جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 24 تير 1397     
فینال جام جهانی به روایت اعداد

امروز بیست و یکمین فینال جام جهانی خواهد بود؛ جایی برای تاریخ سازی شاگردان دالیچ یا تکرار قهرمانی به دست خروس ها.

 

ورزش سه: کمتر از ۸ ساعت به آغاز فینال جام جهانی ۲۰۱۸ باقی مانده و تب فوتبال در جای جای دنیا به بیشترین حد خود رسیده است. در چنین شرایطی بد نیست بیست و یکمین فینال تاریخ را به شکلی متفاوت دنبال کنیم.

۱. کرواسی برای اولین بار در فینال جام جهانی حضور خواهد داشت. بهترین نتیجه آن‌ها تا پیش از ۲۰۱۸ حضور در جمع ۴ تیم برتر جام جهانی ۱۹۹۸ بود.

۲. در تاریخ فینال‌های جام جهانی، تنها سرنوشت ۲ بازی در فینال تعیین شده است؛ یعنی جام ۱۹۹۴ بین ایتالیا و برزیل، دیگری بین ایتالیا و فرانسه در ۲۰۰۶. نکته جالب این که کرواسی تاکنون ۲ پیروزی در پنالتی‌ها داشته و یک برد هم در وقت‌های اضافه.

۳. کرواسی مقتدرترین تیم مرحله گروهی بود و فرانسه نیز بهترین تیم مرحله حذفی است. آن‌ها این عناوین را با ۳ پیروزی در ۹۰ دقیقه به دست آورده اند.

۴. تنها تیم اروپایی که موفق شده در یک بازی فینال ۴ گل بزند، ایتالیا در جام ۱۹۳۸ است که موفق شد با نتیجه ۴-۲ مجارستان را شکست بدهد. آیا این طلسم امروز می‌شکند؟

۵. فرانسه با پیروزی مقابل بلژیک و صعود به فینال در جایگاه پنجم جدول تیم‌هایی قرار گرفت که بیشترین حضور در فینال را داشته اند.

۶. تیم‌های فرانسه و کرواسی روی هم ۶ بازیکن از لیگ جزیره در لیستشان دارند. اگر انگلستان یکی از تیم‌های صعود کننده می‌بود، این رقم از عدد ۲۵ هم تجاوز می‌کرد.

۷. تاکنون سرنوشت ۷ جام جهانی در وقت غیرمعمول مشخص شده است. همواره تیمی قهرمان شده که اسما میزبان بوده و این بار فرانسه در میزبان به شمار می‌رود.

۸. جام جهانی تاکنون ۸ قهرمان مختلف داشته است. آن‌ها هر کدام حداقل یک بار میزبان جام جهانی بوده اند و اگر کرواسی قهرمان شود، یک سنت شکنی جالب خواهد شد.

۹. این نهمین فینال تمام اروپایی جام جهانی خواهد بود. اولین بار ایتالیا توانست چک اسلواکی را شکست دهد و آخرین فینال بین تیم‌های اروپایی نیز بین اسپانیا و هلند برگزار شد.

۱۰. گلزن‌ترین بازیکنان فرانسه و کرواسی شماره ۱۰‌ها هستند؛ ام باپه سه گل و مودریچ دو گل.

۱۱. جام جهانی تاکنون ۱۱ قهرمان اروپایی داشته و امروز دوازدهمین قهرمان بر روی سکو خواهد رفت.

۱۲. آخرین حضور فرانسه در فینال جام جهانی به ۱۲ سال قبل بازمیگردد. جایی که یاران زیدان در فینال به ایتالیا باختند و به مدال نقره رسیدند.

۱۳. تاکنون سیزده فینال در حضور بیش از ۷۰ هزار تماشاگر برگزار شده و این بار هم باتوجه به ظرفیت ۷۸ هزارنفری استادیوم لوژنیکی، احتمالا بیش از ۷۰ هزار نفر در ورطشگاه حضورخواهند داشت.

۱۴. در سال ۲۰۰۶ فرانسه و کرواسی روی هم ۱۴ بازیکن بالای ۳۰ سال در لیستشان داشتند، اما حالا این عدد ۱۲ است.

۱۵. در لیست تیم ملی فرانسه ۱۵ بازیکن با ۲۵ سال یا پایین‌تر از آن وجود دارد و همین موضوع سبب شده تا میانگین سنی آن‌ها پایین باشد.

۱۶. فرانسوی‌ها ۱۶ لژیونر در فهرست نفرات خود دارند.

۱۷. تیری آنری و فابیان بارتز با ۱۷ بازی در جام جهانی، برای فرانسه رکورددار هستند. آن‌ها ۲ فینال جام جهانی را نیز تجربه کرده اند.

۱۸. کرواسی و فرانسه روی هم ۱۸ بار در جام جهانی حضور داشته اند و سابقه ۸ حضور در نیمه نهایی را نیز دارند.

۱۹. این نوزدهمین بار است که یک تیم اروپایی در فینال جام جهانی نماینده دارد. به عبارتی تنها ۲ فینال بدون حضور اروپایی‌ها برگزار شده است.

۲۰. بیست سال است که فینال جام جهانی بیش از ۲ گل نداشته، آخرین بار جدال فرانسه و برزیل در پاریس با نتیجه ۳-۰ به سود میزبان خاتمه یافت.

۲۱. کروات‌ها ۲۱ لژیونر در فهرست خود جای داده اند و به عبارتی ۹۱ درصد بازیکنانشان از لیگ‌های خارجی هستند.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: