جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 آذر 1393     
بررسی سند آسیب شناسی حمل و نقل عمومی کلانشهرها در دولت

به گزارش گروه اخبار کلان شهر ها شهرداری نیوز،معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از تهیه سند آسیب شناسی حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری کلانشهرها از سوی وزارت کشور و ارائه آن به کمیسیون کمیسیون خاص امور کلان شهر تهران و سایر کلان شهرها در دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این سند بتواند برخی مشکلات موجود در این عرصه را رفع کند.

علی نوذرپور که روز دوشنبه 24 آذرماه در ابتدای کارگاه آموزشی "مدیریت سامانه‌های حمل و نقل عمومی، تجربیات کشور ژاپن" سخن می گفت، افزود: یکی از بخشهای این سند آسیب شناسی مربوط به آمار بالای تصادفات شهری می باشد، به طوری که در سال 92 در کشور حدود 28 درصد موارد فوت در تصادفات، درون محدوده شهری اتفاق افتاده است.

وی گفت: در محدوده درون شهری حدود 31 درصد فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی را موتورسیکلت سواران و حدود 48 درصد آنها را عابران پیاده تشکیل می دهند و در این زمینه نیازمند توجه به ارتقاء سطح ایمنی و ارائه یک سری آموزشها هستیم.

نوذرپور در ادامه موضوع آلودگی هوا را یکی دیگر از بخشهای سند آسیب شناسی حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری ذکر کرد و گفت: سهم حمل و نقل عمومی در ایجاد آلودگی هوا در شهرها حدود 80 درصد است که میزان آن بالاست و باید به موضوع معاینه فنی خودروها توجه جدی شود.

وی همچنین یکی دیگر از موضوعات این سند را تحقق نیافتن سهم سامانه های حمل و نقل عمومی از سفرهای شهری براساس ماده 162 برنامه پنجم توسعه برشمرد و گفت: در حال حاضر تعداد خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل شهری افزایش یافته و با تحقق سهم جابجایی ها در شهرها با حمل و نقل عمومی به میزان 75 درصد ، فاصله داریم.

وی در ادامه گفت : ساختار ناهماهنگ مدیریت یکپارچه حمل و نقل بار و مسافر در شهرها دیگر بخش این سند آسیب شناسی است و هم اکنون شاهد یک ناهماهنگی و چند پارگی در این بخش هستیم و برخی موضوعات چند متولی دارند که در مجموع به مدیریت حمل و نقل در شهرها لطمه وارد می شود.

نوذرپور، مدیریت نامناسب تقاضای سفر در کلان شهرها را بخش دیگر این سند آسیب شناسی عنوان کرد و گفت : امروز علیرغم توسعه چشمگیر زیرساخت های شهری، به دلیل عدم کنترل مناسب تقاضا با گسترش سطح شهر و به تبع آن افزایش تعداد سفرها ، شاهد کیفیت نامناسب شاخص های حمل و نقل شهری هستیم و کلانشهرها نیازمند سیاستهای کنترل تقاضای سفرهای درونشهری هستند.

معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در ادامه چند اقدام صورت گرفته در حوزه حمل و نقل عمومی شهری در دولت یازدهم را تشریح کرد و گفت : در بند (ق) تبصره(2) قانون بودجه سال 1393، ظرفیت خوبی از محل صرفه جویی های ناشی از بهینه سازی مصرف سوخت برای توسعه حمل و نقل عمومی لحاظ شده و شورای اقتصاد اخیرا پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کشور و نفت در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی درونشهری را تصویب کرد که به موجب آن 17 هزار دستگاه اتوبوس گازسوز وارد ناوگان شده و اتوبوس های دیزلی به مرور خارج می شوند .

وی همچنین افزود: پیشنهادهایی در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری و ورود موتورسیکلتهای برقی و توسعه خطوط مترو با استفاده از ظرفیت های بند (ق) تبصره(2)قانون بودجه سال 1393، درمعاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در حال بررسی است تا در شورای اقتصاد مطرح شود.

نوذرپور گفت: در سال جاری تفاهم نامه ای بین وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست با موضوع برنامه‌ریزی، نظارت، اجرا و راهبری مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقدامات مرتبط و موثر در کاهش آلاینده‌های هوا ناشی از حمل و نقل موتوری و سوخت و کاهش آلودگی‌های محیط زیست مرتبط با آنها و ارتقاء شاخص‌ها و مولفه­های محیط زیستی امضا شد که به موجب آن بسته هوای پاک برای شهرها تهیه می شود.

وی همچنین گفت: لایحه پیشنهادی مدیریت شهری از سوی وزارت کشور تهیه و به دولت ارسال شده که یکی از اهداف آن تحقق مدیریت یکپارچه شهری است که این امر می تواند برخی مشکلات عمده حوزه حمل و نقل شهری را برطرف نماید.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: