جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 آذر 1393     
هورمونی کردن گوجه‌فرنگی ممنوع

ایسنا: در پی اعلام ممنوعیت استفاده از ماده هورمونی (finish) یا سم سرخ که باعث زودتر رسیدن و قرمز‌ شدن گوجه‌فرنگی می‌شود، سید هدایت حسینی – مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو – در این باره اظهار کرده که چگونگی ورود استفاده و کنترل عوارض سموم و همچنین قابل استفاده بودن یا نبودن آن در محصولات کشاورزی را سازمان حفظ نباتات باید تایید کند.

که یحیی ابطالی – معاون فنی سازمان حفظ نباتات – در این زمینه به ایسنا اعلام کرد: گرچه این ماده که نوعی هورمون است که در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز ثبت شده، اما تا در ایران شناخته و ثبت نشود، استفاده از آن مجاز نیست.

وی افزود: به محض رسیدن گزارش استفاده از این ماده هورمونی ثبت نشده در مزارع کشور، سازمان حفظ نباتات نامه‌ای در تاریخ 23 تیرماه سال جاری به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی مبنی بر ارائه نظر فنی از سوی این سازمان ارسال کرد و در پاسخ به این نامه اعلام شد که با توجه به عدم شناخت نسبت به این ماده و ثبت‌نشدن آن در کشور، اقدامات لازم جهت عدم مصرف آن در مزارع را انجام دهید.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات گفت: سازمان حفظ نباتات علی‌رغم این‌که این ماده هورمونی در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز به ثبت رسیده استفاده از آن را تا شناخته و ثبت شدن آن را در ایران ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، ترکیبی که برای زودتر‌ رسیدن گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود "ادفون" بوده که به صورت مایع است و در شرایطی خاص گاز اتیلن ایجاد می‌کند و باعث رسیدگی گوجه‌فرنگی می‌شود وکه البته طبق اعلام حفظ نباتات جهانی مخاطره‌ای برای سلامت انسان ندارد و مساله‌ای برای محیط زیست نیز ایجاد نمی‌کند.

برخی از محصولات مانند انگور، خیار و غیره رشدشان پس از برداشت کاملا متوقف می‌شود. اما برخی دیگر از میوه‌ها مانند گوجه‌فرنگی، خرمالو، موز، پرتقال و غیره جزو محصولاتی هستند که پس از برداشت می‌توانند تحت شرایط خاص رسیده شوند و دوره رشدشان را ادامه دهند که برای این میوه‌ها در همه دنیا از مواد و هورمونی مجاز استفاده می‌کنند، مانند گاز اتیلن مصنوعی یا طبیعی که برای رسیدن موز از آن در جهان استفاده می‌شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: