناوگان جدید خود کمک دولت می تواند راهگشای اصلی این شرایط باشد.

از این رو در لایحه بودجه سال 1394 طرح بازسازی و بهسازی ناوگان راه آهن کشور بنا شده به طور رسمی اجرایی شود.

این طرح که از عمر آن بیش از سه دهه می گذرد بناست با صرف 695 میلیارد تومان بخش عمده‌ای از ناوگان ریلی کشور نوسازی کند.

تعمیر اساسی وبازسازی 1867 لوکوموتیو و بازسازی و نوسازی 106 هزار و 272 دستگاه واگن باری و مسافربری از جمله بخش های موجود در این طرح دولت به حساب می‌آید.

طرحی که برای تکمیل آن 45 میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال آینده پیشنهاد شده است.

پیش بینی می شود با توجه به اشتراک نظر دولت و مجلس در رابطه با لزوم توسعه ناوگان ریلی و بهبود وضعیت این خطوط در حمل و نقل عمومی کشور مجلس نیز با رویکردی مثبت به این طرح دولت نگاه کند که این مساله قطعا از یک سو به پیشبرد اهداف توسعه محور کشور که حمل ونقل عمومی را در قالب طرح‌های کم خطر و کم هزینه مانند قطار می بیند منجر خواهد شد و از سوی دیگر سطح خدمات ارائه شده به مسافران نیز بالا خواهد رفت که این امر در بلند مدت به تغییر نگاه مردم به ناوگان ریلی منجر می شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: