جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 22 آذر 1393     
شهر تهران نیاز به مراقبت شبانه­ روزی دارد

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به پیش­ بینی یک دهه پیش مسئولان وقت مبنی بر این که به زودی تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل خواهد شد، گفت: با تلاش مؤثر مدیریت شهری طی سال‏های اخیر، نه تنها تهران به پارکینگ بزرگی که پیش­بینی می­شد تبدیل نشد، بلکه با وجود دو برابر شدن تعداد خودروهای این کلان­شهر ظرف یک دهه، عبور و مرور وسایل نقلیه در آن راحت­تر و جریان ترافیک در آن روان­تر شده است.

شهرام جباری­ زادگان افزود: مهار ترافیک تهران در گروی چهار راهکار اساسی شامل آموزش و فرهنگ­سازی در حوزه ترافیک، ایجاد مدیریت یکپارچه شهری و یکپارچگی مدیریت ترافیک، توسعه کیفی و کمّی حمل و نقل شهری، جذابیت وسایل نقلیه عمومی و نیز اولویت­بندی پروژه­های شهری با نگاه انسان محور است.

وی با بیان این که در حال حاضر مشكل ترافيك تهران، هم از نظر فرآیند مديريت مؤثر شهري و هم از منظر محيط زيست ­شهری، اولويت شماره يك مسئولان شهر و شهروندان است، تأکید کرد: در بررسی ترافیک، ابتدا باید پیش‌فرض پیچیدگی آن به عنوان مسأله­ای که حل آن غیر ممکن است را کنار گذاشته و نگاهی همه ‌جانبه به آن داشته باشیم، چرا که ترافیک مسأله­ای چند بُعدی است و شاید اولین دلیلی که حل این مسأله را ناممکن می­نمایاند، نگاه تک بُعدی به آن است.

شهر تهران نیاز به مراقبت شبانه­روزی دارد

 

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به اقدامات مؤثری که شهرداری تهران در راستای کاهش ترافیک انجام داده، اظهار کرد:  در سا‌ل‌های اخیر یکی از اولویت­های اصلی مدیریت شهری تهران، توسعه کیفی و کمّی زیرساخت‌های حمل‌ و‌ نقلی از جمله تکمیل شبکه بزرگراهی، احداث پل­ها و تونل­ها، گسترش حمل و نقل عمومی و تجهیز معابر شهری به امکانات کنترل هوشمند است.

جباری­ زادگان با بیان محدودیت­ها و مشکلاتی که در راستای توسعه و اصلاح زیرساخت­های حمل و نقل شهری در شهر پر جمعیتی چون تهران به واسطه تردد شبانه­روزی در شبکه معابر آن وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به این که نمی­توان یک معبر پر تردد را به مدت طولانی مسدود نموده و مانع رفت و آمد شهروندان شد، مجریان مربوطه چاره­ای ندارند، جز این که شب­ها مشغول به کار شوند.

وی با تشبیه شهر به موجود زنده­ای که دائماً در حال حرکت، فعالیت و رشد است، تأکید کرد: در عین حال مدیریت شهری ناچار است حین زیست، تنفس و حیات این موجود زنده، به بازسازی و مرمت آن بپردازد و به صورت شبانه­روزی از آن مراقبت نماید.

مسائل فرهنگی مشکل اصلی ترافیک تهران است

 

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که توسعه شبکه مترو، راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندرو، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، ساماندهی خطوط مکمل اتوبوسرانی و تاكسیرانی، احداث پیاده­راه­ها و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه، از جمله اقدامات مؤثر مدیریت شهری در راستای فراهم آوردن امکانات حمل و نقل آسان، ایمن و روان برای پایتخت‌نشینان است، اظهار کرد: مقایسه وضعیت امروز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران با اتوبوس­ها و تاکسی­های دودزا و فرسوده یک دهه قبل، بزرگ­ترین گواه این مدعاست.

جباری­ زادگان با مقایسه اتوبوس­های یک دهه پیش تهران با اتوبوس­های دوکابین از لحاظ امکانات و خدمات­رسانی به شهروندان، تصریح کرد: اتوبوس­های فرسوده و دودزای آن زمان، روزانه اقدام به جابه­جایی تنها 500  مسافر با سرعت به اصطلاح لاک پشتی می­کردند، در صورتی که امروز هر یک از اتوبوس­های دوکابین تهران، روزانه بالغ بر دو هزار مسافر را با سرعتی بسیار بیشتر از قبل و با هزینه تقریباً برابر و بهروه­وری بسیار بالاتر، جابه­جا می­نمایند.

وی با بیان جمیع اقداماتی که طی سال­های اخیر به لحاظ زیرساختی در زمينه ترافيك تهران انجام شده و شناسايي فرصت­ها و تهديد‏هاي موجود و راه­حل­هايي که براي کاهش و کنترل مشکل ترافیک ارائه گرديده، اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی مشكل ترافيك تهران، مسائل فرهنگي است که ريشه در نوع نگرش شهروندان به موضوع حمل و نقل شهري، استفاده از وسايل نقليه موتوري و نحوه برخورد آن­ها با قوانین و مقررات دارد و لازم است اصلاح شود.

 

آموزش كليد رويارويي با مشكلات ترافیکی است

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران، اظهار کرد: یکی از رویکردهای اساسی مدیریت شهری، نگاه فرهنگی به موضوعات حمل و نقلی و ایجاد تحول در فرهنگ ترافیک شهر با توجه به این نکته است که فرهنگ وقتي تغيير مي‌کند که زيرساخت‌هاي اين تغيير فراهم باشد و تنها در این صورت، مي‌توانيم از مردم انتظار رفتاری مناسب را داشته باشيم.

جباری­زادگان با بیان این که آموزش، كليد رويارويي با بحران­هاي اجتماعی و فرهنگي از جمله مشکلات ترافیکی است و براي رفع هر مشكلي، نيازمند بررسي و شناخت آن از یک سو و ارائه برنامه­های اجرایی و راه حل­هاي عملیاتی برای رفع مشکل از سوی دیگر هستيم، تصریح کرد: آموزش، تنها در صورتي مؤثر است كه پيام­هاي مبتني بر نياز كاربردي مخاطبان به شيوه صحيح منتقل شود و تنها در این حالت، مي‌تواند به تغيير مثبت در فرايند رفتاري مخاطب منجر گردد.

وی با تأکید بر لزوم ارتقای فرهنگ ترافیک و تغییر سبک زندگي در حوزه رفتارهای ترافیکی، اضافه کرد: به این منظور در گام اول تلاش کرده­ایم تا با افزايش توانمندي‌های خود و اصلاح زيرساخت‌‌هاي ترافیکی موجود از جمله تصحیح خط­کشی­های طولی و عرضی و ساماندهی تابلوهای ترافیکی، زمینه لازم را برای اصلاح و بهبود فرهنگ ترافیک آماده کنیم.

نقش شهروندان در بهبود ترافیک صددرصد است

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که امیدواریم شاهد تحولی عظیم در رفتارهای ترافیکی در تهران باشیم، اظهار کرد:   اگر عابر پیاده هستیم، باید با رعایت قوانین و تردد در مسیرهای پیش­بینی شده برای عابران حرکت کنیم، اگر راننده خودرو هستیم، باید با رعایت مقررات و سرعت مطمئنه بین خطوط تردد کنیم، اگر راکب موتور هستیم، باید خلاف جهت حرکت نکرده و وارد پیاده‏رو نشویم و اگر راننده وسیله نقلیه سنگین هستیم، نباید به نوعی رانندگی کنیم که باعث ایجاد رعب و وحشت دیگران شویم. 

جباری­ زادگان با بیان این که هدف مدیریت شهری از توجه ویژه به موضوع آموزش و فرهنگ­سازی، تبدیل تهران به شهری انسان محور است، تصریح کرد: به منظور بسترسازی رانندگی اصولی، ارتقای فرهنگ شهروندی، افزایش سلامت اجتماعی، رعایت نظم و انضباط، توجه به قانون و گسترش فرهنگ صبر و آرامش، توجه به موضوعات فرهنگی در حوزه ترافیک را در دستور کار قرار داده­ایم.

وی در پایان با تأکید بر لزوم فراگیر بودن آموزش­های ترافیکی به نحوی که تمام اقشار در آن درگیر و سهیم باشند، خاطرنشان کرد: وقتی موفق می­شویم که تک تک شهروندان به نقش صددر­صدی خود در ارتقاء و بهبود فرهنگ ترافیک اعتقاد و باور داشته باشند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: