جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 6 دی 1393     
حرکت بین خطوط الفبای رانندگی است

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز ،معاون آموزش سازمان ترافیک شهرداری تهران هم زمان با آغاز برنامه مدیریت شهری برای اصلاح فرهنگ ترافیک از ششم دی،با تأکید بر این که توجه به خط کشی معابر از اصول اولیه و بدیهی زندگی در شهر و حرکت بین خطوط در واقع الفبای رانندگی است.

وی گفت:خط کشی معابربه منظور هدايت خودروها به حركت بين خطوط و رعايت حقوق عابران در گذرگاه‌هاي عابر پیاده، نقش مهمي در هدایت جریان آمد و شد، روانی تردد و كاهش ترافيك ایفاء می‌کند.

شهرام جباری زادگان افزود: در این میان، به كارگيري علائم افقی و خط کشی‌های سطحی به اندازه علائم عمودی و موانع فيزيكي، می‌توانند در نظم‌بخشي به ترافيك کمک کنند و به عبارتی علائم افقی و عمودی در مسیر ایجاد انضباط در ترافيك لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی با اعلام اين که در فرهنگ ترافیک، الزاماتي همچون افزايش سطح وظيفه شناسي و نظم و انضباط اجتماعي به موازات ارتقای سطح آرامش و سلامت روحی و رواني جامعه و پآيبندي به رفتار اخلاق‌مدار مستتر است، تأکید کرد: به منظور جريان‌سازي فراگير در اين حوزه، علاوه بر آموزش‌های عمومی برای تمام شهروندان، برگزاری دوره های آموزشی جهت رانندگان وسایل نقلیه عمومی به عنوان سکانداران حمل و نقل شهری و كودكان و نوجوانان به عنوان آینده سازان کشور اسلامی مان و رانندگان قانونمند فردا نیز در دستور کار قرار دارد.

خطوط سفید باید خوب نوشته شوند تا خوب خوانده شوند

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که آن چه در موضوع خط‌كشي‌ معابر باید به آن پرداخته شود، این است كه مشق خطوط سفید ترافیکی بر تخته سیاه کف خیابان ها و بزرگراه ها باید به خوبی نوشته شود تا انتظار داشته باشیم به خوبی خوانده شود، اظهار کرد: در غیر این صورت، نمي‌توانیم توقع ترافيكی منظم را داشته باشیم و به همین دلیل در برنامه پنج ساله دوم شهر تهران، موضوعاتی همچون بازپيرايي اِلمان‌هاي ترافيكي از جمله خط‌كشي‌های معابر در قالب طرح انضباط بخشي به ترافيك مورد توجه قرار گرفته است.

جباری زادگان با بیان اين كه اجراي خط هشدار در تمامي تقاطع‌ها و اصلاح خط‌كشي‌هاي نامناسب به جا مانده از گذشته، از جمله مواردي هستند كه مد نظر قرار گرفته‌اند، تصریح كرد: تصحیح گذرگاه‌هاي عرضي از لحاظ كيفيت و نوع خط‌كشي، رفع انسداد و ایجاد پيوستگي خطوط عرضي در محل پياده‌روها و ساماندهي پياده‌راه‌ها از ديگر اقدامات مورد توجه است.

وی با تأکید بر میزان سرسام آور خسارت‌هاي جاني و مالي که بخش قابل توجهی از آن به عدم تبعیت از قانون و بی توجهی به مؤلفه-های قانونی نظیر خط کشی ها از سوی برخی افراد به شهر و شهروندان تحميل می شود، اضافه کرد: با رعايت قوانين و مقررات مي‌توان از به هدر‌ رفتن انبوه ضرر و زیان های مادی و معنوی جلوگيري کرد و مبالغ صرفه‌جویی ناشی از این هزینه های هنگفت را در جهت ارتقاي زندگي شهری و افزايش آرامش و ایمنی شهروندان هزينه كرد.

نه سواره‌ها به خطوط سفید توجه می‌کنند و نه پیاده‌ها

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به نقش خط‌هاي سفيد و رنگي منقوش بر كف خيابان‌ها و بزرگراه ها در ایجاد آرامش و ایمنی شهروندان و روا ن سازی جریان ترافيك، اظهار کرد: هر یک از خط‌كشي‌ها و نوشتارهایی که بر كف معابر شهری نقش بسته اند، پيام‌هاي متفاوتی را براي هر یک از کاربران ترافیک اعم از سواره ها و پیاده ها در بر دارند که می‌بایست از سوی آن‌ها به دقت مورد توجه قرار گیرند.

جباری زادگان با بیان این که بسیاری از عابران پیاده و رانندگان به خط های سفيد و رنگي و مفاهیم آن ها توجهی نمی کنند و برخی رانندگان و عابران نیز اساساً مفهوم این خطوط را نمی دانند، تصریح کرد: بر این اساس، بسیاری از شهروندان، بی توجه به این خط‌كشي‌ها به هر سمت و سو که اراده می‌کنند، مي‌رانند و قوانين و مقررات را دور مي‌زنند و با رفتار خود، بر كلاف در هم تنیده ترافیک مي‌افزايند.

وی با تأکید بر اين كه رعايت نظم و انضباط در هنگام رانندگي از سوی رانندگان، منجر به كاهش مسائل و مشکلات ترافيكي خواهد شد، اضافه کرد: به دليل بي ‌توجهي رانندگان و موتورسیکلت سواران به عبور عابران پیاده، شاهد ورود انواع وسايل نقليه موتوری به گذرگاه های خط‌كشي‌ شده ویژه عابر پیاده هستيم و به همین دلیل خیابان‌های تهران صحنه‌هایی از پیکاری نابرابر و جنگی رو در رو بین به اصطلاح «سپاه سواره نظام» و «لشکر پیاده نظام» را در ذهن هر بیننده ای تداعی می کند.

برخی عابران پیاده از هر جا عبور می‌کنند جز خط کشی عابر پیاده

معاون آموزش سازمان ترافيك با اشاره به نقش صد در صدي شهروندان در ارتقاي فرهنگ ترافيك و بهبود رفتارهاي ترافيكي، اظهار کرد: از مصاديق اين مهم، حركت منظم خودروها بين خطوط و عدم تغيير ناگهاني خط عبوري است، چرا که كوتاه‌ترين مسير بين دو نقطه مبداء و مقصد، مسير مستقيم است و اگر خودروها در خط خود حركت كنند و به صورت ناگهانی وارد سایر خطوط نشوند، نه تنها امکان بروز حوادث احتمالی را کاهش می دهند، بلکه با آرامش به مراتب بیشتری و در مدت زمان به مراتب کمتری به مقصد خواهند رسید.

جباری زادگان با بیان این که نه تنها سواره ها، بلکه بسیاری از پیاده ها نیز به خط کشی ها و پيام‌هاي نوشتاری دقت نمی کنند، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل این که برخی از عابران پیاده خود را در هاله‏ای از مصونیت قانونی احساس می کنند، اجازه هر گونه رفتار غیر قابل پیش‏بینی همچون پرش از نرده های جدا کننده خطوط بی آر تی، رد شدن از گاردریل‌های وسط بزرگراه ها، عبور قُطری از چهارراه ها و میدان ها و دویدن ناگهانی به وسط خیابان را به خود می دهند.

وی با تأکید بر این که گروهی از عابران پیاده به گونه ای رفتار می کنند که گویی مسئولیت حفظ جان آن ها بر عهده دیگران است و رانندگان موظف هستند جور بي‌ توجهي آن ها را بِكشند، اضافه کرد: نباید این گونه باشد که عابران پیاده با خونسردی هر چه تمام تر و با بی اعتنایی کامل نسبت به اطراف خود و در حالی که با تلفن همراه خویش صحبت می نمایند یا نسبت به ارسال و دریافت اس ام اس اقدام می‏کنند، در هر زمان و از هر مکان که اراده می کنند، عبور نمایند.

خط ‌سفید ترافیک خط قرمز قانون است

معاون آموزش سازمان ترافيك با اشاره به اين كه خط ‌سفید ترافیک، خط قرمز قانون براي عموم شهروندان اعم از سواره ها و پیاده-هاست، اظهار کرد: رعايت حريم این مرز قانونی بايد با پشتوانه محكم اجرایی مورد نظارت و حمايت قرار گیرد و بي‌ توجهي به خط‌كشي براي متخلفان هزينه داشته باشد.

جباری زادگان با بیان این که شهروندان در برقراري نظم و انضباط در شهر، رعايت قوانين و مقررات و نیز احترام به حقوق دیگران نقش اول را بر عهده دارند، تصریح کرد: اقداماتي كه به منظور ساماندهي ترافیک و تجهیز شهر به امکانات ترافیکی انجام مي‌شود، تنها با استفاده صحيح كاربران از این تجهیزات، می تواند آثار مثبت مورد انتظار را در بر داشته باشد.

وي در پایان با تشبیه خط‌كشي معابر به عنوان نماد نظم و انضباط شهروندان به خط کشی دفاتر مشق به عنوان نماد نظم و انضباط دانش‏آموزان، خاطرنشان کرد: خط‌كشي سفید معابر را می توان به خط کشی برگه های سفید دفاتر مشق تشبیه کرد و به زبان ساده می‌توان ادعا کرد، همان تأثیری که خط کشی‌ها بر ایجاد انضباط دانش آموزان در انجام تکالیف درسی شان دارند، می توانند بر نظم‌بخشی به شهروندان در انجام تکالیف شهروندی شان داشته باشند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: